1

Onderwerp: Loslatende cupcake papiertjes

Hallo allemaal,

Gister ben ik begonnen met cupcakes bakken met de papiertjes van dr. Oetker. Aan het begin zag alles er goed uit, maar een paar loslatende papiertjes.  Toen ik vanochtend keek waren echt 9 van de 10 cupcake papiertjes losgelaten.
Voor volgende week wil ik cupcakes maken, om die op school aan de leraren te geven. Ik heb gelezen dat de cupcake papiertjes van House of Marie goed zijn. Is dit zo? En zijn er ook nog andere cupcakepapiertjes die niét loslaten?

Ik vraag me ook af of het ligt aan het recept wat je gebruikt. Kan iemand me hier meer over vertellen? Of in ieder geval bij wie het goed gaat en wat je wel of niet gebruikt.

Alvast bedankt!

2

Re: Loslatende cupcake papiertjes

Ik zweer bij de papiertjes van House of Marie!
Ik heb dat probleem ook gehad bij de papiertjes van dr Oetker en baalde toen ook flink.

3

Ik heb hier diverse soorten papiertjes gebruikt.. maar nog nooit loslatende papiertjes gehad.. ook niet met die van dr Oetker

Zorg in ieder geval dat je je cc's meteen uit de vorm haalt zodra ze uit de oven komen, anders ontstaat er condensvorming en daar laten je papiertjes van los..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Mijn papiertjes laten ook nooit los, welk merk ik ook gebruik. Wel dat sommige merken vettig zijn na het bakken  :s .
Wat ik wel jammer vind is dat ik alleen de gekleurde van Dr. Oetker kan krijgen (zijn deze eigenlijk wel in het wit  :think: ) omdat de gekleurde niet altijd past bij het thema die ik dan heb.

5

Esther68 schreef:

Mijn papiertjes laten ook nooit los, welk merk ik ook gebruik. Wel dat sommige merken vettig zijn na het bakken  :s .
Wat ik wel jammer vind is dat ik alleen de gekleurde van Dr. Oetker kan krijgen (zijn deze eigenlijk wel in het wit  :think: ) omdat de gekleurde niet altijd past bij het thema die ik dan heb.

Die witte zitten bij de muffinmix van Dr. Oetker....

6

fruitcake schreef:
Esther68 schreef:

Wel lastig als je alleen de papiertjes nodig hebt  :s  :lol:

7 Laatst bewerkt door fruitcake (12-06-2011 11:53)

Esther68 schreef:
fruitcake schreef:
Esther68 schreef:

Wel lastig als je alleen de papiertjes nodig hebt  :s  :lol:

Die mix is best lekker, hoor  :9 Doe je die in de gekleurde vormpjes die je hebt  ;)

8

Meestal is de boosdoener te veel lucht. dat gebeurd als je op te hoge snelheid mixt. Cakemix moet je eigenlijk alleen roeren, anders rijzen ze te veel met het bakken en als ze bij het afkoelen een beetje gaan inzakken dan laten de papiertjes los.

Ook inderdaad goed laten uitwasemen bij het afkoelen en pas daarna in een gesloten doos of trommel doen

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

9

Esther68 schreef:

Ik heb toevallig vorige week de witte dr. Oetker papiertjes bij de Marskramer gekocht.

10

Bibi T schreef:
Esther68 schreef:

Ik heb toevallig vorige week de witte dr. Oetker papiertjes bij de Marskramer gekocht.

Dankjewel voor de tip! Ga ik daar kijken  :Y

@fruitcake: goed idee!

11

ik heb bij de papaiertjes van dr. Oetker alleen problemen als ik ze in het muffinblik doe. Zet ik ze los op de bakplaat is er niets aan de hand. Deze papiertjes zijn ook iets groter dan de meeste anderen.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

12 Laatst bewerkt door Vlinderbloem (13-06-2011 08:36)

Ik heb het precies andersom Sil! Als ik cc maak zonder blik laten de papiertjes (dr Oetker inderdaad) achterelkaar los. Maar als ik het in een cupcakeblik maak blijven ze altijd muurvast zitten. Gek is dat!  :think:  :)

13

Hier ook noooooit loslatende papiertjes. Ik gebruik alle merken, ook goedkope (zoals die van Xenos)
Ik bak de CC's in de papiertjes (DUH) en in het blik.
Als ze gaar zijn leg ik er een dienblad op en keer cupcakeblik en dienblad om, waarna ik het blik weghaal. Zo laat ik ze even afkoelen (dus ondersteboven).

Resultaat; platte cupcakes met papiertjes die niet loslaten.

14 Laatst bewerkt door MjammieMarjo (13-06-2011 08:45)

nou, nou één keertje is wel genoeg :+

15

Volgens mij hebben ze bij de marskramer gewoon witte papiertjes van dr. Oetker. Een vriendin had ze daar vandaan in ieder geval.

Bedankt voor de reacties! Misschien is het dan te hard gemixt.  :think: Ik heb ze ook in een cupcakebakblik gebakken. Moet ik ze hier gelijk uithalen zodra ze uit de oven zijn? Nu heb ik ze er even in laten zitten. Met welk recept maken jullie cc? Of maakt dat echt niet uit? Ik ga eens proberen niet zo hard/kort te mixen. Kijken wat er dan gebeurt.
Ik ga nog maar wat proberen aangezien ik het zo echt niet weg kan geven. Zonde van al die cakejes, maar er zijn er hier een paar die het niet erg vinden.  :lol:

16

Vlinderbloem schreef:

Ik heb het precies andersom Sil! Als ik cc maak zonder blik laten de papiertjes (dr Oetker inderdaad) achterelkaar los. Maar als ik het in een cupcakeblik maak blijven ze altijd muurvast zitten. Gek is dat!  :think:  :)

Dat heb ik ook, laat ze in het blik afkoelen en er laat niets los.
Buiten het bakblik laat alles gelijk los, ook die van House of Marie.

Bij mijn siliconenvormen werkt het ook niet zo goed, daar vaak loslatende papiertjes.

17

te hard mixen is volgens mij niet het probleem... Ik heb het nl alleen met wortelcakejes, en die roer ik alleen. Andere cc-tjes laten bij bij nooit los, ongeacht het merk papiertjes en het maakt niet uit hoe hard of hoe lang ik mix.

18

Ik heb het hier nu ook en ben 36 cakes verder uberchaggo :o

Ik heb hier dr Oetker papiertjes normaal gesproken laten ze nooit los. Nu wil ik een keer mijn best doen als traktatie en van de 36 zitten er nog 5 vast. Ik heb al 2x gebakken ga nu een 3e keer proberen maar ik kan wel janken :o

19

kan het ook liggen aan de cup/cake mix liggen die men gebruikt.
of met de hoeveelheid boter?

20

Ik ben begonnen met een pak gewone cakemix van de supermarkt. Toen ging er een restje cupcakemix van de webshop erin en nu zit de 4e keer bakken erin met het nigella lawson recept in de oven.

De webshop mix is tot nu toe het beste maar laten ook iets los.

Ik ben nu aan het duimen dat nigella lawson mij gaat redden.

Helaas heb ik geen andere papiertjes dan de gekleurde dr oetker ( die perfect bij mijn fondant kleurt die ik er ook nog op moet doen vanavond :rolleyes: .

Ben al vanaf 12.00 aan het bakken. En voel me nu ietwat geirriteerd O-)

Ik ben al overgegaan op margarine omdat mijn boter inmiddels op is en nu voor de laatste set van 12 moet ik ook al een mengsel van basterd en kristal suiker maken omdat ik daar inmiddels ook doorheen ben :D

21

Oei vervelend pinkiepie. Ik weet hoe het voelt.  :x Hopelijk lukt het nog wel.

Bij mij is het inmiddels gelukt! Ik hoop in ieder geval dat ze niet los gaan laten nu, maar tot nu toe zit alles er mooi strak erom. Ik denk dat het wel zo blijft.
Ik heb niet zo lang en op een lagere stand gemixt, en ik heb ze toen ze gaar waren gelijk uit het bakblik gehaald. En ik heb ook de papiertjes van de xenos gebruikt.

Bedankt allemaal!

22

Kikie schreef:

, en ik heb ze toen ze gaar waren gelijk uit het bakblik gehaald.

Dit doe ik ook altijd, misschien scheelt dat!