1

Onderwerp: biscuittaart

Wil gaan proberen een taart te maken voor mijn kleindochter,maar heb even een paar vraagjes,Wil hem in een siliconen vorm bakken,in een combi magnetron,moet hij op de draaiende plaat staan,en hoe lang ongeveer?De vorm is 27 cm rond.
En krijg ik hem er goed uit?Iemand handige tips voor een beginner?
Heb de site al zo vaak bekeken,en ben aangestoken door jullie  :Y

Re: biscuittaart

ik vind het persoonlijk niet het makkelijkst om in een siliconen bakvorm te werken. maar ik denk dat dit voor ieder anders is.
je kunt wel gewoon keer proberen te maken van te voren.
ik bedoel de biscuit is niet zo heel prijzig.
en dus kun je het gewoon makkelijk uitproberen.

ik zou je graag willen helpen of recepten willen geven.
ookal weet ik zelf niet álles.
ik hoor het wel als je wat weten wil.

liefs, Linda

3

de kans dat ie vervormt is best groot maar ik zou m in een combi magnetron altijd laten draaien op 175 graden voor 30 min? niet op combi stand ;)

Ja ik denk dat de kans ook groter is dat je cake breekt.
omdat hij niet stabiel is in een siliconen bakvorm.

5

Hey lieve dames,Alvast bedankt,
Heb hem nu in de magnetron staan,ben benieuwd,Hopelijk krijg ik hem er goed uit,Wil volgende week even kijken voor een andere vorm,Is een taartvorm een hoge het beste,of een springvorm,die ikzelf ophoog?
Nog een vraagje,Moet ik hem eerst in de oven laten afkoelen,of direct storten?En Nee,gebruik geen Combi ;)
Gr petra

ik zou hem nooit sowieso gelijk uit de bakvorm halen.
maar ik heb een andere geen siliconen..
dus hoe dat werkt weet ik niet.

maar volgens mij is het beter om te laten afkoelen.
tot het echt kamer tempratuur is.
want anders kan het gaan afbrokkkelen of scheuren ofzo.

x

7

Hallo dames
Hem hem net eruit gehaald,maar zit in het midden een kuil in???
Maar verder is hij wel goed gelukt,maar even opvullen,met botercreme,En hopelijk de volgende keer beter.
Hij ging heel goed uit de vorm gelukkig,maak er straks nog maar eentje,even kijken of die lukt,Verder ben ik wel tevreden,
ben de laatste minuten,net als mijn kleindochter vorige week,toen we koekjes hebben gemaakt,voor de oven gaan zitten,hahahahMaar goed dat mijn man hier niet is,die had gelachen :lol: Nog bedankt

haha geeft niks. Mijn vriend word er ook gek van!

en idd. ik had dat bij mijn 3e taart ineens, een kuil erin.
ik heb het idd ok gewoon opgevuld met botercreme.
maar ik heb de 4e keer gewoon andere bloem gebruikt. zelfrijzend.
en dat werkte veel beter.
en goed lang in de oven laten. misschien was het nog niet gaar.

xx

9

Niet getreurt,gewoon weer een nieuwe erin,staat nu in de oven,de eerste had ik om de 10 minuten omhoog gedaan,met de temparatuur,nu bak ik hem eens gewoon op de temperatuur wat op de zak staak,Is funmix,kijken wat dat word,Mislukt deze,dan morgen weer een.laat me niet kennen.
Jullie horen ervan straks,ga nu ook maar eens voor het eten zorgen,hahahahMoet ook gebeuren he :lol:
gr petra

10

haha hoor het graag van je hoe het is gegaan!

liefs en smakelijk eten!

11

Of misschien nog wat langer op een lagere temp laten staan.
Ik bak een ø20cm springvorm: 20min op 140 ºC, 20min op 160ºC en dan nog ca. 10min op 175ºC (tot ie gaar is)
Heb nog nooit last gehad van kuilen of bulten en hij wordt heel mooi hoog.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

12

hey meiden
helemaal goed geworden,alleen niet zo hoog,had ook een iets te grote vorm,maar doe het volgende keer anders,Is nu maar 5,5 cm hoog geworden,denk dat ik hem maar 1 keer doorsnij,en dan een beetje jam en botercreme ertussen doe,
Heb hem gelijk na het afkoelen in de diepvries gedaan,misschien dat ik er straks nog een maak,of morgen ,en een hogere krijg.
Waneer kan ik hem doorsnijden ,als hij uit de diepvries komt?
Bedankt voor alle goede tips,heb de site al heel vaak bekeken,heel leerzaam, :thumb: Heb hem zaterdag nodig,wanneer kan ik hem dan het beste met marsepein bekleden,als het lukt natuurlijk :lol:
Gr Petra :)

13

ik zal uitleggen hoe ik het altijd doe...
kijk maar of je er iets aan hebt!

ik haal hem  uit de bakvorm wanneer de biscuit op kamer tempratuur is.  Leg het op een groot bord.
Ik stop mijn biscuit overigens nooit in de vriezer.
ik laat het altijd afkoelen op de aanrechts in een hoekje.
overdekt met een schone handdoek en
daarover heen zo'n anti vliegen bak.
of hoe zo'n ding heten mag.

de volgende dag snijd ik hem door midden om de vulling erin te doen.

dan smeer ik de hele biscuit af met botercreme en doe er de marsepein omheen. dan leg ik de taart even in de koelkast met zilverfolie eromheen.

ondertussen maak ik de decoraties voor op de taart.
soms moeten deze ook in de koelkast.

daarna maak ik de taart helemaal af.
ik heb de hele taart met marsepein  etc.
gewoon wel eens 1 week in de koelkast gehouden.
inclusief zilverfolie.
hij smaakte nog steeds heerlijk!
alleen voor het opeten paar uur van te voren eruit halen dan.

liefs,

14

hey meis
Bedankt voor je tip,doe ik de volgende keer ook,heb deze al in de vriezer gedaan,maar maak er morgen nog eentje,en doe het dan,
Waar maak jij de botercreme van,ook van de mix?Lijkt me ook lekker het recept hier op de site van (swiss) meringuebotercrème ,Even kijken welke ik maak,Hopelijk lukt het met de marsepein,even kijken hoeveel ik nodig heb,voor een taart van 27 cm?Weet jij dat zo uit je hoofd?
Gr en bedankt
petra

15

Hoi hoi,

hier het recept dat ik gebruik voor de botercréme,
heb eigenlijk nog niet echt een andere geprobeerd.

benodigdheden:
- mixer
- zeef
- (beslag) kom
- (aardappelschil) mesje
- 100 gram roomboter.
- 100 gram magarine.
- 200 gram poedersuiker.

Snijd de roomboter en magarine in kleine plakjes.
doe deze in een (beslag)kom en mix ze door elkaar.
zeef de poeder en voeg deze toe aan het beslagje.
mix zeker 10 minuten!

---------------------------------

het is best moeilijk te gokken hoeveelheid marsepein je nodig hebt.
ik had voor een vierkantje gok rond 20/25 cm twee pakjes marsepein nodig van 250 gram. Maar hou dan wel over.

als het je eerste keer is dat je met marsepein aan het werk gaat...
tip: leg het niet op de tafel, dan plakt het vast en zal het scheuren.

ik gebruik altijd of groot stuk bakpapier, iemand houd het dan voor me vast zodat ik kan rollen!

of ik gebruik de oven plaat. Is een zilveren grote dichte plaat, deze besmeur ik met bloem en wrijf het een beetje uit. dan rol ik de marsepein uit.

en nog een tip: kneed de marsepein van te voren heel erg goed. en laat het op kamer tempratuur zijn. anders ben je net als ik de eerste keer.. uren bezig haha.  :grr:

hoor graag nog van je als je meer tips wilt hebben, want kom erachter dat ik het super leuk vind om mensen te helpen haha!

liefs.

16

hey lief konijntje :lol:
Is inderdaad de eerste keer met marsepein,zou het ook niet gaan op het aanrechtblad,als ik deze bestrooi met poedersuiker erop?
Kan ik met die botercreme van jou vullen en afsmeren?
Hopelijk lukt het me,maar de volhouder wint he,Heb voor over 14 dagen een workshop,voor een marsepein taart te maken,maar dan is de biscuit al geemaakt door de bakker :lol: Is wel lekker makkelijk he,Heb je al veel taarten gemaakt,en in het begin ook gelukt met de marsepein erover te doen?als hij goed lukt,maak ik fotoos ervan,word hij minder ook,kunnen jullie lachen :lol:
gr petra

17

Ja op je aanrechtblad of tafel kan het uiteraard ook wel, maar zorg er dan wel voor dat er genoeg bloem ligt. en haal hem regelmatig los je ''marsepein platgerolde gevalletje'' haha. De bloem kun je helemaal aan het einde als het op de taart zit schoonmaken met een kwastje en water.

met de botercréme die ik stuurde doe ik altijd de biscuit afsmeren voordat de marsepein laag erop gaat. En ik heb het ook een keer gebruikt als vulling. maardaar deed ik ook nog jam bovenop. anders is de smaak te eentonig.

volgens mij is een workshop wel leuk, maar ik ga volgende week op vakantie dus moet ik nog even me geld bewaren haha, na de vakantie misschien een workshop volgen!

de eerste keer marsepein bekleden ging ook niet van z'n leien dakje. ik deed het op een vierkante biscuit. maar kwam er al snel achter dat het scheurde in de hoekjes. Maar kwam erachter dat je met poedersuiker en water veel scheurtjes kan verhelpen. Misschien blijf je het wele en beetje zien, maar het grote deel zie je dan niet meer..

in totaal heb ik pas 4 taarten gebakken. ( wel andere soorten appel enzo heel vaak) > maar omdat ik nog jong ben, (15 jaar) haha, heb pas sinds kort werk. Dus ja, eerst moest ik gewoon sparen om een taart te maken en ook voor de aanschaf van spulletjes. want dat is ook vrij prijzig.

je moet sowieso altijd foto's maken. Dit is altijd leuk om na een tijdje weer terug te kijken en weer na te denken wat je eigenlijk allemaal hebt gemaakt al.

en uiteraard ben ik ook nieuwschierig haha!

liefs,

18

heb trouwens dit nog voor je gevonden
wat betreft de hoeveelheid marsepein.

http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen

19

konijntje073 schreef:

ik zal uitleggen hoe ik het altijd doe...
kijk maar of je er iets aan hebt!

ik haal hem  uit de bakvorm wanneer de biscuit op kamer tempratuur is.  Leg het op een groot bord.
Ik stop mijn biscuit overigens nooit in de vriezer.
ik laat het altijd afkoelen op de aanrechts in een hoekje.
overdekt met een schone handdoek en
daarover heen zo'n anti vliegen bak.
of hoe zo'n ding heten mag.

de volgende dag snijd ik hem door midden om de vulling erin te doen.

dan smeer ik de hele biscuit af met botercreme en doe er de marsepein omheen. dan leg ik de taart even in de koelkast met zilverfolie eromheen.

ondertussen maak ik de decoraties voor op de taart.
soms moeten deze ook in de koelkast.

daarna maak ik de taart helemaal af.
ik heb de hele taart met marsepein  etc.
gewoon wel eens 1 week in de koelkast gehouden.
inclusief zilverfolie.
hij smaakte nog steeds heerlijk!
alleen voor het opeten paar uur van te voren eruit halen dan.

liefs,

biscuit moet je altijd gelijk storten en op een rooster omdat ie anders vochtig/klam kan worden...
en waarom gebruik je aluminiumfolie? je kan m beter in een taartdoos doen ivm beschadigingen en vocht..

20

ja dat kan ook he, er zullen vast meerdere manieren zijn.
heb er ook boven gezet dat dit mijn manier was..
dat je het anders kunt doen is zeker.  :Y

bij mij is het in iig nog niet beschadigd en mijn biscuit is ook nog klam of vochtig.

x

21

Hallo Emtc
heb de biscuit ook direct gestort,en het ging goed :thumb: ,goddank,Probeer morgen even een hoger kapsel  te maken,even aanpassen het deeg,maar laat het wel weten.
konijntje,dan ben jij wel een erg vroege bakster,en als het jou lukt,moet het mij toch ook lukken? :Y
Laat wel even weten,als het gelukt is,alvast iedereen bedankt voor alle tips,en jullie horen nog van me, :)

22

Ja idd, maar heb koken en bakken altijd al geweldig gevonden. Vroeger ook heel vaak koekjes en al dat soort dingen gebakken. Mama heeft me ermee aangestoken denk ik. Het zal je vast wel lukken, hoor graag van je hoe het ging & misschien foto's?

liefs

23

Ik heb bij de Blokker een stukje doorzichtig tafelzeil gehaald, kost bijna niks, halve meter is genoeg. Als je hier je fondant of marsepein op uitrolt, kun je je fondant in 1x samen met het zeiltje oppakken, en kiep je het zo met zeiltje en al op de kop op je taart. Doordat het zeiltje doorzichtig is kun je precies mikken om je fondant goed over de taart te krijgen. Het zeiltje trek je dan zo van je fondant af, en je kan je taart glad strijken/smootheren.

Het zeiltje moet je wel op een stok opgerold bewaren, anders krijg je er vouwen in, en die zie je terug in je fondant.

Succes

24

Slim, ga je idee even pikken Anja!

:Y

Zie ik nou dat iemand uitrolt op bloem??
Niet doen hoor, altijd poedersuiker!
Of zoals sommigen beweren, op crisco of tafelzeil, maar daar ben ik ook geen voorstander van.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/