1

Onderwerp: hoe krijg je makkelijk marsepein uitgerold?

Hallo,

ik heb vandaag mijn eerste taart gebakken met marsepein.
er kwam al gelijk een probleempje op...

ik had 500 gram gekocht en de bedoeling was dus om dit helemaal plat te krijgen. is er nog een andere manier om als een gek te gaan staan rollen?  :9

Liefs, Linda

2

Re: hoe krijg je makkelijk marsepein uitgerold?

Euh?
Gewoon eerst kneden en dan uitrollen?? :o

3

Net wat Harlow zegt hoor:

Eerst flink kneden (± 10 minuten, tussendoor eventueel handen wassen met koud water, wel goed afdrogen!) en dan 'als een gek gaan staan rollen' op keukenzeil of op poedersuiker  :Y

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Haha oke dankjewel voor de tip. :lol:

5

Sonj@ schreef:

Eerst flink kneden (± 10 minuten, tussendoor eventueel handen wassen met koud water, wel goed afdrogen!) en dan 'als een gek gaan staan rollen' op keukenzeil of op poedersuiker  :Y

Succes!

10 min kneden? Wat doe ik dan verkeerd  :s . Ik heb de laatste tijd alleen maar problemen met mijn Zeelandia marsepein. Moet veel te lang kneden en zelfs na een half uur is deze nog niet goed om mee te bekleden. Waarschijnlijk is deze dan toch te droog. Maak mijn handen juist nat om de marsepein soepeler te krijgen...

6

Esther68 schreef:
Sonj@ schreef:

Succes!

10 min kneden? Wat doe ik dan verkeerd  :s . Ik heb de laatste tijd alleen maar problemen met mijn Zeelandia marsepein. Moet veel te lang kneden en zelfs na een half uur is deze nog niet goed om mee te bekleden. Waarschijnlijk is deze dan toch te droog. Maak mijn handen juist nat om de marsepein soepeler te krijgen...

door je handen nat te maken gaat de marsepein plakken,
je kunt beter een klein beetje crisco erdoorheen kneden daar word het wat soepeler van
succes

groetjes Colinda   mijn motto : bijzonder feest , eigen taart
                              www.bijzondertaartje.nl

7

marsepein heel even in de magnetron, dan kan je hem makkelijker kneden en uitrollen. (ik smeer altijd mijn werkblad in met crisco om de marsepein uit te rollen, je hoeft dan ook niet steeds je lap te draaien en je hebt geen last van poedersuiker vlekken op je marsepein ;) )

8

Linneke schreef:
Esther68 schreef:
Sonj@ schreef:

Succes!

door je handen nat te maken gaat de marsepein plakken,
je kunt beter een klein beetje crisco erdoorheen kneden daar word het wat soepeler van
succes

Ik heb hier al eens een topic over geopend. Daarin vertelde ik ook dat ik alles heb geprobeerd. Magnetron, water en crisco. Niks hielp. Mijn marsepein wordt trouwens niet plakkerig wanneer ik met natte handen kneed. Ja, even in het begin maar dan niet meer. Ik ben denk ik een perfectionist  :s .
Ik maak nu bijna 2 jaar taarten en heb hier pas de laatste maanden last van. Dacht ook al dat het aan de kleurstof lag.

9

Ik kneed zeker geen crisco door mijn marsepein; dan kneed je nog meer vet door een product waar al genoeg olie in zit.
10 minuten kneden vind ik ook wel èrg lang. Even soepel kneden, al dan niet kleurstof er door kneden en dan op poedersuiker uitrollen, ook weer niet op crisco. Dat maakt het juist zwaarder.

Bal maken, die een beetje plat duwen en dan vanuit het midden rustig naar buiten rollen. Elke keer een beetje draaien (met de klok mee of tegen de klok in, als een pizza, nooit als een pannenkoek!) en zodra het wat zwaarder gaat en de marsepein lijkt te gaan plakken, weer even wat poedersuiker er onder strooien.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag