1

Onderwerp: Smeltende taart!

Hallo allemaal!!

Ik heb even een vraagje, ik heb afgelopen weekend een taart gemaakt voor mijn dochter. Stapeltje waarvan de bovenste choco biscuit was met bosvruchten botercreme en bovenste laag met bosvruchten iets aangemaakt met gelatine. Hij was heeeel lekker!
Maar het probleem is dat de fondant weg smolt en begon te zakken.
Als ik de taart heb afgesmeerd gaat ie in de koelkast waarna ik m de volgende dag met heet mes nog keer strak maak. Daarna bekleed ik m en bewaar m in de koelkast.
Ik gebruik de botercreme van de mix, nu kan ik me voorstellen dat (aangezien daar melk door heen gaat) dat dat het probleem kan zijn. Maar zo heb ik het geleerd tijdens een workshop en daarom snap ik niet zo goed waarom dit daar goed gaat en thuis niet!

Ik hoop dat jullie misschien een idee hebben hoe dit kan want ben inmiddels beetje klaar met die botercreme!!haha :/

Groetjes Sabrina

www.prettycakes.nl
Iedere gelegenheid is taart waard!!!

2

Re: Smeltende taart!

Vervelend dat ie is gaan smelten!

Ja, het kan zijn dat de taart door de mix gaat smelten. Maar persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad, terwijl andere de mix hebben afgezworen om mee af te smeren. En gebruiken nu 1:1 botercreme.

Maar kan het niet zo zijn dat de vullingen tegen de zijkant zijn aangekomen? Heb je dijkjes gespoten?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

ik heb er nog nooit van gehoord de mix aan te maken met melk maar met water, melk is toch veel sneller bedorven?  Inderdaad als je taart gaat smelte ligt dat aan de hoeveelheid vocht in je bc met mix. Afsmeren met 1 op1. Het gaat niet altijd mis maar het risico is met mix veel groter dat het gebeurt

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

4

Dank jullie voor je reactie's, ik heb dijkjes gespoten. Ik heb de mix van Easy cake werkt hetzelfde als funcakes alleen moet je deze mix aanmaken met melk ipv water. Heb ook al gemailt naar bedrijf waar ik het vandaan heb mar helaas (na 5 dagen) nog niks gehoord.
Heb het ook al is met 1:1 boter/poedersuiker vindt dat weer zo boterig vandaar dat ik mix ben gaan gebruiken.
Scheelt het ook nog dat ik m in de koelkast zet? Misschien te vochtig?

www.prettycakes.nl

5

Hoe bewaar je hem in de koelkast?

Overigens, je kan de Easycakes ook met water aanmaken hoor. Bij deze heb je gewoon de keuze melk of water. Heb het één keer met melk gedaan, maar vertrouwde het toch minder dan met water in verband met bederven. En daarbij drink ik nooit melk dus zonde om het in te slaan voor de botercreme.  :D

Don't just dream your life, but live your dreams too!

6

ik zou het ook niet met melk doen  :think: fondant hoor je eigenijk niet in de koelkast te bewaren het wordt dan toch wat vochtig tenzij je koelkast op een lage temp staat. Het ligt echt aan het afsmeren met de (vochtige) mix. Het gaat 9 van de 10x goed maar stel nou dat die 10de een opdracht is  :s

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

7

Ik denk dat het eerder ligt aan hoe je de crème hebt gemixt. Je moet altijd zorgen dat de mix, het vocht en de boter zeer goed gemengd zijn. Het vocht moet echt opgesloten zitten in het vet. Als dat niet goed gedaan wordt, krijg je schifting van de crème dwz dat water en vet zich scheiden. Vocht is funest voor iedere soort fondant en in 9 van de 10 gevallen is dit de reden van smeltende taarten. Het ligt meestal niet aan de fondant of aan de mix, maar aan het bereiden. Zorg dat je crème altijd goed glad is, dan is ermee afsmeren geen enkel probleem en kun je de taart ook prima in de koelkast bewaren.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Fijn om nog wat reactie's te lezen!! Als je taart ontstaat te mislukken is het enorm balen!!!
Op zich wat Inge zegt komt me wel bekend voor, dat schiften waar je het over had had ik last van toen ik m uit de zak haalde om te gaan afsmeren. Had de bc voor het gemak paar dagen van te voren gemaakt en in afgesloten zak in de koelkast gelegd. Toen ik m uit zak haalde leek ie inderdaad te zijn gaan schiften,daarna nog even geklopt en werd ie weer glad.
Ik denk dat het aan de melk dan ligt, aangezien ik inmiddels een mooie kenwood mxer heb gekocht! :D  Ik laat de boter min 10 kloppen daarna doe ik de mix er geleidelijk bij als dat goed is gemengd dan klop ik het nog is 15min.
ik ga het van de week gewoon nog is proberen met water en dan is kijken hoe het dan gaat!!! Mocht het dan nog niet lukken dan ga ik voor 1:1

Dank jullie wel voor de reactie's!!!!!!

www.prettycakes.nl