1

Onderwerp: heel vaag dus advies gevraagd!!!

De vraag was of ik een taartje kon maken voor iemand met een lactose allergie. Gezegd dat ik het wil proberen maar niets kan beloven.
Bij uitvragen welke producten ik kon/mocht gebruiken vertelde ze dat ze ook regelmatig cake eet maar dan enkel de roomboter vervangt door wajang margarine en er dan geen last van heeft. Als ze cake kan maken uit een koopmans pak zou ik dan niet gewoon biscuitmix kunnen gebruiken en enkel de vulling aanpassen???hoe denken jullie hier over?

alvast bedankt

Groetjes Nathalie

2

Re: heel vaag dus advies gevraagd!!!

Met de zoekfunctie kan je volgens mij behoorlijk wat info vinden...

3

Fijn dat je het aangeeft maar dat is niet wat ik vraag, wil graag jullie mening.

Groetjes Nathalie

4

Funcakes Mix voor Biscuit (taartmix)
suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, rijsmiddel; E500, E541, E336, E575, emulgator E472b, E477, gedroogde glucosestroop, magere melkpoeder, zout, stabilisator E415. (zelf toevoegen ei & water)
Allergenen: bevat melkeiwit, lactose, gluten en tarwe.

van de webshop.............biscuitmix is niet lactosevrij, dus ik zou dat niet proberen............

5

dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken dat je ms op de verpakking moest kijken?

6

@etmc: heel vervelend dat je zo reageert terwijl je dan mijn vraag niet eens goed hebt gelezen.
Het is nl zo dat ze ook cakemix van koopmans eet en deze is ook niet lactosevrij. Dus vraag ik me af wat te doen!!!!

Groetjes Nathalie

7

etmc reageert zo, omdat je er niet van tevoren bij hebt gezegd dat die van koopmans ook niet lactosevrij is.
Ik zat het namelijk ook al met een scheef gezicht te lezen tot je hier mee kwam... ik ken de ingredienten van koopmans niet uit mn hoofd.

Maar ik zou het overleggen met de dame in kwestie en anders gewoon ipv biscuit, de koopmansmix gebruiken. Dan maar wat compactere cake.

8

als koopmans-mix kan, kan waarschijnlijk cupcakemix met wajang boter ook. Dan heb je toch een wat andere smaak, vind het persoonlijk lekkerder dan koopmans.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Ik vraag me af hoe je met wajang margarine cake kunt maken... Dat is toch voor op brood?
Ik zou dan eerder even naar de toko of Turkse supermarkt gaan voor dat gele bakspul.... Ehmmm... weet niet hoe het heet, maar het is in ieder geval voor gebak.
Of anders blue band (volgens mij staat er zelfs een recept op die site) of even googlen op lactose vrije cake. Er is vast veel over te vinden, en dan dus ook meningen van anderen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

hey suuz bedankt voor de tip,

Op de wajang-margarine verpakking staat dat je er een cake mee kan bakken,ze had het zelf al vaker gedaan dus op goed geluk dan maar.

Groetjes Nathalie

11

Ik heb zelf lactose intolerantie. Als je zelf biscuit maakt (zie recepten), dan zie je dat daar geen melk in zit.
Wil je een cake maken waar normaal melk in zit, dan kan je dat vervangen door soyamelk. Inderdaad geen roomboter, maar alle plantaardige varianten kunnen wel. Dat staat op de verpakking: 100% plantaardig. Blueband is overigens ook plantaardig.

Botercreme wordt super lekker als je zelf merinque botercreme maakt. Ipv roomboter gebruik je dan weer die plantaardige boter. Die is wat harder, maar door de opgeklopte eiwit wordt hij toch weer smeuig.
nog wat tips:
-Laagje jam kan altijd.
-pas op met bavarois: niet doen...
-als ik cake bak, doe ik bijv 250 g zelfr.bakmeel, 250 g boter, 250g suiker en 250 g eieren (5 stuks medium). Daar komt dus geen melk aan te pas en is lekker snel te maken.

succes. Ik hoop dat je hier iets aan hebt
ps, bij een lactoseintolerantie is het niet zo dat (ivt een melkallergie) je een heftige allergische reactie kan veroorzaken ofzo. (wel diarree en buikkramp  :o

12

o ja,

Wajang heeft ook pakjes margarine hoor. Dus inderdaad echt niet die voor op brood in een kuipje.
Ah heeft ook van het  huismerk pakjes plantaardige margarine. En blueband dus.

Joehoeeeee weer wat geleerd :) Tnx!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

o ja 2

Dat verhaal van koopmans kan kloppen. Vooral de 'natte' ingredienten geven problemen. Dus melk, boter, room, vla, mona toetjes. Normaal gesproken heb je enzymen in het begin van je dunne darm die lactose afbreken waardoor het als suikers in je bloed kan worden opgenomen. Bij lactoseintolerantie heb je die niet. En wordt de lactose pas later op een andere manier in je darmen afgebroken. En daarvan krijg je luchtige, krampende darmen. Meestal kan je wel een beetje lactose verdragen...bij mij ligt de grens bij 1 ijsje (jammie)
In droge poeders (zoals bij koopmans) is een deel van de lactose al omgezet. Net als in koffiemelkpoeder. En geeft dus minder klachten.

Maaruh, geen ziekte hoor. In Azie heeft 75% van de mensen die enzymen niet.....
En je gaat er dus echt niet dood van als je er een beetje van binnen krijgt.

15

lh78 schreef:

Maaruh, geen ziekte hoor. In Azie heeft 75% van de mensen die enzymen niet.....
En je gaat er dus echt niet dood van als je er een beetje van binnen krijgt.

Idd mensen zijn niet gemaakt om koemelk te drinken. Waarom denk je dat we zelf melk aanmaken voor onze kindjes  :Y

Ik zou ook vooral opletten met de vulling.
Je kan bv klopklop maken met lactosevrije melk.
En ik maak mijn boterroom met zerolactose boter. Maar weet niet of ze die bij jullie verkopen?

Ik ben zelf ook lactoseintollerant :rolleyes:

16

de vulling is geregeld, je hebt nl speciale slagroom genaamd minus L.
Bedankt allemaal voor jullie lieve, leuke en steunende reactie`s daar heb ik wat aan. Nu gauw aan het bakken haha

Groetjes Nathalie