Onderwerp: [HOWTO] Cadeaudoos met open deksel + "stoffen" strik
Om misverstanden te voorkomen: Ja ik weet dat Wencke workshops geeft voor een prachtige cadeaudoos. Maarrr, ik weet ook uit ervaring hoe frustrerend het is als je - door wat voor omstandigheden dan ook - niet in staat bent om workshops te volgen. Daarbij is dit forum eerst en vooral een plek om ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren, en omdat ik niet vaak genoeg kan zeggen dat ik zelf nagenoeg ALLES van dit forum heb geleerd, wil ik graag elke kans aangrijpen om iets terug te geven. Vandaar dat ik laat zien hoe ik mijn taartje maak, ik hoop dat iemand er wat aan heeft!
( Ben helemaal niet blij met de bobbeligheid van dit exemplaar, maar ik heb -nog- geen airconitioned werkruimte, en het was ... nogal warm, dus meer was er deze keer niet van te maken! )
A picture speaks a thousand words, dus met veel foto's en minimale tekst!
De "stoffen" bloem: Ooit gejat van Roosanne Edit: Toen ik mijn howto postte wist ik niet dat er inmiddels ook een howto van was gemaakt: heb er een linkje van gemaakt, dus "take your pick"! ; ik heb het op deze manier vertaald naar fondant:
1:1 gumpaste+fondant rondjes met een gewenst patroontje. SUPERdun uitrollen!
In 2 ongelijke stukken, de grootste helft gebruiken. Een heel klein randje omslaan ( Dit wekt de illusie van een dubbelgevouwen rondje, zonder alle overtollige fondant)
Nog eens dubbelslaan, dan als harmonica bijelkaar knijpen tot een bloemblaadje. Zorg dat het vouwrandje niet te zien is, maar dat het lijkt alsof het een volledig rondje was.
Maak van deze 5 grotere voor de buitenste ring, 5 kleinere voor de binnenste ring.
knoopje
Deze dame wilde graag een "puffy bow", vandaar dat ik 'm in een blanda-bolletje maak. Normaal doe ik 'm gewoon plat Op een klein rondje gumpaste met een dotje RI de blaadjes rangschikken en vastplakken.
( Vanwege de reflectie ook nog eens in close-up)
Zorg dat alle open kanten dezelfde kant op wijzen, dat staat veel mooier.
Zoals gezegd, het kan ook prima helemaal plat ( vind ik zelf mooier
Dan nu het deksel:
Ik maak 'm altijd van cereal treats.
Goed aandrukken in de maat pan die je gebruikt hebt ( even sprayen tegen het plakken )
Onderkant insmeren met gesmolten (witte) chocolade: dit wordt lekker hard en daardoor heb je geen kartonnetje nodig
Boven- en zijkanten afsmeren met ganache ( recept Paris Cutler) Goed in alle gaatje duwen en evt 2 keer afsmeren.
Bekleden en afwerken volgens de Domi-methode ( Foto vergeten )
Lint snijden in patroon en kleur van strik.
Randjes omvouwen
Op het deksel.
En op de taart.
Strik erop.
Roosjes in aflopende maat ( Voor 25 cm roond gebruik ik 9, voor 20 rond 7 roosjes)
Dotje icing, evt een stukje spaghetti
Halfrond
Dotje icing aan de achterkant, en evt 2 satehprikkers op de juiste hoogte. Als de roosje goed zijn uitgehard is dat eigenlijk niet nodig, met 20 cm doe ik het niet, nu met een iets groter deksel voor m'n eigen gemoedrust toch maar wel gedaan
Deksel erop, gaten opvullen met rozenblaadjes of tissue-papier ( fondant! )
Voila!
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>