Onderwerp: Een aantal basis vragen van een beginner.....

Hoi Taarten-fans,

Ik ben een beginnende bakker en ga volgende week mijn eerste taart zelf bakken en decoreren voor de verjaardag van mijn kinderen.
Nu heb ik even een aantal vragen waar ik graag jullie antwoord (en dus hulp) op zou hebben:

- Ik heb een bakvorm van 27,5x37,5x7,5 cm. Ik gebruik de biscuitmix van Funcakes. Op deze site bij Tabellen had ik al een overzicht gezien van de hoeveelheden die je moet gebruiken bij verschillende soorten bakvormen. Helaas staat daar de afmeting die ik gebruik niet bij.
Mijn eerste vraag is dan ook: hoeveel mix zal ik ongeveer nodig hebben voor deze bakvorm?

- In de tabellen op deze site en ook op de verpakking van de bakmix staat aangegeven hoe je de mix moet aanmaken met eieren en water. Ik snap alleen niet helemaal de verhouding tussen de eieren en de hoeveelheid mix.
Hoeveel eieren en water moet ik gebruiken bij hoeveel mix/wat is de verhouding tussen de mix, eieren en water?

- ook heb ik van Funcakes de mix voor botercreme gekocht. Is deze ook lekker en geschikt om de taart te vullen? Afsmeren doe ik met een zelfgemaakte botercreme waarvan ik het recept op deze site heb gevonden.

- De taart snij ik in 3 lagen. Vul je dan 1 laag met botercreme en 1 laag met bijvoorbeeld vruchtjes (taartfruit), of doe je op beide lagen botercreme en vruchtjes?

- Kan ik de botercreme (zowel de mix als die voor het afsmeren) al een dag van te voren maken en dan bewaren in de koelkast? Of is het beter om deze te maken en direct op de taart aan te brengen?
Kan dit laatste ook al een dag voordat ik de taart ga decoreren met fondant?

- Hoeveel fondant zal ik ongeveer nodig hebben om de taart met bovengenoemde afmeting te voorzien van de basislaag?

Nou, volgens mij zijn dit de vragen waar ik op dit moment tegenaan loop. Ik had al gekeken op deze site bij de how-to's, recepten en tabellen. Daar heb ik al veel informatie kunnen vinden.
Maar ik dacht, laat ik middels een topic toch maar even de hulp van jullie vragen. Dus bij deze: Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!!
:)

Groetjes Annemiek.

2

Re: Een aantal basis vragen van een beginner.....

zover als ik uitgerekend voor je heb zal dit zijn
600 gr mix
465 gr eieren
60 ml water
1200 gr fondant
ikzelf vind het niet zo lekker om met gewone botercreme te vullen
er staan wel recepten van andere soorten botercreme die zouden wel kunnen
je kan hem inderdaad 1 dag van te voren afsmeren en vullen en dan in de koeling,maar let wel op dat er niets in staat van uien of iets dergelijks wat een lucht afgeeft anders is je taart niet meer te eten want hij neemt de smaakjes uit je koeling aan
je kan ook gewoon alleen dijkjes spuiten en daar tussen in bv vruchtenvlaai vulling of mona toetje of zoiets dergelijks hoeft niet perse botercreme onder de vulling
hoop dat je hier wat mee kan

Taarterijklavertjevier voor taarten en workshops

3

Ik snap de afmeting van je bakvorm helemaal niet, zoals ik het lees heb je een hele grote en een hele kleine en zijn ze rechthoekig.

De hoeveelheid mix/ei/water staat op de achterkant van de verpakking mix. Dit is gebaseerd op een ronde vorm, voor een rechthoekige vorm heb je meer nodig, voor 30 cm vierkant vorm bijvoorbeeld voor 40cm ingredienten. Je kunt de hoeveelheid omrekenen.

Botercreme ook met mix is wel een paar dagen houdbaar, wel op tijd uit de koelkast halen anders is het te hard om te verwerken. Je kunt de taart een dag van te voren vullen en afsmeren en een dag later bekleden. Let wel op hoe lang je vulling lekker blijft.

Vullen met botercreme vind ik niet lekker, hoe je het doet, elke laag hetzelfde of om en om maakt niet uit.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

4

Per ei (50 gram) is de verhouding mix: 66 gram en water 6 gram/ml........
En je kunt de inhoud uitrekenen of opmeten met water (dus meten hoeveel liter water erin gaat) en dan neem je voor elke halve liter water 1 ei.............en de rest dus naar rato.

5 Laatst bewerkt door DebbyDaniel (28-07-2011 12:10)

Annemarie29 schreef:

Ik snap de afmeting van je bakvorm helemaal niet, zoals ik het lees heb je een hele grote en een hele kleine en zijn ze rechthoekig.

Volgens mij is het een rechthoek: 27,5 x 37,5 x 7,5

Annemiek Gofers schreef:

Ik heb een bakvorm van 27,5x37,5x7,5 cm. Ik gebruik de biscuitmix van Funcakes.

Ik zou zelf (ook beginner) de tabel pakken van de vierkante 35 cm taart dan heb je íets te veel beslag, maar dan maak je daar toch een cupcakeje van (geen idee of dat smaakt, een cupcake van biscuitdeeg).

Als ik jouw formaat 'vierkant' zou maken, kom je op 32,5 x 32,5 uit. Dat scheelt niet zoveel met 35 x 35. Maar ik ben een beetje van het 'niet moeilijker maken voor mezelf dan hoeft' .... ;-).

Hey,

Harstikke bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!

En Annemarie29, het is idd een bakvorm van 27,5 cm x 37,5 cm en 7,5 cm hoog (dus een rechthoek).

Voor de vulling ga ik denk ik banketbakkersroom gebruiken en een laagje met vlaaifruit waarbij ik dan een dijkje van botercreme gebruik.

Nog meer tips? Ze zijn altijd welkom!!!

Groetjes,
Annemiek.