1

Onderwerp: Probleem lussenstrik

Ik wil voor 19 juli een taartje maken voor m'n baas. Eentje met een mooie lussenstrik. Nu lees ik overal dat je daarvoor tylose moet mengen met je fondant. Enig probleempje: dat kan ik hier in Frankrijk dus echt nergens vinden!!
Iemand tips over hoe ik het dan wel kan doen? Zou alleen fondant en dan 24 uur laten drogen niet genoeg zijn?

Alvast bedankt!!

2 Laatst bewerkt door joynme (04-07-2011 15:33)

Re: Probleem lussenstrik

Ook geen tragant gom?
Ik zou het zekere dan voor het onzekere nemen en minimaal 2 dagen laten drogen. (niet in de koeling  :nooo )
ik heb je ook even gemeld, je staat in de verkeerde rubriek.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Wanneer ik de regalice of pettinice gebruik doe ik er niet altijd tylose door. Deze hard van zichzelf al uit. En idd, het zekere voor het onzekere nemen en vroeg beginnen. Maak ook een paar lussen extra voor de zekerheid, je weet maar nooit  ;)

4

Met een lussenstrik bekleden lijkt me niet makkelijk :nooo ;)

[MOVE] --> Decoreren

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Oeps sorry! Het moet inderdaad decoreren zijn. Ben nog een beetje de site aan het verkennen.
Ga dit weekend even proberen om een paar lussen te maken. Dan kan ik zien wat het wordt.

Mochten er nog meer tips zijn, dan zijn ze van harte welkom!!

6

Tylose

Tylose is een kunstmatig bindmiddel of verdikkingsmiddel dat te vergelijken is met behangplaksel. Tylose heeft een eigen E nummer: E466. Het komt in heel veel producten voor, door zijn vele toepassingen (vulmiddel, voedingsvezel, anti-klontermiddel en emulgator). Het wordt gemaakt uit cellulose, een plantaardig product. Hoewel het dus eetbaar is, geven hoge concentraties darmproblemen, zoals verstopping, winderigheid, diarree en krampen. Het wordt ook wel CMC genoemd. Tragantgom is het natuurlijke alternatief. Net als in de rest van de voedselindustrie, kent tylose ook in de taartdecoratie meerdere toepassingen. Je kunt het oplossen in water om eetbare lijm te maken. Ik zou dus gaan zoeken naar de andere benamingen en misschien dat je met het E-nummer ergens komt...

Je kunt ook nu al lussen maken en die gewoon laten drogen. Moet vast lukken in 2 weken..

Succes,

http://www.fedors.nl/wp-content/uploads/wppa/16.jpg

www.fedors.nl

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

7 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (04-07-2011 20:58)

je kan het ook proberen met gumpaste als je dat wel hebt, hoewel, proberen hoeft niet, ik weet zeker dat het werkt ;)

I never met a calorie I didn't like....

8

Mengen met fowerpaste als je dat wel kunt kopen daar ?
Dat heb ik nu gedaan voor mijn strik want met dit weer wilde de fondant voor geen meter drogen, en zelfs nu met tylose en flowerpaste blijft het buigbaar (maar gelukkig wel stevig genoeg voor een strik)

9

Ik heb hier gomme arabique gevonden. Die stond op een franse site als versteviging voor fondant. Alleen is het in poedervorm. Moet ik het dan eerst met water mengen of hoe werkt dat?

10

momo gateau schreef:

Ik heb hier gomme arabique gevonden. Die stond op een franse site als versteviging voor fondant. Alleen is het in poedervorm. Moet ik het dan eerst met water mengen of hoe werkt dat?

Tylose is ook in poedervorm... Gewoon door de fondant mengen...

Bij tylose is het 1 theelepel (+/- 3 gram) CMC/Tylose poeder door 200 gram fondant.

Succes,

http://www.fedors.nl/wp-content/uploads/2011/04/Logo1.jpg

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

11

dat is geloof ik bij die gomme ook. Maar nu weet ik het zeker!
Bedankt!

12

Graag gedaan  :)

http://www.fedors.nl/wp-content/uploads/2011/04/Logo1.jpg

13

Voor de wilton fondant (verkrijgbaar in pakjes van 680 gram) is ook geen tylose nodig, Deze fondant is erg lekker, werkt prima om te bekleden maar helemaal heerlijk voor het maken van lussen strikken  :Y

Wellicht kun je dat wel in Frankrijk krijgen?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Ik gebruik altijd Funcakes fondant zonder tylose voor een strik. Dat gaat prima bij mij.
Gewoon en dag van te voren de lussen maken en aan de lucht laten drogen. Ik heb het dienblad met de lussen ook wel eens achter het keukenraam in de zon gezet dan droogt het net wat sneller.
Maar met lussen die niet knetterhard zijn kun je hele mooie strikken maken. Dan is het ook nog gemakkelijk om aan de dichte kant van de lussen een stukje af te knippen zodat ze netjes naast elkaar passen in een rondje.

Gewoon eens wat lussen maken en laten drogen dan weet je snel genoeg of je echt tylose nodig hebt in jou fondant.

15

Mijn lussen, verhard met tylose, braken aan alle kanten af! Gelukkig had ik ook lussen gemaakt van fondant zonder tylose en kreeg mijn zoon toch nog een mooie strik op zijn communietaart!
Ook 3D figuurtjes maak ik zonder tylose. Begin op tijd en goed laten drogen! Succes!  ;)