1 Laatst bewerkt door konijntje073 (01-07-2011 20:45)

Onderwerp: mijn beginnende taartjes !'konijntje073 (tips welkom)!

http://i11.piczo.com/view/p/3/211/660445/211660445_1058302225_1.jpg
taart nummer 1: met als vulling gewone jam en botercréme.

http://i11.piczo.com/view/p/3/211/660448/211660448_1693283584_1.jpg
taart nummer 2: met jamvulling, bovenop chocolade glazuur met getipt: chocolade gemengd met slagroom. Aan de rand: jam met daarop geplakte, gekruimelde bokkenpootjes. (was bedoeld voor de vulling maar de taart was helaas te laag om te snijden, hierover meer zie ondere vragen)

http://i11.piczo.com/view/p/3/211/660452/211660452_423320904_1.jpg
taart nummer 3: me eerste bestelling van me buurvrouw  :Y ze vond het niet erg dat ik pas beginner was. want ze vond de taart superleuk.

http://i11.piczo.com/view/p/3/211/660457/211660457_1481623199_1.jpg
een gewone cake met banketbakkersroomvulling en botercreme.

------------------------------------------------------------------

verder heb ik nog wat vraagjes want er ging nog al het een en ander fout tijdens het bakken..

1. de eerste cake lukte geweldig. Hij was mooi hoog en niet te bobbelig. Maar mijn tweede, derde en vierde cake waren te dun om te snijden. Bij de vierde is het overigens wel gelukt, maar hierbij moet ik zeggen dat de cake er niet mooi meer uitzag. er waren allerlei stukken gescheurd en gedaan.. - ik heb me gewoon goed aan de tempraturen gehouden van de oven, - heb de juiste hoeveelheid producten erin gedaan en - heb hem goed laten afkoelen ca. 2 uur. (doe ik altijd.)
Hoe krijg ik mijn cake dikker/hoger zodat ik het fatsoenlijk kan snijden?

2. ik kijk nu de laatste weken veel televisie over taartenbakken. Hierbij zie je veel programma's die technieken gebruiken. Nu had ik vandaag op televisie gezien: iemand legde bovenop de cake mix bakpapier met hierop kikkererwten. Dit voorkomt dat de cake omhoog gaat staan. klopt dit? en heeft iemand nog betere/makkelijkere tips?

3. ik ben van plan om binnekort zelf marsepein te gaan kleuren. heb ik hiervoor witte of créme kleurige marsepein nodig? en kan dit gewoon alleen met de kleurstofpotjes, hoef ik er verder niks bij te voegen? en moet ik ergens op letten, bijv. de manier van kneden of hoe ik de kleurstof moet toevoegen? moet je hierbij trouwens (speciale) handschoentjes aan?

4. hoe krijg je het voor elkaar om marsepein omhoog te laten staan. Bijvoorbeeld als je een poppetje hebt met een armpje, zakt deze dan niet naar beneden?   

-------------------------------------------------------------------

graag reacties als u tips heeft, want kan ze zeer zeker gebruiken!

liefs, Linda

2

Re: mijn beginnende taartjes !'konijntje073 (tips welkom)!

mag ik vragen waar je die letters mee gedaan hebt? Die zien er mooi uit, heb je een pen oid?

Verder vind ik ze er erg leuk en lekker uitzien.

3

Hele leuke eerste parade :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

Nou, ik heb de letters gewoon zelf geschreven bij de taarten. Met de stiftjes van de supermarkt haha!

Bedankt voor de complimenten allebei!  :lol:

5 Laatst bewerkt door plientje (01-07-2011 22:25)

Leuke taarten hoor!

Even een paar antwoorden op je vragen.
1. heb je lang genoeg gemixt? Ik mix altijd minimaal 10 minuten op de hoogste stand zodat het allemaal lekker luchtig wordt. Vervolgens de bloem en maizena erdoorheen spatelen en meteen in de bakvorm gieten en de oven in. Het helpt ook als je de eieren op kamertemperatuur hebt, of, zoals ik altijd doe, ze een paar minuten voor gebruik in een bak met heet water legt.
Anders zou ik ook niet weten wat er fout gaat...

2. geen ervaring mee. Ik keer altijd wel de cake om voordat ik hem ga vullen en bekleden. Dan wordt de bodem dus de bovenkant van de taart. Deze is altijd glad en recht. Ik gebruik ook bakspray in mijn bakvormen. Voorheen bleef er nog wel eens wat plakken toen ik nog met boter en bloem bezig was, maar sinds in de bakspray gebruik, heb ik daar nooit meer last van.

3. Ik werk zelf met mmf, dus welke marsepein je moet gebruiken weet ik niet. Maar je kunt gewoon de kleurstofpotjes gebruiken. In principe heb je geen handschoenen nodig, maar als je niet altijd met gekleurde handen rond wilt lopen zou ik het toch maar wel doen  ;). En er is niet echt een speciale manier van kneden denk ik. Ik maak altijd met m'n vinger een gat in de fondant, doe daar de kleurstof in en knijp het gat dan weer dicht. En dan maar kneden tot je een egale kleur hebt.

4. Bij het boetseren gebruik ik vaak stukjes harde spaghetti om armpjes en beentjes en het hoofd goed vast te zetten. Verder gebruik ik tylose door mijn fondant dat ervoor zorgt dat het hard wordt, maar ik geloof dat dat bij marsepein niet werkt. Dat zal je van iemand anders moeten horen.

Hopelijk heb je wat aan deze antwoorden. Dit is de manier waarop ik alles doe en misschien heeft iemand anders nog andere tips.
Succes ermee in ieder geval!

Groetjes,
Pauline

alvast bedankt!

liefs

alvast bedankt!

liefs