1

Onderwerp: hoe fondant drogen

ik wil strikken maken.

heb hier en daar al wat dingen gelezen.

nu heb ik de fondant met tylose gemengd en moet het dus 'rusten' nou is mijn vraag moet ik het aan de lucht laten rusten of afgesloten?
is het dan straks niet te hard om uitte rollen en de lussen te gaan maken?

2

Re: hoe fondant drogen

Voor een lussenstrik laat ik het niet rusten, gewoon direct aan de slag.
Ik vind dat 't anders toch snel scheurt en breekt tijdens het verwerken. Mocht je het wel laten rusten dan iig wel in een zakje of zo doen, anders wordt 't heel snel hard.

Succes!

@ el, hoe laat jij ze bol worden dan.. mijn ervaring is dat als je ze "nat"verwerkt.. ze ontzettend inzakken..

en... nog iets.. er is een ander topicje geopend, met ongeveer dezelfde vraag..alleen die mevr. had de lussen afgedekt en 5 uur laten rusten,.. maar iedereen daar zegt NIET afdekken, en dik een nacht laten drogen, 1 mevorouw doet dit wel een aantal dagen laten rusten.

5

el schreef:

Voor een lussenstrik laat ik het niet rusten, gewoon direct aan de slag.
Ik vind dat 't anders toch snel scheurt en breekt tijdens het verwerken. Mocht je het wel laten rusten dan iig wel in een zakje of zo doen, anders wordt 't heel snel hard.

Succes!

ja ik maak zo een strik met 12 lussen..

dan kan ik dus gelijk uitrollen snijden etc? en dan wel aan de lucht laten drogen..

bedankt voor je hulp :)

6

als je fondant met tylose wilt laten rusten, dan moet het in een zakje, anders is je fondant meteen hard.
maar je lussen(strik) moet je juist laten uitharden, dus moet het niet in een zakje!

Groetjes, Dorothea.

7

ikwilditook! schreef:

@ el, hoe laat jij ze bol worden dan.. mijn ervaring is dat als je ze "nat"verwerkt.. ze ontzettend inzakken..

Inzakken? maken en op z'n kant laten drogen.....  ;)
Zie in de how to van lussenstrik.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=35342

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

8

ik ben toch maar gelijk aan de slag gegaan nadat ik de fondant met de tylose had gekneed.. maar goed ook! want het werd al erg droog en scheurde aan alle kanten :think:

zelfs met het opnieuw kneden van de fondant werd het brokkelig??

oohjaahh.. ik had alleen de howto gezien met een stok.. dat ze daar aan werden gehangen... maar dit werkte voor mij ook niet helemaal lekker hoor. :o