1

Onderwerp: Fondant zelf maken

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier en heb een dringende vraag! Ik ben Nederlands maar woon aan de andere kant van de wereld en hier kun je geen fondant kant en klaar kopen. Ben sinds 2 weken ´druk´ aan het oefenen om van die prachtige taarten te kunnen maken.
Met veel ups en soms downs gaat het steeds beter, maar een vraag over fondant....

Overal staat dat je gelatinepoeder oplost in water, dan glucose en glycerine en dan pan van het vuur en beetje bij beetje poedersuiker erbij doen. Nu staat er OVERAL 455 gram poedersuiker. Bij mij lukt dat echt niet, dan valt het helemaal aan brokkeltjes uit mekaar. Nu heb ik het vandaag met veel minder (de helft poedersuiker) gedaan, en dat gaat beter alleen plakt het wel meer. Die mooie smoothie fondants op de foto´s lukt me niet helemaal, wat doe ik fout. Nu zag ik wel dat ze hier in Guatemala verschillende soorten nummers poedersuiker hebben, de ´A´, ´AA´ en ´AAA´, zegt iemand dat misschien iets?

Omdat deze taarten totaal niet bekend zijn hier in Guatemala, lijkt me het juist zo leuk ze te kunnen maken en straks cursussen aan kinderen en vrouwen hier te kunnen geven!

Een lang verhaal maar hoop dat iemand weet wat mijn probleem is.

Groetjes Tess

Re: Fondant zelf maken

Ik kan je er niet mee helpen maar meld je wel even je staat hier verkeerd :)

3

Tnx fairydust.

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

En nog even inhoudelijk: als je zelf fondant maakt, is het heel moeilijk om het net zo smooth te krijgen als kant en klare. Lang en goed kneden is belangrijk, en de poedersuiker moet je naar eigen inzicht toevoegen. Als bij jou minder poedersuiker werkt, moet je er minder in doen :) Evt. een beetje extra crisco tegen het plakken.

De termen A, AA en AAA ken ik niet, maar zorg in ieder geval dat je de fijnste hebt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (23-06-2011 09:11)

ben je er zelf al achter wat poedersuiker is? voor aa vond ik gewoon groffe suiker op internet, klopt dat?

ik weet niet of je marshmellows kan kopen, maar daarmee kan je heerlijke fondant maken, met poedersuiker en water. er zijn ook youtube filmpjes over

succes!

I never met a calorie I didn't like....