1

Onderwerp: HELP! fondant scheurt aan alle kanten

Wat doe ik fout.. dan word het kapsel niet hoog, heb ik eindelijk een keer een kapsel dat goed stijgt, scheurt de fondant op allerlei plekken met het bekleden.

Het was groot genoeg uit gerold en t scheurt aan alle kanten met het tegen de zijkanten aan plakken en de vouwen willen er ook al niet uit. Word hier gek van. Kan iemand me alsjeblieft vertellen wat ik fout doe.

Ik wil graag taarten maken maar van dit soort rot dingen ga je t snel opgeven...

Ik had voor gekleurde fondant en een rond 20 cm taartje.

De eerste keer maakte ik een hart vormige taart en ik had geen probleem met de (witte) fondant het ging er in 1 keer moeiteloos over heen geen vouwen en helemaal strak tegen de zijkant..
Waarom kan dat niet bij een ronde vorm?

2

Re: HELP! fondant scheurt aan alle kanten

Je moet het goed doorkneden en je kan er ook crisco door heen kneden, daar wordt soepel van.

Niet opgeven, uiteindelijk zal het lukken en dan zul je zien dat het nog makkelijk gaat ook.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

3

heeft het ermee te maken dat het een kleur is dat t minder soepel is?

want met de witte had ik geen probleem

Dat kan idd wat stugger/droger aanvoelen. Goed soepel kneden en bij de zijkanten omhoog wrijven in plaats van naar beneden wil ook nog wel eens helpen. En niet te dik uitrollen. Dan wordt het te zwaar en gaat het ook scheuren. Stukje voor stukje werken.

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

5

Zeker niet opgeven!
Ik had ook last van scheuren in m'n fondant en van de week ga ik weer een taartje maken, nu met marsepein, en iid niet trekken, maar steeds een stukje oppakken en smootheren.
Ik ga wel nu werken met handschoenen aan, want ik maak zelf gaten met mijn nagels in m'n bekleding en dat wil ik nu gaan voorkomen.

Groetjes Louise

Waar woon je? Misschien wil iemand wel even komen helpen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Bedankt voor de tips ga van de week nog een taartje maken voor mijn oom en tante, ze hebben een nestje kittens en we gaan er komende zaterdag 1 ophalen:)

Het katje voor op de taart is al klaar nu hopen dat ik de taart zelf nog goed bekleed krijg. De taart van vandaag is niet waardig aan een foto.

// Nara

Ik heb laatst 2 boltaarten gemaakt en de cake zelf was goed gelukt maar toen ik het wilde bekleden met marsepein, kwamen er heel veel scheuren in en ik kreeg de plooien niet weg.. :think:

iemand handige tips?? :9

Bas

9

@koekebakkertje; welkom op het forum! Wat voor marsepein heb je gebruikt? Is het de eerste keer dat je een taart bekleed? De bolvormen zijn namelijk het makkelijkst om de plooien weg te werken.

Marsepein, net als fondant, goed doorkneden voor je begint. Je kunt het beste 1:3 of 1:4 marsepein gebruiken (rolkwaliteit!!).

Als je net begint... probeer ook even de FAQ door te lezen over bekleden (links in het menu). Daar kun je veel van leren. In de rubriek how-to's staan bovendien een aantal links naar hele handige filmpjes over bekleden. Het allerbeste zou natuurlijk zijn... volg een workshop! :D

Veel plezier op het forum!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me