1

Onderwerp: Komt het door de warmte????

Gisteren twee taartjes bekleed met Zeelandia marsepein!
Nog nooit, maar dan ook echt nooit problemen mee gehad!! Werk altijd prima, krijg marsepein er altijd strak om heen, geen scheuren.. niets...

Maar gisteren... Kreeg het gewoon niet strak aan de onderkant! Allemaal plooien die er gewoon niet uit gingen!!!

Kan dit aan de temperatuur liggen??

En heeft iemand tips? Ik moet van de zomer namelijk een bruidstaart maken en als het dan nog warmer is... word er nu al gestresst van :(

Bedankt!

2 Laatst bewerkt door joke ellen (17-06-2011 08:02)

Re: Komt het door de warmte????

Verwijderd...

Ik lees eventjes mee

3

Nou.. ik werk zelf niet met marsepein, maar heb met de fondant de afgelopen dagen ook ruzie lopen maken.
Volgens mij lag het aan de hoge luchtvochtigheid, mijn bloemetjes met tylose waren mega-kwetsbaar en ook de fondant was lastiger te hanteren.

Ik heb geen tips, vond het zelf ook een hoop gedoe.

Groet!
Marjolein

4

Ik had er ook last van (werk ook met zeelandia marsepein).

5

ik gebruik ook altijd zeelandia marsepein maar gelukkig geen last gehad

6

Waarschijnlijk ligt het aan de luchtvochtigheid, hoewel marsepein daar veel minder gevoelig voor is als fondant.
Ik heb er tot nu toe gelukkig geen last van gehad.
Zelf toen het vorig jaar zo vreselijk heet was kon ik met Zeelandia prima werken, maar met fondant wat het een ramp  :(

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Voelt die ook stugger aan? Dan zou je eventueel je handen een klein beetje nat kunnen maken en dan je marsepein doorkneden (of een beetje crisco helpt ook)

8

Linda Ravensbergen schreef:

Voelt die ook stugger aan? Dan zou je eventueel je handen een klein beetje nat kunnen maken en dan je marsepein doorkneden (of een beetje crisco helpt ook)

Nee hij voelde niet stugger aan, juist zachter..

Het enige wat ik dan kan bedenken is om er poedersuiker doorheen te kneden, maar durf niet met volle overtuiging te zeggen dat het werkt of lekker is...

10

Ik had gisteren wel problemen met mijn boetseersels van fondant. Ondanks de tylose bleef het plakkerig en inzakken  :grr:

Ik weet niet of het door de warmte komt, maar lijkt er dus wel op!

11

ik werk met 2 soorten. de bakels geeft mij ook veel problemen op het moment. plakt en scheurt aan alle kanten. ook met crisco..
ik werk ook met de room-vanille en die geeft niks geen problemen met het warme weer. die is echt ideaal