1

Onderwerp: hoe strikken bevestigen zijkant taart

LET OP: HEEL OUD TOPIC MET NIEUWE VRAAG

nog eens een vraagje  :o

ik wil graag een boord bovenaan de taart (zijkant) met strikken maken, nu vraag ik mij af hoe ik die het best vastkleef ik heb eetbare lijm in huis maar zo'n strik is toch best wel zwaar en gaat niet zomaar blijven hangen.
ik had miss gedacht om er tijdelijk tot het droog is speldjes in te steken zodat ze blijven hangen of heeft miss iemand nog een betere/handigere oplossing?

2

Re: hoe strikken bevestigen zijkant taart

sacima schreef:

nog eens een vraagje  :o

ik wil graag een boord bovenaan de taart (zijkant) met strikken maken, nu vraag ik mij af hoe ik die het best vastkleef ik heb eetbare lijm in huis maar zo'n strik is toch best wel zwaar en gaat niet zomaar blijven hangen.
ik had miss gedacht om er tijdelijk tot het droog is speldjes in te steken zodat ze blijven hangen of heeft miss iemand nog een betere/handigere oplossing?

Ik heb met Strik toen met icing vast gezet.
Maar of dat ook werkt aan de zijkant van de taart  :think:

C'est la tarte

Tja dat hangt ervan af hoe groot en dik je strikken zijn...
Eventueel kun je nog lintjes aan de strik maken die helemaal tot onder aan de taart komen. Als die wat harder zijn kan de strik daar een beetje op rusten als het ware.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Een prop keukenrol er onder proppen waar de strik op kan leunen tijdens het drogen?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

tja ze komen helemaal bovenaan de rand en de taart wordt +- 10cm hoog dus er iets onderproppen wordt moeilijk denk

6

sacima schreef:

tja ze komen helemaal bovenaan de rand en de taart wordt +- 10cm hoog dus er iets onderproppen wordt moeilijk denk

Ik zou ook gewoon iets zoeken wat je ter ondersteuning eronder kan zetten en dan goed laten drogen voordat je het er weer onderuit haalt!!
Vind alleen het idee van de speldjes nogal eng, je zou er per ongeluk 1 vergeten ;)

Succes!

7

Vanessa81 schreef:
sacima schreef:

Ik zou ook gewoon iets zoeken wat je ter ondersteuning eronder kan zetten en dan goed laten drogen voordat je het er weer onderuit haalt!!
Vind alleen het idee van de speldjes nogal eng, je zou er per ongeluk 1 vergeten ;)

Succes!

ik zou ze wel tellen en dubbelchecken  :lol:

8

Als een speldje per ongeluk in de taart schiet (door de fondant/marsepein heen) heb je echt ellende. Daarbij krijg je natuurlijk overal gaatje is de bovenlaag, lijkt me niet echt fraai.

Ik denk dat je de icing gewoon erg dik moet maken, dat het direct goed hecht, en dan even geduldig de strikjes vasthouden tot de icing wat aandroogt.

Of maak de strikjes van gumpaste, dat weegt bijna niks. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

9

:think: prikker in de strik en dan in de taart, ter extra (blijvende) ondersteuning? (en dat er dan wel bijvertellen)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Gumpaste inderdaad  :Y
Als je strikken namelijk nogal zwaar of wat dikker zijn zullen ze met icing er ook waarschijnlijk af vallen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

ik maak strikken meestal met fondant/gumpaste 1:1 en zeet ze vast met icing. Ik zet er een sponsje tegenaan om het goed te laten drogen ( gewoon een spons om ramen te zemen in stukjes knippen, wel een nieuwe natuurlijk O-) ) Dat vergeet je niet weg te halen en is er geen risico dat er iets in de taart achterblijft.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

sil schreef:

ik maak strikken meestal met fondant/gumpaste 1:1 en zeet ze vast met icing. Ik zet er een sponsje tegenaan om het goed te laten drogen ( gewoon een spons om ramen te zemen in stukjes knippen, wel een nieuwe natuurlijk O-) ) Dat vergeet je niet weg te halen en is er geen risico dat er iets in de taart achterblijft.

:thumb: Topidee!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

13

Hallo,

Een wat ouder topic, maar ik had ook een vraag over het vastmaken van een grote strik..
Ik heb een strik gemaakt van gumpaste... en toch kreeg bij het vouwen ervan wat last van rimpels, olifantenhuid.. en heb toch geregeld crisco toegevoegd met kneden.
Maar goed de strik is klaar en ik wil hem aan de zijkant van de taart maken, het is een vrij grote  strik en nu vraag ik me af of ik dat kan doen met gewoon Eetbare lijm?

Kan ik trouwens ook een strik maken van fondant of is het echt nodig om zulke dingen met gumpaste te maken? ik lees ook dat er 1:1 gebruikt wordt, maar kan het ook gewoon met fondant of wordt dit niet hard genoeg?

alvast bedankt!

groetjes Astrid.

14

Ik heb laatst 2 strikken van fondant gemaakt en bleven gewoon goed hard (funcake)

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=242487

ik heb de strikken met royal icing aan de taart vast gemaakt dit kan je dan eventueel ook kleuren in de kleur van de strik zodat het niet gezien wordt :)

eetbare lijm houd de strik niet .

15

Hoi Baklataart,

bedankt voor je reactie!
Ik ga het dan denk maar met royal icing proberen :)
Ik had nog gumpaste liggen vandaar, ik zal ook een keer met gewoon fondant proberen, dan kan ik zelf ook even het verschil ervan zien .

groetjes.

16

hoi,

Kan ik trouwens ook gewoon een oplossing van poedersuiker met water gebruiken, of echt de Royal icing?

17

Tja daar vraag je wat , ik weet niet of dat ook echt stevig wordt :think:  :think:

18

Veoed dat poedersuiker met water niet hard genoeg wordt... Blijft altijd wat zacht . Ik vergelijk t altijd met de toplaag van een Tom poes :)
Aks je geen ri in huis hebt kan je ook wat chocolade smelten. Dit geeft nog meer houvast dan ri

Succes
Groetjes Pien

19

hoi,
Bedankt voor het reageren nogmaals :)
Ik heb Royal icing in huis, ik heb het nog nooit gemaakt en natuurlijk maar heel weinig nodig, dan moet ik de verhouding gaan uitrekenen, ik dacht dan is misschien poedersuiker met water wel goed ;)
Maar chocolade is ook een optie idd,, en makkelijk.

Bedankt!!

20

Ik zou een grotere zware strik plakken met gesmolten chocolade of candy melts

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

21

oh, ok reken dat niet uit hoor, ik doe een heel klein beetje ri in een bakje en dan doe ik daar een thee lepeltje water bij tot ik het dik genoeg vind :)

22

bedankt Tigrasas en Baklataart voor jullie reacties!

23

Als je, je taart met fondant bekleed hebt, kun je ook een klein beetje fondant van de kleur van je strik "vloeibaarder" maken door heel even in de magnetron te doen en dat als lijm gebruiken.
Het wordt als het afkoelt weer hard.

24

hallo,

Bedankt voor het reageren.
Ik heb het deze keer gewoon geprobeerd met eetbare lijm, en heb er iets tegenaan gezet en zo een nacht in de koelkast laten staan..de volgende ochtend zat het stevig vast..dus dit werkte bij mij wel met eetbare lijm.