1

Onderwerp: Functie van glycerine?

Ik twijfel of ik straks een druppel glycerine zal toevoegen aan m'n icing....ik heb namelijk geen idee waar het voor dient en het wordt gebruikt bij de omschrijving van het koekjes versieren op deze site maar Peggy P gebruikt het in haar boek niet...

Wie weet het?

Groetjes, Marleen

2

Re: Functie van glycerine?

Koekje erbij schreef:

Ik twijfel of ik straks een druppel glycerine zal toevoegen aan m'n icing....ik heb namelijk geen idee waar het voor dient en het wordt gebruikt bij de omschrijving van het koekjes versieren op deze site maar Peggy P gebruikt het in haar boek niet...

Wie weet het?

Glycerine wordt gebruikt in cakes om ze vochtiger te houden en in icings gebruik je ze zodat de icing niet hard wordt.......
Glycerine zit bvb in de meeste rolfondants zodat ze niet uitharden......

I believe in Sandy Claws

3

Granny W. schreef:
Koekje erbij schreef:

Wie weet het?

Glycerine wordt gebruikt in cakes om ze vochtiger te houden en in icings gebruik je ze zodat de icing niet hard wordt.......
Glycerine zit bvb in de meeste rolfondants zodat ze niet uitharden......

Hoeveel glycerine gebruik je dan in cakjesbeslag? Echt maar een druppeltje of een theelepeltje vol? Ik gebruik het beslag van Nigella Lowson.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

4

Bakmams schreef:

Hoeveel glycerine gebruik je dan in cakjesbeslag? Echt maar een druppeltje of een theelepeltje vol? Ik gebruik het beslag van Nigella Lowson.

Denk je dat dat beslag het nodig heeft ?
Ik maak wel eens genoese en dat is vrij droog, daar doe ik een tl op een beslag van tussen de 250 en 500 gram........maar ik ben meer een trempeerfan :)

Wat bijvoorbeeld ook erg lekker is en kleine cakjes lekker smakelijk houdt is ze vullen, neem een bbr of iets anders als vulling, in een zak met een vulmodje en steek vulmondje in het cakeje, beweeg het vulmondje voorzichtig rond (om een beetje 'ruimte' te creeren) en spuit dan rustig een klodder vulling erin.......kids en volwassen vinden zo'n surprise erg lekker en het cakje zelf blifjft lekker zacht en smeuig :))

I believe in Sandy Claws

Aha bedankt! Maar wat zou lekkerder zijn op een koekje? Dat de icing hard is of juist niet?? Of is dat heel persoonlijk?!

Groetjes, Marleen

6

Op koekjes lijkt mij toch een harde icing wel de voorkeur te  genieten :)

I believe in Sandy Claws

7

Ik denk dat het persoonlijk is, maar ik zou ook voor hard gaan.
Zachte icing zou ik doen op een taart, of als randje etc.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Het lijkt mij dat het zo'n plakkerige boel wordt als je de icing zacht houdt...

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

9

Ik doe regelmatig een paar druppels glycerine door m'n icing maar het wordt alsnog keihard hoor! Hoeveel doen jullie erin? Of roer ik het er verkeerd doorheen ;)
Snap er echt niets van ?

Mijn website: Presentaart

10

In de beschrijving staat ook maar een drupje , en dat doet niks af aan de hardheid. Dat is enkel voor het makkelijker door het spuitmondje glijden en verhoogt de glans wat.
het is puur een soort "glijmiddel" maar het moet helemaal niet hoor.

11

karentje schreef:

In de beschrijving staat ook maar een drupje , en dat doet niks af aan de hardheid. Dat is enkel voor het makkelijker door het spuitmondje glijden en verhoogt de glans wat.
het is puur een soort "glijmiddel" maar het moet helemaal niet hoor.

Een drupje..tja....dat helpt zelfs niet erg als glijmiddel op een normale batch royal icing :))

In de royal  icing die zacht dient te blijven (in engeland veel gebruikt bij bekleding met royal icing) gaat er geloof ik bijna een el op een pond....maar voor diegene die het zeker willen weten kan ik het wel even navragen bij de royal icing queen :))

I believe in Sandy Claws

12

Toch wel, ik bedoel een drupje op een hoeveelheid icing in een klein kommetje (zoals in de beschrijving staat), soms al een groter drupje. die hoeveelheid icing is echt heel klein. (een paar scheppen) Ik doe dat nooit bij de volledige batch. Ik dacht dat dat duidelijk was in de beschrijving ? Maar misschien ook niet .

13

Dat staat er heel duidelijk bij hoor, Karen :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14

karentje schreef:

Toch wel, ik bedoel een drupje op een hoeveelheid icing in een klein kommetje (zoals in de beschrijving staat), soms al een groter drupje. die hoeveelheid icing is echt heel klein. (een paar scheppen) Ik doe dat nooit bij de volledige batch. Ik dacht dat dat duidelijk was in de beschrijving ? Maar misschien ook niet .

:)) Mijn fout, neem mij niet kwalijk, ik denk altijd aan standaard recept hoeveelheden voor royal icing en dat is rond een pond :))

Ik zal het eens proberen op een klein beetje.ik voeg eigenlijk nooit glycerine toe, als ik de goede consistentie heb dan gaat het goed genoeg maar misschien een idee voor mijn luchtpistooltje, dat zou de trick wel eens kunnen doen, je hoort er nog van :)

I believe in Sandy Claws

15

Ik heb het ook al eens met de sugargun gebruikt. Dat maakt het soms net een tikje makkelijker.

16

karentje schreef:

Ik heb het ook al eens met de sugargun gebruikt. Dat maakt het soms net een tikje makkelijker.

Ik heb een airgun, dat zijn kleine patronen gelijk injectiespuiten met verschillende dunnen mondjes, de icing moet nogal dun zijn om daar doorheen te gaan, voor chocolade geen probleem maar icing wil ik toch liever iets geconcentreerder zien, dus de glycerine gaat er in de volgende keer :))

Ik vind een sugargun in zoverre interessant als ik ooit eens een stel van die amerikaanse inzetstukjes koop...daar kun je dan je sprinkels zelf mee maken maar eerst eens een simpel snijapparaat daarvoor bedenken om te snijden :))

I believe in Sandy Claws