meliSsiejj schreef:hallo
1. wat is het beste en makkelijkste om je taart mee te bekleden?
marsepein of fondant?
2. als je van die leuke 3d figuurtjes wil maken (boetseren)
waar kan je dat dan het beste mee doen?
3. al die leuke bloemetjes en schelpenrandjes enz. waar word dat meegedaan?
kan je dit alle 3 met bijv alleen marsepein doen of heb je verschillende stoffen
nodig?
1 Marsepein maken voor rolbare kwaliteit is in mijn optiek zonde van je tijd en materialen, de marsepein die je kunt kopen, bvb in de webshop is een goede kwaliteit voor rollen en vormen waar een handgemaakte nooit tegen op kan en ik ben denk ik wel de meest extreme zelfmaker van dit forum )
De voorkeur voor rolfondant of marsepein is helemaal een eigen keuze, marsepein is wat makkelijker te kleuren, rolfondant makkelijker kleiner te vormen (felastischer dan marsepein) en dan zijn er nog de verschillen onderling in marsepeinsoorten en rolfondant soorten.....gewoon een aantal zaken uitproberen.
3 Ook weer persoonlijke keuze, ik gebruik voor eetbare figuren meestal marsepein (op kidscakes etc) voor 'on'eetbare figuren (bloemen, toppers die bewaard worden etc) gebruik ik verschillende soorten 'paste' dat kan zijn een rolfondant met verharder, gumpaste, mexican paste etc.)
3 Er zijn er die zelf vormen maar ook zijn er duizenden hulpmiddelen te koop in stekertjes, rollertjes, drukmallen etc die je daarbij helpen die uit te steken of te vormen.
Je kunt ze maken met marsepein, rolfondant al dan niet gehard, gumpaste (meestal voor tere echt gelijkende bloemen ) mexican paste voor dun uitsteker werk zoals met patchwork cutters.......en zo kan ik nog wel een boekje vullen vandaag )
I believe in Sandy Claws