1

Onderwerp: Hoeveel bc maken?

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel bc ik moet maken voor mijn stapel.
Ik wil een 15 cm, 25 cm en 35 cm biscuit 2x doorsnijden en beide lagen maken van bc met frambozen, afsmeren (royaal, anders schijnt ie door) ook met de bc.
Hoeveel bc moet ik daarvoor maken (gebruik de mix van de webshop)?
Ik heb een 20 cm taartje met 1 laagje gevuld, niet royaal afgesmeerd (scheen door) en toen hield ik een klein beetje over, maar ik ben niet zo'n held in verhoudingen doorrekenen.

2

Re: Hoeveel bc maken?

Ik heb ooit dit schemaatje gemaakt: Heb je daar wat aan?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 17&p=2

*D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Hé die ga ik ook even printen!
Dank je Adrienne.  :thumb:

Dat is toch een TAART waard!

ik zou sowieso niet afsmeren met bc van de mix... maar dat moet je zelf weten, de meningen zijn erover verdeeld
meringue botercreme is ook erg lekker om af te smeren als je 1:1 niet lekker vindt, en wat over is kan je altijd invriezen. eerder teveel dan te weinig maken zou ik zeggen!

I never met a calorie I didn't like....

5

@Adrienne, ja super@ Dank je wel, heb ik in elk geval een richtlijn van hoeveel te maken. Niet dat ik (erg veel) te weinig of teveel maak.

@Taartenprinsesje: Niet afsmeren met de bc van de mix? Verklaar je nader.  Ik wilde voor de hele taart dezelfde (dus prosecco bc) gebruiken, laagjes en afsmeren.
1:1 heb ik ooit geprobeerd te maken, maar die was zooo korrelig (ondanks de suikerbakkerspoeder, of was het bakkerspoedersuiker, dat klinkt eigenlijk logischer..), daar wil ik mijn taart niet mee lastig vallen. De bc van de mix bevalt me tot nu toe goed.
Al klinkt de mbc me ook wel erg lekker, maar ik hou ook erg van meringue.
Ik weet alleen niet of mijn mixer dat trekt.. nog harder en langer kloppen.

6

Sommigen vinden de bc van de mix te vochtig om mee af te smeren, waardoor je de kans loopt dat je marsepijn of fondant gaat smelten.
Heb er persoonlijk nog nooit problemen mee gehad en met mij meerderen, maar er zijn dus ook genoeg voorbeelden waarbij het wel mis is gegaan.
MBC geeft overigens geen problemen en smaakt ook heerlijk.  :9

Dat is toch een TAART waard!

7 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (12-07-2011 18:23)

Petuut schreef:

Al klinkt de mbc me ook wel erg lekker, maar ik hou ook erg van meringue.
Ik weet alleen niet of mijn mixer dat trekt.. nog harder en langer kloppen.

dat valt wel mee hoor, ik heb ook alleen maar een handmixer :/

en verder idd zoals @ppeltje zegt,
en je kan er ook heel veel over vinden als je via de zoekfunctie zoekt op afsmeren en mix

I never met a calorie I didn't like....

8 Laatst bewerkt door Petuut (13-07-2011 07:53)

Hmm, hoeveel bc zou ik in de onderste laag doen?
In het schemaatje van Adrienne gaat de hoeveelheid van 150 gr naar (<)400 gr per laag als je van een 15 naar een 25 cm taart gaat. 400/150= bijna 2,5 keer zoveel. Nog eens 10 cm groter.. 150 gr x5? per laag? 750 gr bc per laag? Da's alleen al anderhalve kilo botercreme in de onderste taartlaag... Wow!

9

Ik heb nog eens over het forum zitten speuren en allerhande berekeningen met pi voorbij zien komen.. en da's echt niet mijn sterkste kant (ook niet om het te snappen zeg maar).
Ik wil mijn 15, 25 en 35 cm lagen allemaal 2x vullen met prosecco-bc met eronder wat frambozenpasta/-jam en in 1 laag verse framboosjes.

Te veel maken is niet zo erg, maar te weinig is erg lastig en ik wil met de grootste laag (de 35 cm dus) beginnen.
Hoe vaak het bc-mix recept moet ik maken denken jullie om die te kunnen vullen en afsmeren? 3x? Dan heb ik 1950 gram bc, lijkt erg veel, maar het biscuit is ook erg groot...
Voor de 25 cm dan 2x het recept maken (1300 gram bc) en voor de 15 1x (650 gram)? Zou dat genoeg zijn?

Ik zal toch alles in etappes moeten maken, want ik heb geen grote keukenapparaten.
Zaterdag moet het project af zijn, mijn mixertje wordt nogal warm, dus maar op tijd beginnen te mixen he?

10

ik zou iig niet met proseccocreme afsmeren

11

niet? had ik bij het proeftaartje wel gedaan..
Bepaalde reden om dat niet te doen? Tot nu toe gaan alle afsmeersels goed die ik met de bc-mix maak (water, prosecco en moscato d'asti).
Als ik niet de processo-bc gebruik, maak ik een een gewone. Boter, poedersuiker en bc-mix zat in huis in elk geval.

Net de kleinere kapsels gebakken (25 en 15 cm) en mijn mixer vond de 15 cm-ronde al niet prettig.
Botercreme ga ik dus pas op zijn vroegst vanavond maken.. echt even de mixer af laten koelen.

Maar zou 3x het recept genoeg zijn om de onderste van 35 cm met 2 lagen te vullen denk je?

12

ivm het vocht icm de bekleding

13

De bc-mix met fondant ging prima. Geen lekkages in elk geval.
Zal dat met marsepein ook zo gaan? Wat is jullie ervaring?

Ik heb het verzoek gekregen om een soortgelijke taart te maken, maar dan te bekleden met marsepein, en de vulling zonder alcohol en i.p.v. frambozen aardbeien.
En... niet onbelangrijk... 4 laagjes; 35, 30, 25 en 15 cm.
Dat 15 cm taartje is bedoeld voor in de vriezer.
Gaat dat lukken met een bc-mix/aardbei gevulde en met marsepein beklede taart?

14

Petuut schreef:

Hmm, hoeveel bc zou ik in de onderste laag doen?
In het schemaatje van Adrienne gaat de hoeveelheid van 150 gr naar (<)400 gr per laag als je van een 15 naar een 25 cm taart gaat. 400/150= bijna 2,5 keer zoveel. Nog eens 10 cm groter.. 150 gr x5? per laag? 750 gr bc per laag? Da's alleen al anderhalve kilo botercreme in de onderste taartlaag... Wow!

Van 15 cm naar 25 cm is ook bijna 3x zoveel oppervlakte ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

15

Ah, daar komt die berekening met pi weer om de hoek kijken, hahahaha.
Zouden er richtlijnen zijn voor hoeveel vulling in welke grootte kapsel?