1 Laatst bewerkt door sweetheart88 (09-06-2011 16:05)

Onderwerp: Hulp nodig, maten en stapelen

Goed ik heb een best grote opdracht gekregen, 50 personen, 3 laags stapeltaart, vulling wordt banketbakkers room en jam (niet te zwaar denk ik ? ) en nu vroeg ik me een aantal dingen af, ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen ? (ik vind het namelijk best spannend!)

Ze willen 3 lagen, nu zat ik te denken aan 30, 25 en 20 cm dan zou je voor 52 personen taart hebben. Of zouden jullie een andere afmeting nemen ? (ze wilden in ieder geval voor 45 personen minimaal taart ) Mijn oven is niet zo heel groot dus 30 cm is het maximale wat er in kan!
En een 30 cm taart kan ik die gewoon bakken of kan ik daar beter b.v een heating core voor gebruiken ?

Ik heb bij mijn eerste stapeltaart (2 lagen) houten stokjes gebruikt gewoon bij de bouwmarkt gehaald, dit vond ik niet zo prettig, kan ik het beste voor de plastic dowels gaan ? of kan ik b.v ook kitkats gebruiken ? (al is dat voor een 3 laags misschien niet handig ? ) Heb je voor een 3 laags ook extra dowels nodig ?

En voor de 2 laags taart gebruikte ik een dubbel kartonnetje er tussen, bij 3 lagen kan ik dan beter voor cakedrums gaan ? En die van 4 mm dan ? (dus dan 1 van 20 cm en 1 van 25 cm ? )

Voor mijn 2 laags stapel gebruikte ik als ondergrond een mdf plaat, kan ik dat voor een 3 laags stapel ook doen of is het toch verstandiger er als extra een cake drum onder te doen (welke maat dan?) en hem dan vervolgens alsnog op de mdf plaat te zetten ? Of alleen een cake drum ?

Kan ik al 2 dagen van te voren met de taart beginnen ? Dat ik op 1 dag 1 - 2 taarten maak en de andere dag nog 1... En kan ik die dan het beste invriezen als hij gedecoreerd is of?

En de laatste vraag:
Ze komen ze ophalen, ze moeten er een half uur voor rijden, hoe kan hij het beste vervoerd worden ? Als geheel of zal ik ze los meegeven dat hun ze dan uiteindelijk thuis stapelen ? (maar dat is ook zo stom denk ik ? )
Zo heel wat vragen maar ik heb dus nog maar 1 stapel gemaakt en nu wilde ze een 3 laags dus ik zou graag wat tips en adviezen willen....

2

Re: Hulp nodig, maten en stapelen

30,25,20 afmetingen lijken mij prima  :thumb:

heating core voor 30 cm is wel aan te raden. ik vind het een draak om te bakken maar ik had dan ook geen heating core. leermomentje voor mezelf dus.

houten dowels zijn goed genoeg hoor. ik weet niet hoe die van de bouwmarkt eruit zien want ik gebruik ze van de webshop. ik had in mijn 30 cm taart 10 dowels zitten om de 25 cm te ondersteunen en in de 25 cm had ik er volgens mij 7 gedaan om de 20 te ondersteunen. ik zou wel voor dowels gaan. geklooi met kitkat maakt je alleen maar onzeker. niet doen dus!

op een mooie mdf onderplaat is ook goed zonder drum. en dan zou je hem mooi kunnen bekleden met van dat geplastificeerde tafelzeil (hoef je dus niet meer met cellofaan te bekleden)

ik zou de taart zo laat mogelijk (vers! dus) maken. als hij op zaterdag aangesneden wordt, vrijdag vullen, afsmeren, bekleden en decoreren en heel belangrijk STAPELEN met royal icing. dan kan de icing 's nachts goed drogen en kan hij gestapeld vervoerd worden.

je kapsels kan je wel al eerder bakken want er zijn genoeg mensen die ze invriezen. heb ik zelf nog nooit gedaan, ik probeer alles zo vers mogelijk te maken.

over het vervoeren qua bederven hoef je niet zo in te zitten. bbr is een stuk beter houdbaar dan bijvoorbeeld slagroom. en een half uur is goed te doen. gewoon de avond ervoor stapelen met een flinke klodder royal icing en die taart gaat nergens meer naartoe hoor.

succes!!!

3

bbr en slagroom zijn ongeveer te vergelijken qua houdbaarheid, beide liever niet buiten de koeling en zsm opeten...

4 Laatst bewerkt door sweetheart88 (09-06-2011 17:58)

CindyM schreef:

30,25,20 afmetingen lijken mij prima  :thumb:

heating core voor 30 cm is wel aan te raden. ik vind het een draak om te bakken maar ik had dan ook geen heating core. leermomentje voor mezelf dus.

houten dowels zijn goed genoeg hoor. ik weet niet hoe die van de bouwmarkt eruit zien want ik gebruik ze van de webshop. ik had in mijn 30 cm taart 10 dowels zitten om de 25 cm te ondersteunen en in de 25 cm had ik er volgens mij 7 gedaan om de 20 te ondersteunen. ik zou wel voor dowels gaan. geklooi met kitkat maakt je alleen maar onzeker. niet doen dus!

op een mooie mdf onderplaat is ook goed zonder drum. en dan zou je hem mooi kunnen bekleden met van dat geplastificeerde tafelzeil (hoef je dus niet meer met cellofaan te bekleden)

ik zou de taart zo laat mogelijk (vers! dus) maken. als hij op zaterdag aangesneden wordt, vrijdag vullen, afsmeren, bekleden en decoreren en heel belangrijk STAPELEN met royal icing. dan kan de icing 's nachts goed drogen en kan hij gestapeld vervoerd worden.

je kapsels kan je wel al eerder bakken want er zijn genoeg mensen die ze invriezen. heb ik zelf nog nooit gedaan, ik probeer alles zo vers mogelijk te maken.

over het vervoeren qua bederven hoef je niet zo in te zitten. bbr is een stuk beter houdbaar dan bijvoorbeeld slagroom. en een half uur is goed te doen. gewoon de avond ervoor stapelen met een flinke klodder royal icing en die taart gaat nergens meer naartoe hoor.

succes!!!

Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Maar voor het stapelen heb ik wel cakedrums of kartonnetjes nodig toch ?
En die royal icing dat smeer ik dan op het gedeelte waar de taart komt en dan de taart erop of ?
Ik had daar trouwens nog niet over gelezen dat stapelen met royal icing (of ik ben het vergeten bij mijn 2laags stapel  :x ) dus heel erg bedankt voor het advies (anders had ik dat ook niet gedaan! )

Oh en nog 1 vraagje: zal ik de mdf plaat daarna nog in een doos zetten of zal dat te zwaar worden ? En gaat de taart niet schuiven in zijn geheel of moet ik de onderste laag dan ook op de een of andere manier vast zetten ?
(haha hoezo leek :P )

5

ik zou ofwel dubbele taartkartonnetjes gebruiken TUSSEN de lagen ofwel cakeBOARDS. een cakedrum is de onderste grote plank en daarvoor gebruik ik een mdf plaat met een mooie folie of tafelzeil of wat je dan ook wilt gebruiken.

als je stapelt eerst dowels in de onderste taart. dan een flinke klodder RI op die laag, ruim binnen de afmetingen van taart 2. je wilt niet dat het er aan de zijkant uitkomt natuurlijk. dan kleven de lagen goed aan elkaar en gaat het niet schuiven. dan een nacht goed laten drogen zodat het 'vast' zit. als je het ding stapelt en gelijk in de auto gaat vervoeren is de RI nog zacht en soepel en dan schuift er misschien alsnog een laag af.

ik zou het niet in een doos zetten maar dat is maar wat je zelf prettig vind. ik pak ze in, in cellofaan puur om te zorgen dat er geen stofjes e.d. opkomen. en dan zo snel mogelijk de cellofaan er weer af om beschadigingen te voorkomen.

6

oh ja... er zijn ook mensen die een hele lange dowel van boven naar beneden erdoor heen doen om te voorkomen dat er een laag afschuift maar dat heb ik nog niet gedaan, dus daarover kan ik je geen advies geven.

7

Sweetheart88, wat ben ik blij dat je dit onderwerp hebt geplaatst O-)
Ik zit mij nu nl. al druk te maken om een 2-laags stapel voor 1 juli. Ik moet de taart 80 km ver afleveren (t' is gelukkig voor mijn nichtje, maar toch).

Maar Cindy, wat ik mij afvraag is, als je tussen de lagen Royal icing smeert, dan kun je de onderste taart toch niet meer mooi aansnijden? En hebben de mensen die taart van de onderste laag krijgen, een "klodder" Royal icing te eten.

Zoals je leest ben ik een super beginner, vandaar dat ik al dagen slecht slaap, omdat dit soort vragen mij maar bezig houden.

Sorry dat ik zo inbreek op het onderwerp maar alle vragen zouden zo van mij kunnen zijn  :Y

8 Laatst bewerkt door sweetheart88 (22-06-2011 09:52)

Ik had nog geen aanbetaling ontvangen van de klant en dacht dus: zie je wel het is een grap!
Maar ze hebben het nu toch overgemaakt en ik moet me er echt aan gaan geloven die 3 laags stapeltaart!

En wat vind ik het spannend  :x Maar het moet vast goedkomen (hoop ik! )

Ik denk dat ik toch maar op de donderdag al een beetje ga beginnen want 3 taarten op 1 dag bekleden en decoreren is denk ik best wel pittig voor een beginner ?
En op de maandag ga ik de strik alvast maken zodat hij goed kan drogen!

Iemand verder nog wat tips misschien, buiten de tips die al zijn gegeven ?

9

anders doe je een dag vullen en afsmeren en de dag erna bekleden

10

Nice lady schreef:

Maar Cindy, wat ik mij afvraag is, als je tussen de lagen Royal icing smeert, dan kun je de onderste taart toch niet meer mooi aansnijden?

Dit is voor mij ook altijd een dillema. IK wil dat het goed vastzit voor tijdens het vervoer maar wil eigenlijk niet dat bij de onderste taart de bekleding er afgescheurd wordt als het taartkarton verwijderd wordt... :s

Life is what you bake it.

11

Oh gebeurd dat echt als je royal icing gebruikt ?

Tja ik moet toch wat... EN ik denk 1 grote stok door alle 3 de taarten dat dat niet echt aan mij is besteed  :nooo

12

sweetheart88 schreef:

EN ik denk 1 grote stok door alle 3 de taarten dat dat niet echt aan mij is besteed  :nooo

Als je nog een decoratie bovenop doet is dat niet zo'n probleem hoor. Die leg je dan op het gaatje van de lange dowel. Je moet er alleen voor zorgen dat je openingen in je taartkartonnen maakt zodat de dowel er doorheen kan of je slijpt met een puntenslijper een scherpe punt aan je dowel en steekt die dor de taarten en kartonnen heen (heb ik nog nooit gedaan want ik zou bang zijn dat de punt niet scherp genoeg is en je dus je taartkarton in de taart naar beneden drukt)

Life is what you bake it.

13

Even nog een upje:

Welke verhouding moet ik gebruiken voor royal icing als ik het wil gebruiken tijdens het stapelen ?

Er staat namelijk 500 gram op de verpakking maar dat is natuurlijk veel te veel !!!

Dus Cindym heb je misschien een tip ?

En zou je ook met wat botercrème de taarten vast kunnen plakken ?

14

ik kleef mijn taarten aan elkaar met bbc en tot nu toe nog geen ongelukken gehad met vervoer
ik zeg u wel dat de taarten op de kinderen hun schoot stonden en we heel rustig reden

grt elsje

15

gewoon het recept halveren of delen door 4. ik hou ook altijd wel een beetje over, maar liever te veel dan te weinig  :)

16

Ik zet mijn taarten (tot 3laags tot nu toe) op een mdf plaat. Rond de mdf plat doe ik een mooie bijpassend papiertje en dan pak ik het in met dikke cellofaan. De taart erop, kartonnetjes ertussen. Als alles klaar is pak ik de volledige taart in met cellofaan. (zoals je een bierkorf zou inpakken) en dat lukt prima!

17

Sweetheart, als dowels worden ook weleens de maisprikkers gebruikt. Mocht je die nodig hebben, dan laat dat even weten dan haal ik ze bij de Sligro. Ga ik van de week toch heen nl. voor de fondant.
En geen kitkat gebruiken hoor!! Heb ik eens gedaan, maar die worden toch wel zacht (= dus risico)

Succes!!

Not.

19

April_Bruidje schreef:

Not.

:rolleyes:
?????