1

Onderwerp: Verhoudingen funcakes biscuitmix bij groter bakblik

Tot nu toe heb ik alleen nog maar 20 en 25 cm taarten gemaakt en gewoon de verhoudingen van het pak aangehouden. resultaat: mooi hoog kapsel.
Maar voor mijn stapeltaart moet/wil ik een 35 cm taart als onderste gebruiken. Daarvoor staan de verhoudingen niet op het pak. Ik heb het recept aangehouden van de tabellen hiernaast, maar nu is mijn kapsel een stuk minder hoog en veert ook minder (droger?)

Als ik de verhoudingen op het pak nareken, loopt het niet evenredig op zeg maar. Het is niet zo dat je voor een 30 cm taart het dubbele nodig hebt als voor een 15 cm.
Welke verhoudingen kan ik het beste aanhouden voor 35 cm om een net zo'n hoge basistaart te krijgen als (naar alle waarschijnlijkheid) de andere 2 ook worden.
Ik wil ze ook graag met 2 laagjes vullen, maar ik denk dat ik deze nu niet echt goed in 3en kan snijden, terwijl dat met mijn eerdere taartjes wel altijd kon.

2

Re: Verhoudingen funcakes biscuitmix bij groter bakblik

Heb je wel een heating core gebruikt? Aan te bevelen vanaf 25cm, nodig voor de gelijkmatige garing zeker vanaf 30cm doorsnede......

3

ik heb een flowernail in het midden gezet.
Hij verder ook mooi egaal gerezen en gaar (45 minuten op 160 graden gebakken)
Maar hij is niet zo hoog en lijkt droger dan wanneer ik mijn 20 en 25 cm kapsel bak.

4

een cilinder is ook niet 2x zo groot als de straal 2x zo groot wordt, dat vergeten een hoop mensen.

je kan gewoon de inhoud van een 35cm bakpan berekenen (pi x r2 x h) dus pi x de halve diameter in het kwadraat x de hoogte
en dan staat er hier ergens op het forum welke verhoudingen je per liter moet gebruiken

5

ieks... hahahaha.
Ik zal straks een proberen om hier uit te komen.
Moet nu even naar de kinderen die een poging wagen om met gewone fondant bloemetjes uit te steken

6

haha ja je hebt ook kennis nodig van wiskunde om te kunnen bakken ;) succes

7

heb alleen wiskunde a gehad, is dat erg?

8

als je een rekenmachine hebt niet ;) maar inhouden berekenen is wel handig als je dat kunt

9

ik zal zo eens kijken of er nog batterijen in het telapparaat zitten.
Ik heb overigens een 35 cm rond pan van Wilton (uit de set van 4 van de hebshop), die is 3" hoog (7,5 cm).. hint hint.

10

je hebt ook een rekenmachine op je pc zitten met een pi functie ;)

11

pi x (17,5X17,5) x 7,5.... = 7215..
Zo, die is eruit, hahaha

Ik heb overigens mijn bakblik erg hoog in de oven moeten zetten (anders kon de deur niet dicht), kan dat ook met het rijzen te maken gehad hebben?
Ik wil (denk ik) nog proberen om een nieuwe te maken en die dan op de bodem van mijn oven te zetten (in het middel op het rooster past ie niet.. verbouwen... grotere oven.. groter aanrechtblad.. kennie/kitchenaid!!)

12

ik zou m niet op de bodem zetten die is meestal te warm waardoor de onderkant dan verbrand...

13 Laatst bewerkt door annick67 (18-07-2011 11:06)

Petuut schreef:

ik heb een flowernail in het midden gezet.
Hij verder ook mooi egaal gerezen en gaar (45 minuten op 160 graden gebakken)
Maar hij is niet zo hoog en lijkt droger dan wanneer ik mijn 20 en 25 cm kapsel bak.

Dat lijkt mij weinig.... ik bak mijn 20cm al zo lang op die temperatuur...... nu verschilt elke oven wel, maar toch......  :think:

Flowernails zijn oorspronkelijk niet bedoeld als heating core. Soms doet ie t wél, en soms (zoals nu dus?) niet. Ik gebruik geen flowernail, alleen een 'heuse' heating core en heb nog nooit dit ongemak gehad......

Ik zet de bakvormen overigens gewoon op de bodem; geen probleem bij mijn oven.

14 Laatst bewerkt door annick67 (18-07-2011 11:08)

Verder heb je niks wiskundigs nodig: gewoon per halve liter water in je bakvorm 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water.

15

Annick,  de heating core is toch bedoeld om het baksel ook van binnenuit goed te laten rijzen? Dat is nu met mijn flowenail ook goed gelukt hoor. In het midden is ie een tikkie hoger dan aan de buitenkant. Na 45 minuten baktijd gekeken en de sateprikker bleef mooi droog, dus heb ik m uit de oven gehaald.
Maar van mijn 20 en 25 cm pannetjes ben in gewend dat de zijkanten echt zo'n 7-7,5 cm hoog worden (en  het midden dus nog een klein beetje hoger).
Nu komt ie aan de zijkanten net iets boven de helft.. da's minder hoog dan ik gewend ben, dus ik dacht: misschien ligt het aan de hoeveelheid beslag, vooral omdat ie verder wel mooi gaar en bruin is.
Zou hij langer moeten, bij lagere temperatuur? Of toch meer beslag in de pan? Of toch lager in de oven, zodat ie meer de ruimte heeft, hihi? Of een combinatie ervan?

16

annick67 schreef:

Verder heb je niks wiskundigs nodig: gewoon per halve liter water in je bakvorm 1 ei, 66 gram mix en 6 gram/ml water.

dat kan idd ook

17

misschien een stomme vraag, maar dan ga je uit van de volledige inhoud van het bakblik toch?
Niet dat je denkt: ik moet m maar voor de helft vullen (met oog op rijzen), dus reken ik ook met de helft van de inhoud van mijn bakblik (is deze redenering nog te volgen????)
In mijn geval (als mijn rekensommetje klopt, hahaha) is ie ruim 7 liter qua inhoud, dat zouden dan 14 eieren zijn, 924 gram mix en 84 gram water zijn.
Da's wel een heel stuk minder dan ik gebruikt heb namelijk: 9,5 ei (475 gram), 615 gram mix en 62 gram water (tabel voor 35 cm ronde pan funcakesmix voor biscuit).

18

Ik gebruik voor een 35 cm blik 12 eieren ...

Krijg ik hoge kapsels mee zoals ik ze anders ook heb.. en ik gebruik daarvoor geen heating core..

19

Hmm, dan is het recept hier in de tabel mogelijk toch te klein voor een 35 cm blik....
Doe jij dan 12 eieren, 12 x 66 gram mix en 12 x 6 gram water?

20

Ja klopt... ken je de schema's van felicitaartjes? (www. ervoor en .nl erachter) Die gebruik ik altijd... zijn net iets ruimer als die van hier..

21

Net de 12 eieren/12x mix/12x water gemaakt en nu is ie als vanouds.
Wel de flowenail er voor de zekerheid ingezet en hij is redelijk egaal gerezen.