1

Onderwerp: Advies gevraagd: Zeelandia marsepein scheurt gauw?????????

Hallo allemaal, ik heb ineens een probleem met het bekleden van mijn taarten.
Eerst gebruikte ik funcakes marsepein. Daarvan had ik maar ong. 250 gr. nodig voor een 26 cm. taart rond. Dus dat kon ik vrij dun uitrollen.
N.a.v. jullie loftrompet op zeelandia had ik dus maar 6 kilo besteld. Die zijn nu bijna op.
Mijn probleem is: 1e  ik kan het niet goed dun uitrollen terwijl het heerlijk soepel is. 2e  het gaat altijd iets scheuren. Voor een 20 cm. rond had ik 450 gr. nodig, dus voor mij niet zo dun.
Ik kleur het wel altijd zelf, niet te veel kleurstof, hou van zachte kleurtjes. Rood en zwart koop ik voorgekleurd.
Fondant vind ik niet zo lekker, maar denk er  nu toch over om evt. fondant en marsepein te mengen. Welk merk fondant zou ik dan evt. het beste kunnen nemen?

Zijn er medebaksters die hier een advies voor me hebben?????

Vast bedankt voor het meedenken.

groetjes, anne-mieke

2

Re: Advies gevraagd: Zeelandia marsepein scheurt gauw?????????

Hoi,

Ik heb zelf geen problemen met Zeelandia. Maar op je vraag om marsepein met fondant te mengen: ik doe dat dan met Pettinice fondant. Helft marspein en helft fondant (iets meer marsepein omdat ik dat het lekkerst vind). Bekleed prima!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

3

Ik heb ook geen problemen met Zeelandia, ik kleur ook zelf, maar ik houd wel 450 g aan voor een 20 cm bakvorm.

Groetjes, Elly

4

:think: 250 gr voor een 26 cm rond? Klopt dat wel?

Zeelandia is super, vind ik. Ik gebruik minimaal 500 gr voor 20 cm rond. Maar die is meestal wel hoog dus heb je meer nodig.

Of ik mix met Bakels fondant.  Fondant alleen krijg ik niet mooi uitgerold. Marsepein gaat als een speer, fondant is bij mij drama.

5

Hoi annemieke ik heb altijd zeelandia en dozen van 14 en 25 kilo maar de laagste tijd is het wel zachter dan anders .

Even een paar dagen niet luchtdicht op bergen zodat het juist wat droger wordt wil wel helpen ....

Succes

6

smollebulle schreef:

:think: 250 gr voor een 26 cm rond? Klopt dat wel?

Zeelandia is super, vind ik. Ik gebruik minimaal 500 gr voor 20 cm rond. Maar die is meestal wel hoog dus heb je meer nodig.

Of ik mix met Bakels fondant.  Fondant alleen krijg ik niet mooi uitgerold. Marsepein gaat als een speer, fondant is bij mij drama.

Ja, dat klopt inderdaad. Maar dat was funcakes. ik kon precies toe met een pakje van 250 gr.
En de chocoladefonfant van funcakes vond ik helemaal super. Ik kan nog steeds niet strak bekleden maar hiermee wel. maar ja... bruin..

Maar jij gebruikt Bakels , hardt die niet uit?
Bedankt voor jullie adviezen.

groetjes, anne-mieke

7

He hoi. Ik gebruik Callebaut en die vind ik superfijn om mee te werken en is lekker van smaak.
Deze fondant hard wel uit.

8

:think:  250 gram voor een 26 cm taart? Dat lijkt me toch echt heel erg stug.. dat is echt niet mogelijk, .. zelfs bij een 20cm lukt dat nog niet..

En scheurende marsepein.. nog beter doorkneden  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Dank je wel voor jullie adviezen.
Ik begrijp dat ik te dun uitrol, misschien krijg ik ook daardoor mijn taarten niet glad bekleed. Ik heb pas een rechthoekige grotere taart gemaakt en was erg bang voor het bekleden. Als rond al zo moeilijk is wil vierkant vast helemaal niet. Omdat de lap zo groot moest kreeg ik hem echt niet dun. En het bekleden ging inderdaad vrij eenvoudig.
Het uitrollen heb ik direct na het kleuren gedaan, ik dacht dat het dan wel genoeg gekneed was.

Ga het de volgende keer met julie adviezen anders doen....bedankt.

groetjes, anne-mieke