1

Onderwerp: Hoi allemaal!

Dag allemaal,

Ik heb als drukke student van 23 besloten dat het ook eens tijd wat voor wat ontspanning. Ter gelegenheid van mijn moeder d’r verjaardag en die van mijn vriend over een paar weken,heb ik besloten dat ik zelf eens 2 taarten ga maken. (en om te kijken of dat knustelen ook echt ontspannend werkt)
Na veel gelezen te hebben op internet kwam ik telkens weer op deze site uit. Nu zit ik gelijk met een paar vragen..vooral omdat ik niet weet of ik in de toekomst nog (veel) meer taarten ga maken wil ik het nu zo goedkoop en simpel mogelijk houden.

Mijn vraagjes:
-Waar kan je het beste mee werken? Kleurpasta’s of voorgekleurde marsepein?
-Hoelang zijn de pasta’s ongeveer houdbaar?
-Hoeveel pasta heb je ongeveer nodig om bijvoorbeeld een taart (20cm) rood of paars te krijgen? (echte heldere kleuren  :D )

Hopelijk kan iemand me helpen.. Dankjewel alvast!

Groetjes

2

Re: Hoi allemaal!

Hoihoi!!

Ik ben ook pas een paar weken geleden begonnen met taarten maken.
En ik wilde het ook inderdaad zo goedkoop mogelijk houden de eerste keer.
Ik ben toen samen met mijn oudste zoontje naar een bakwinkel in de buurt gegaan en daar heb ik 1 flesje kleurstof gekocht van Ameri Color.
Mijn zoontje mocht de kleur uitzoeken en het werd turquoise.
Toen heb ik witte fondant erbij gekocht en een klein pakje oranje (ook uitgezocht door mijn zoontje  :) ) en dat was het. Ik heb toen een bisquit gebakken van het recept van Lady Sharon (zie recepten-bakken-taartbodems.)
Het lukte (gelukkig) meteen.
We hebben toen een deel van de fondant turquoise gekleurd en dat over de taart gedaan.
Uit de oranje fondant hadden we bloemen en sterren uitgestoken(gewoon met koekjesuitstekers die ik nog had ) en op de taart gelegd,
een wit/turquoise vlecht onder langs de rand en klaar was hij.
Heel erg simpel maar toch mooi en erg lekker.

Ikzelf vind het prettiger om met kleurpasta's te werken.
Dan kan je tenminste zelf de kleur bepalen die je wilt en of je hem licht kleurt (weinig pasta erbij doen) of donkerder maakt (meer kleurpasta).

De kleurpasta's zijn best lang houdbaar.
Ik heb deze week een setje van 8 potjes van Wilton gekocht en die zijn houdbaar tot 2013.
Dus daar kunnen we nog wel even mee vooruit.

Op jou vraag hoeveel pasta je nodig hebt om een taart van 20 cm te kleuren:
Ik zou eerst beginnen met een paar druppeltjes.
Dan goed kneden en als het dan toch nog te licht van kleur is,gewoon nog een paar druppeltjes erbij doen totdat je de gewenste kleur hebt bereikt.

Ik wens jou heel veel succes met het bakken van jouw taarten en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

groetjes van Yvon.

groetjes yvon

3

Dag Yvon,

Nog bedankt voor je reactie.. Moet nog een beetje uitvinden hoe dit forum werkt dus lees je bericht nu pas.

Heb vorige week mijn eerste taart gemaakt.. helaas de bodems tot 3x toe niet gelukt :( dus toen uit frustratie maar in de winkel gehaald.

misschien jou recept eens proberen :)

Heb uiteindelijk 1 kilo wit fondant gehaald en 4 kleurpasta's.. hebben hier ook een winkeltje heb ik ontdekt.. was daarvoor totaal ong. 16 euro kwijt.. zal binnenkort ff een foto van m'n taart op het forum zetten.. hij is uiteindelijk goed gelukt en was erg lekker alleen wel heel zoet en machtig..
dankje voor je info en tips!  :thumb:

groetjes Shira

4

Graag gedaan hoor !!!!  :Y  :Y

Wel jammer dat de bodems niet gelukt zijn. :s  :s
Mijn eerste bodem was ook totaal mislukt.
Aan de ene kant was hij 1 cm hoog geworden en aan de andere kant 2 cm.Niet echt een hoge taart om te vullen,hahaha.Het was net een grote platgeslagen eierkoek!  :lol:  :lol:  :lol:
Toen heb ik het recept van Lady Sharon gebruikt en dat lukte redelijk.
Hij werd ongeveer 5 cm hoog.Ik heb ook al eens de kant en klaar mix  (spongecake) van de Aveve gebruikt.Die is ook makkelijk te maken en lukt ook altijd goed.
Het is dus gewoon even een kwestie van uitproberen met verschillende recepten.
En als het mij lukt,dan lukt iedereen het. :Y  :Y

Ik ben wel heel erg benieuwd naar jouw taart.
Ik zal eens gaan zoeken op t forum.
Misschien kom ik hem binnenkort ergens tegen.
Veel plezier met bakken en als je nog eens iets wilt weten,dan lees ik het hier wel.
Groetjes Yvon.

groetjes yvon