Onderwerp: Iemand een goede tip voor een rechthoekig kapsel??

Hoi iedereen,

Op 19 december wordt mijn jongste dochter 2 en omdat ze helemaal gek is van Bumba, ga ik voor haar de beroemde en al heel vaak voorbij gekomen Bumba puzzeltaart maken.  Maar ik wil zo graag een rechthoekige taart maken.  En ik heb geen speciaal bakblik hiervoor, maar ik dacht dat ik het ook wel kon met de bakplaten van mijn oven.  Het is ongeveer 50 x 35 x 3 cm, en ik wilde eigenlijk hierin 3 platen kapsels bakken en deze dan op elkaar stapelen met vulling ertussen.
Heeft iemand een idee hoeveel biscuitdeeg ik hiervoor nodig zou hebben en hoe lang het in de oven moet op welke temperatuur?  Ik heb het vorige week geprobeerd met de basisbiscuit van de site hier, maar omdat ik ook die nieuwe Kitchenaid heb, had ik maar ongeveer 5 minuten gemixt en ik had ze 7 minuten op 175° gezet en ze vielen helemaal uit elkaar.  Het zag er wel luchtig uit, maar het viel in tientallen stukken uit elkaar en de onderkant bleef aan het bakpapier kleven toen ik dat er wou afhalen.  Een totale mislukking dus.  Ik heb nog wel even de tijd, maar ik zou toch al wel eens een keertje willen oefenen omdat ik tot nog toe nog nooit zo'n grote taart gemaakt heb.  Heeft er iemand tips voor mij?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Peggy

2

Re: Iemand een goede tip voor een rechthoekig kapsel??

Als je je blik vult met water en dat daarna in een maatbeker giet, dan het je de volume van je blik. Je kan dan op felicitaartjes kijken in het schema hoeveel mix je nodig hebt...

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

3

In deze altijd het recept volgen, om het papier van een sheetcake af te halen is er een vrij makkelijke techniek.

Haal de sheetcake uit de oven, plaats gelijk met de onderkant naar boven op een doek besprinkeld met fijne suiker (geen poedersuiker), neem een vochtig/natte spons (het moet er niet uitdruipen) en ga in een paar snelle bewegingen  meteen over het bakpapier, trek nu in een rustige beweging het papier eraf.

Ook een sheetcake dien je na afkoeling meteen te verpakken (in klingfilm of afsluitbare container) en minstens 12 uur laten rusten om het kruim te laten zetten.

Voor een sheetcake zou ik gemiddeld 20 minuten aanraden op een temp van 160 graden, maar iedere oven is anders dus zul je een beetje moeten expirimenteren.

I believe in Sandy Claws

4

marlies schreef:

Als je je blik vult met water en dat daarna in een maatbeker giet, dan het je de volume van je blik. Je kan dan op felicitaartjes kijken in het schema hoeveel mix je nodig hebt...

Eerder een emmer dan een maatbeker :)

Er is een simpelere methode hoor, heet vermenigvuldigen :))

50x 35x3=5.25 L

Voor een laag van ongeveer 2 cm heb je dus ongeveer 3 L beslag nodig

I believe in Sandy Claws

5

Ik ben niet zo'n rekenwonder :O

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

6

marlies schreef:

Ik ben niet zo'n rekenwonder :O

:)) Ik heb gewoon een rekenmachine in mijn taakbalk staan :))

I believe in Sandy Claws