1 Laatst bewerkt door Martinique (18-11-2007 22:46)

Onderwerp: Hoe voelt het,

Wat is het verschil van werken met marsepein en fondant.
Het staat vast ergens beschreven, maar ik kon het zo snel niet terugvinden.

Ik heb zelf alleen nog maar (2x) met marsepein gewerkt en wil nu fondant gaan proberen.
Marsepein vond ik wel iets stugger/steviger dan ik vooraf had gedacht.
In mijn beleving en als ik taarten zie die met fondant bekleed zijn lijken mij die (satijn)zacht. Weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar misschien niet zo ruw of "korrelig" als marsepein.

Wat zijn jullie ervaringen met marsepein en fondant qua plakken, verwerken-bekleden/puzzelen/boetseren/gebruik van uitstekers???

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

2

Re: Hoe voelt het,

Hoe fondant voelt is erg afhankelijk van het merk fondant. RegalIce is stugger, wel glad qua oppervlakte, maar steviger met bekneden. Ballina voelt heel zacht en soepel.

Bij het kleuren vind ik marsepein eerder plakken dan fondant, maar soms hoor ik het juist andersom. Hangt ook van de hoeveelheid kleurstof af.

Plungeruitstekers gaan het best met RegalIce en minder met Ballina, tenzij je goed poedert met suiker, maar Ballina heeft wel weer verschillende soorten (ik heb het nu nl. over de paste to cover) en andere gaan wel weer goed - alleen pak ik die meest niet ;)

Voor puzzelen leent Ballina zich goed vind ik omdat het zacht blijft, vergelijkbaar met marsepein wel.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Maar als ik dus wil puzzelen zou ik dus twee soorten fondant moeten hebben? Of is het met de regalice wel te doen?
Die wilde ik namelijk bestellen.

Liefs Martinique

4

Je kunt prima met regalice puzzelen, alleen wat ik het nadeel er van vind (let wel, dat is mijn persoonlijke mening hoor! Wacht nog even op wat extra reacties :)) is dat het snel uit-/opdroogt en dus snel kan breken. Ballina heeft dat per definitie niet en marsepein dus veel minder.

5

Ik puzzel vaak met marsefond. (marsepein met fondant of marshmellowfondant) En dat gaat heel goed. Heb idd ook het idee dat fondant alleen sneller breekt. (met name de rode en zwarte fondant die ik dan gekleurd koop. Met gekleurde marsepein heb ik het trouwens niet)

6

En dat geldt dan natuurlijk ook voor boetseren met regalice? Dat het sneller breekt bedoel ik dan.

Liefs Martinique

7

Op zich vind ik regalice wel prettig boetseren, maar als het droog wordt kan het een beetje gaan barsten. Ballina paste-to-cover is wat minder met boetseren (hoewel het wel gaat hoor), daar is eigenlijk Ballina modellingpaste voor bedoeld (en zelfs die heeft nog wel wat extra tylose nodig). Als je nog wat marsepein hebt, is de combi regalice - marsepein wel een goeie, dus wat Nathalie zegt.