1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (29-05-2011 18:52)

Onderwerp: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

de zelf gemaakte mold en het origineel
http://94.100.122.143/1318100001-1318150000/1318114901-1318115000/1318114925_5_o_iy.jpeg

hier het resultaat: uiteraard  :D  zwarte fondant gebruikt en zilver gedust
http://94.100.121.24/1318100001-1318150000/1318108901-1318109000/1318108937_5_rGAR.jpeg

het originele idee is niet van mijzelf hoor om een mold van fondant te maken, maar dit recept en deze werkwijze wel
mijn werkwijze:
neem dan 1 deel fondant, 1 deel deel gumpaste en nog wat extra tylose.
kneed dit geheel goed door en rol tot een grote bal. druk en rol die bal met een roller tot een dikte van ongeveer 1,5 cm dikte. steek hier een ring uit (ik deed dat met een ring uit de uitstekerset die ik gebruik om de bekleding van cc uit te steken, hierin zitten heel veel verschillende maten) let op!: laat het fondant in die ring zitten en smeer de bovenkant van het rondje iets in met crisco tegen het blijven plakken. terwijl de fondant in de ring zit kun je het item goed in de fondant drukken. daarna het item weer uit de fondant halen en de fondant heel voorzichtig uit de ring halen en goed laten drogen.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Wat een goeie tip dit! Thx!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

3

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Super handig! En een stuk voordeliger   :)
Bedankt  voor de duidelijke beschrijving! en die van jou zijn echt mooi gelukt  :thumb:
Ik geloof dat ik ook wel eens een filmpje heb gezien van iemand die dit alleen met fondant en tylose deed... dus neem aan dat dat ook  goed gaat   :)

Groetjes Hulya

4

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Super tip! Bedankt!

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

5 Laatst bewerkt door kwebbeltje (29-05-2011 18:59)

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Hullie schreef:

:
Ik geloof dat ik ook wel eens een filmpje heb gezien van iemand die dit alleen met fondant en tylose deed... dus neem aan dat dat ook  goed gaat   :)

Groetjes Hulya

ow oke, misschien wel ja  :o , maar ik heb er gumpaste doorheen gedaan omdat ik vind dat het dan iets minder snel breekt mocht hij een keertje vallen. ik heb zelf eraren dat wanneer je iets maakt van alleen fondant het sneller kan breken dan wanneer je het mengt met gumpaste. vandaar ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

6

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Wow! Superidee, deze ga ik zeker proberen. Dank je wel. :)

7

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Dank je wel, Kwebbeltje!
Ik had vorige week de bovengenoemde met alleen fondant geprobeerd en bij mij brak hij dus al aardig snel :-(
Misschien dan toch deze optie eens proberen :-)

8

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Superhandige how to  :thumb: .Heel goed idee om de ring erom heen te laten zitten.

Groetjes, Elly

9

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Wat een goed idee! Dat ik dat nou niet zelf al had bedacht. Ik ga het van de week gelijk proberen.  :thumb:

10

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Hé die zijn mooi!
Ik zou nog niet dadelijk weten waarvan ik een mold zou maken, maar is goed idee!

11 Laatst bewerkt door Carien (29-05-2011 22:23)

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

hé, die ken ik :Y , die onderste knoop :Y  ;)

heb er een mold mbv silly van gemaakt, maar die is niet zo mooi geworden (de silly die door de gaten kwam bolde op :s ); misschien nog eens zo proberen :thumb:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVULXC87-D.jpg ;)

edit: zie nu dat jij 'm massief hebt gemaakt en door het dusten de dieptewerking hebt gekregen,  :think: toch?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

kwebbeltje schreef:
Hullie schreef:

:
Ik geloof dat ik ook wel eens een filmpje heb gezien van iemand die dit alleen met fondant en tylose deed... dus neem aan dat dat ook  goed gaat   :)

Groetjes Hulya

ow oke, misschien wel ja  :o , maar ik heb er gumpaste doorheen gedaan omdat ik vind dat het dan iets minder snel breekt mocht hij een keertje vallen. ik heb zelf eraren dat wanneer je iets maakt van alleen fondant het sneller kan breken dan wanneer je het mengt met gumpaste. vandaar ;)

Ooohhww oke  :+  Ik heb er zelf nog geen ervaring mee hoor, dus ik geloof jou meteen, bedankt voor de uitleg  ;)
Dan zou ik inderdaad ook gaan voor jou versie, een mooie mal die snel kapot is heb je ook niks aan natuurlijk  :nooo

13

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Carien schreef:

hé, die ken ik :Y , die onderste knoop :Y  ;)

heb er een mold mbv silly van gemaakt, maar die is niet zo mooi geworden (de silly die door de gaten kwam bolde op :s ); misschien nog eens zo proberen :thumb:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVULXC87-D.jpg ;)

edit: zie nu dat jij 'm massief hebt gemaakt en door het dusten de dieptewerking hebt gekregen,  :think: toch?

ow, das ook toevallig :D goede smaak heb jij zeg!!! :lol:  :lol:  :lol:  :+  idd de mijne is massief. dat vind ik ook nooier als ik hem ergens over heen plak. ik had hem bijvoorbeeld in gedachten voor over draperieën of kwastjes...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

14

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

leuk, ik had  het ook al wel eens gezien maar dit ziet er wel weer heel mooi uit hoor!

gelijk zin om ook zelf te proberen!

15

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Wat een super mooie molds heb je gemaakt!
Ik wil er een paar gaan maken maar dan van siliconen en het idee van die ring er omheen ga ik zeker gebruiken want zo zien ze er een stuk mooier uit!

It's just a piece of cake

16

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Moooiii!!! Ga ik ook eens proberen..
Zo heb ik het met de silly gedaan, werkt ook super alleen ietsje duurder.. Maar toch zón 15 bedeltjes in 100gram kunnen drukken haha dus dat kon ook wel weer uit.
Ook eens met fondant en tylose maar daar braken meteen de fijne details af  :rolleyes:

Voor leuke bedeltjes , knopen enz om mallen van te maken kun je eens op Google zoeken naar :

* yourzoap
* hobbyshop agnes
* creadream

17

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Bedankt voor deze tip! Ik wilde binnenkort ook een keer malletjes gaan maken, lijkt me erg leuk. Dus de adresjes van Chantalesmee komen zeer van pas.

Wat ik me wel afvraag: komt de fondant/marsepein wel goed uit de mal als die zo hard is? Smeer je die dan eerst in met crisco of zo?

Bakgroetjes van Marinka!

18

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Marinka schreef:

Bedankt voor deze tip! Ik wilde binnenkort ook een keer malletjes gaan maken, lijkt me erg leuk. Dus de adresjes van Chantalesmee komen zeer van pas.

Wat ik me wel afvraag: komt de fondant/marsepein wel goed uit de mal als die zo hard is? Smeer je die dan eerst in met crisco of zo?

zoals je kunt zien bij de resultaten komt het er heel goed uit. ik smeer niet de mal in met crisco maar eventueel wel een beetje door de fondant ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

19

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

maar wat gebruik je als spullen om een makl van te maken,ik wil graag roosjes in verschillende maten??

20

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

pcreations schreef:

maar wat gebruik je als spullen om een makl van te maken,ik wil graag roosjes in verschillende maten??

Bij de hema verkopen ze oorbellen en armbanden in de vorm van roosjes. Misschien een idee?

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

:lol: Ik vind de copie nog mooier dan het origineel :lol:

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Wat een super idee!!!

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

23

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

thnxx voor de tips... zit binnenkort toch maandje thuis dus tijd genoeg om dan te gaan experimenteren!!!! :thumb:

24

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

Super!

Hoe lang denk je dat ik het moet laten drogen? Ik kan dit namelijk heel goed gebruiken bij een taart voor mijn zoontje. Als het erg lang moet drogen ga ik zo nog even aan de slag ;)

groetjes Sarah

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

25

Re: zelf een mold maken maar geen siliconen in huis?

ik heb de molds smorgens gemaakt en smiddags de molds gebruikt om het resultaat te testen. maar voor de zekerheid is minimaal 1 dag beter denk ik...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.