1

Onderwerp: Supergave taart maken: HELP + vragen

Vanmorgen heb ik het basisrecept gebruikt om een hoog kapsel te bakken. Helaas hij is maar 5,5 cm hoog geworden, maar wel erg sponsachtig. ok lijkt hij wat gekrompen nu hij is afgekoeld. Want de ring kan ik er zo oheen leggen...

Maar goed. Zaterdag wil ik een perfecte taart op tafel zetten. Zoiets als die van Tompoes: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=157913

Maar hoe krijg ik al die kleurnuances erin? Waar moet ik mee beginnen. Het is pas mijn derde taart en gelukkig is dit geen 3D taart!

Owja ik kan ook nog ideeen gebruiken voor draken want daar houd mijn zoontje dat 6 wordt het meeste van!

Mijn zoontje dat 10 wordt houd van dolfijnen, ook hier kan ik tips voor gebruiken!

Verder heb ik de volgende vragen:

1. Als ik de taart bekleed met marsepijn en dan in de koelkast zet, waarom gaat hij dan zo nattig blinken?

2. Is fondant beter te verwerken en te kneden als marsepein? (ik heb reuma)

3. Hoe plak ik de afzonderlijke marsepeinen delen aan elkaar?

2

Re: Supergave taart maken: HELP + vragen

doe je er wel een doos omheen als ie in de koelkast gaat?

3

Ik heb een afsluitbare tupperwaredoos. :Y

4

Je moet hem in een kartonnen taartdoos zetten, dan neemt het karton het vocht op namelijk. Als het niet al te warm is in je huis en je neemt een vulling die buiten de koelkast kan, kun je hem ook buiten de koelkast bewaren. Als je botercreme gebruikt vind ik persoonlijk de smaak ook beter als hij op kamertemperatuur is.

De kleurnuances kun je doen door te marmeren, dat kun je doen door verschillende drupjes kleurstof door je basiskleur marsepein te mengen en dan niet zo lang te kneden (dus dat je de 'strepen" nog blijft zien)

Marsepein is van zichzelf vrij plakkerig, dus dat blijft vrij makkelijk aan elkaar zitten. Als je de marsepein een paar seconden in de magnetron doet is hij al veel makkelijker te kneden. Wel goed uitkijken dat hij niet te warm wordt, anders brand je je handen doordat de suiker heel heet wordt.

Verder is het voor een 3e taart denk ik wel een enorme uitdaging om zoiets als Tom Poes te maken, dat is namelijk een puzzelplaatje en geen makkelijke volgens mij. Heb me zelf nog niet aan het puzzelen gewaagd, maar wil ik binnenkort wel eens gaan proberen.

Met de zoekfunctie kun je denk ik ook een heel eind komen met voorbeelden en antwoorden op je vragen, er staat echt super veel informatie op dit forum namelijk.

Succes en veel plezier met bakken in ieder geval!!

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

5

er staat een howto op het forum over airbrusheffecten...
misschien heb je daar iets aan?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=157159

6

Ik zou geen plastic doos gebruiken  :nooo . Dan kan het vocht niet weg en kan je taart gaan smelten. Karton is beter. Bij fondant is dit risico nog groter dan met marsepein. Marsepein is wel stugger dan fondant, vind ik, maar de kleuren van marsepein vind ik mooier. Marsepein/fondant gaat glimmen door het temperatuurverschil wanneer je de taart uit de koelkast haalt. Wanneer je gaat google-en en dan bv drake en cake intypt zie je veel drakentaarten.
Verder zou ik Tompoes mailen  :Y . Ik denk dat het geschilderd en gedust is...

7

Oke, wat erg laat met posten maar dit is het geworden:
http://img163.imageshack.us/img163/3828/24052011039.jpg
Gevuld met aardbeienjam.

Ik had nog zin om voor mijn andere zoon een dolfijn te maken met restanten marsepein.
Heb daarvoor een chocoladecake gebakken en gevuld met kersencompote van de Aldi.
http://img710.imageshack.us/img710/976/24052011029.jpg
Het was behelpen en ik kwam uiteindelijk wel marsepein tekort, maar ach iedereen vond hem lekker.

Het is wel even behelpen als je geen middelen kunt kopen om er echt iets moois van te maken. Ik doe het nu allemaal met de hand en een mesje, prikkertje en meer van dat soort Neanderthaler-hulpmiddelen.
Ik heb alleen een eetstift gekocht en een roller.

Ik ben er ook nog niet uit wat nu mooier en makkelijker te verwerken is: marsepein of fondant?
Overigens wel een wereld van verschil tussen voorgekleurde marsepein of zelf naturel marsepein kleuren. Die laatste is veel plakkeriger maar soepeler.

Nu ga ik sparen voor vormpjes voor bijvoorbeeld bloemen. Als iemand nog wat heeft liggen wat ie niet gebruikt houd ik me aanbevolen.
:o

8

Het is weer bijna verjaardagstaarttijd... De wensen voor dit jaar: Een vulkaan met echte 3D dino en een LEGO taart...

Schatten ze me nu echt zo hoog in die kids?

Oh ja mijn man wil een monchou taart ;)

marsepein kun je ook evt aan elkaar laten plakken met een drupje water.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

10

inimini schreef:

Het is weer bijna verjaardagstaarttijd... De wensen voor dit jaar: Een vulkaan met echte 3D dino en een LEGO taart...

Schatten ze me nu echt zo hoog in die kids?

Oh ja mijn man wil een monchou taart ;)

Nou ja , je bent weer een jaar verder zullen de kids wel denken. En als Mamma het maakt is het altijd wel goed denk ik. 

Wel een gaaf idee een vulkaan met dino!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!