Onderwerp: Aardbeimousse, zo moet het goed gaan!
Tijdje geleden de aardbeimousse van deze site gemaakt. Helemaal mislukt! Vervolgens op het forum gekeken en ik was dus lang de enige niet! Het is dus helemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Ik had er allemaal harde gelatine klonten in. Heb het toen in een pan opgewarmd en toen in de koelkast gezet. De volgende dag was hij "goed", veel te stijf omdat ik er ondertussen een paar extra blaadjes gelatine bij had gedaan en klopfix want het werd niet stijf( wist niet dat ik uren moets wachten) Deze stijve mousse verdunt met slagroom uit een sluitbus.
Maar ik weet nu hoe het in 1x goed gaat. Zat het net voor mezelf uit te tikken en wil het graag met jullie delen. Ik gebruik 80gr suiker omdat ik 100gr te zoet vind.
250gr verse aardbeien
80gr suiker
7 spuiten citroen (uit citroen flesje)
4 blaadjes gelatine
200ml slagroom (koud)
Leg de 4 blaadjes gelatine in koud water. (min 5 min)
Pureer de aardbeien(kamertemperatuur, even in warm water leggen). Doe hier 80gr suiker bij. Doe de 7 spuiten citroen in een pan. Maak dit warm maar laat het niet koken. Knijp de blaadjes gelatine uit en laat ze 1 voor 1 oplossen in het warme citroensap. Laat dit een beetje afkoelen, lauw tot warm.
Doe een klein beetje van de aardbeiensap in een mixkom en doe de citroengelatine erbij en dan op hoge snelheid mixen. Dan kan alle aardbeisap erbij en nog even goed doormixen. De kom zet je heel lang in de koelkast tot dat het helemaal stijf is. Maak het bijvoorbeeld de avond van te voren.
Klop de koude slagroom stijf in een vetvrije koude mixkom. Doe de helft van de stijfgeklopte slagroom bij het stijve aardbeimengsel en mix dit goed door elkaar zodat er geen klontjes meer inzitten. Daarna de overige helft slagroom er voorzichtig doorheen spatelen.
Als de aarbeien te koud zijn en de citroengelatine nog warm dan is de temperatuur verschil te groot en gaat het snel klonten, vandaar dat ik er voor zorg dat mn aardbeien een beetje warm zijn.
Succes!