Onderwerp: letter/number tappits :-S
Ik helemaal blij met m'n nieuwe letter/number tappits aan de slag, maar ik krijg de lettertjes en cijfertjes er helemaal niet heelhuids uit! Doe ik iets fout ofzo, of is er een handig maniertje voor?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » letter/number tappits :-S
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Ik helemaal blij met m'n nieuwe letter/number tappits aan de slag, maar ik krijg de lettertjes en cijfertjes er helemaal niet heelhuids uit! Doe ik iets fout ofzo, of is er een handig maniertje voor?
Heel dun uitrollen, liefst flowerpaste, anders fondant met tylose, aan laten drogen, uitdrukken en een eind in je hand houden, met andere hand de punt vasthouden en los laten schieten zodat ie op je tafelblad/aanrecht tikt. De letter vliegt er dan uit. Ook invetten van de tappit voor het uitsteken helpt! Er is ergens een howto filmpje....
Je kan ook je marsepein in doorzichtig folie leggen, en dan de tappit drukken op de folie!
dus: daar ben ik heeeeeeel lang mee bezig om 50x de cijfers 5 en 0 uit te drukken.... *zucht*
Wanneer je zoals Rianne zegt, fondant+tylose gebruikt is dit echt heel makkelijk. Bij mij vallen ze ook zo uit de tappits . Ik gebruik alleen fondant voor letters, strik enz. Bekleed altijd met marsepein en heb ook met folie geprobeerd letters uit te steken, maar dan blijven de letters niet mooi, vind ik...
ik zat hier laatst ook enorm mee te klieren.. ik kreeg de tip:
fondant dun uitrollen (HEEL dun!!) huishoudfolie erover heen leggen, dán je lettertapit erin duwen (beetje wiebelen, deed ik ook, dan raakt het letterje al los van de rest van fondant) en als het goed is heb je dan een losse letter gelijk.. hoef je ook niet te priegelen en peuteren!
{edit:} idd fondant gemengd met tylose!
Ik ga voor de tip van taartdoos, volgens mij de enige manier. Maar ik gebruik dan maïzena ipv vet.
En echt dun uitrollen hoor, en met je tappit flink over tafel schuiven zodat je de lijnen aan de achterkant erdoor ziet komen. Alle overige fonadant weghalen met een naaldje of zo.
hmm, dat marsepein met folie erover is iig gelukt, alleen de 5 gaat steeds helemaal uitelkaar als ik die "optil" maar dat zal wel een kwestie van oefenen zijn.
Tylose heb ik niet in huis...
hmm, dat marsepein met folie erover is iig gelukt, alleen de 5 gaat steeds helemaal uitelkaar als ik die "optil" maar dat zal wel een kwestie van oefenen zijn.
Tylose heb ik niet in huis...
heel voorzichting met het puntje van een aardappelschilmesje de fondant om de '5' heen wegduwen, dan kan je hem zo optillen :-)
tylose door je marsepein heeft ook niet zo heel veel effect...........
ik zat hier laatst ook enorm mee te klieren.. ik kreeg de tip:
fondant dun uitrollen (HEEL dun!!) huishoudfolie erover heen leggen, dán je lettertapit erin duwen (beetje wiebelen, deed ik ook, dan raakt het letterje al los van de rest van fondant) en als het goed is heb je dan een losse letter gelijk.. hoef je ook niet te priegelen en peuteren!
{edit:} idd fondant gemengd met tylose!
yep zo doe ik het ook.ALs je maar heeel dun uitrolt.
gisteravond letterjes gemaakt voor ons opa taartje, ging weer super!!
- Je moet echt zo dun uitrollen dat je, als je er een papier met zwarte letters er onder zou leggen je deze door het fondant heen kunt zien.
- Beetje poedersuiker of maizena er op en er onder strooien, zodat het wat droger wordt en niet aan je werkoppervlak vast blijft zitten. (TIP: in een zakdoek / pantykousje o.i.d. doen)
- Beetje poedersuiker of maizena op je tappit doen en dit weer afkloppen.
- Tappit op fondant leggen en goed over werkoppervlak heen en weer schuiven
- Overtollige fondant rondom weghalen.
- Met je vinder over letter/cijfer gaan, zodat alle randen er goed door komen. (lukt dit niet, dan is je fondant te dik!)
- Met een speldje oid de 'niet te gebruiken delen' eruit halen.
- Dan een flinke tik met je tappit op de rand van de tafel geven en letter/cijfer vliegt er zo uit.
- Nog even verder laten drogen en uitharden en dan opplakken.
Succes verzekerd!
Vaak zeggen beelden zoveel meer dan woorden....
Zie hier, deze dame hoeft ze er niet eens uit te slaan..
Gumpaste is niet super goedkoop, maar zoals je ziet maakt het een hoop ergenissen ongedaan!!
http://www.youtube.com/watch?v=Yb1zDPiX … FA08D5A121
Oja, en dat meppen niet op je houten tafel doen, die van mij heeft sinds de eerste keer heel lelijke deuken.
Oja, en dat meppen niet op je houten tafel doen, die van mij heeft sinds de eerste keer heel lelijke deuken.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » letter/number tappits :-S