1

Onderwerp: hmmm... het gaat niet zoals verwacht

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, lees wel al een tijdje mee. Ben vandaag (eindelijk een vrije dag) begonnen met het maken van mijn eigen taartjes, wilde niet te groot beginnen en heb mini springvormpjes gekocht van de Hema. Heel schattig, maar nu komt het probleem, ik heb een hetelucht oven (ehhh oventje) en eerst heb ik hem op de aangegeven temperatuur gebakken, maar die werd niet hoog en wel erg hard aan de buitenkant.

Nu poging 2, meer mis in de bakvormpjes en bij 130gr beginnen en zo langzaam omhoog tot de 170gr. Ging best goed, maar toen ik geprikt had (en nog beslag vond) is hij daarna ingestort, dus weer een heel laag taartje. Na 2x verlangd te hebben met 5min toch er maar uit. Nog steeds wat restjes aan de prikker.

Waar gaat het fout??

Welke temp. gebruiken jullie bij een hetelucht oven?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

Groetjes Nanda

2

Re: hmmm... het gaat niet zoals verwacht

Een hete lucht oven is iets 'heter' dan een gewone oven omdat de lucht in beweging is, je moet van de gewone baktemperatuur gemiddeld 20 tot 25 hraden aftrekken als er niet specifiek temperaturen staan opgegeven voor een hete lucht oven.

Dus als er staat 180 graden dan bakken tussen de 150 en 160 graden.

I believe in Sandy Claws

3

Ik heb een hetelucht oven en heb eigenlijk weinig problemen met het bakken. Je bent met 130 gr begonnen, maar ik begin toch echt altijd met 150 en eindig gewoon met 180 gr. Is op een paar keer na, altijd goed gegaan.
Probeer het nog eens gewoon op de normale temperatuur. Elke 10 minuten de oven hoger zetten, tot je bij 180 graden bent..  Nu is in totaal 30 minuten misschien wat te lang voor de minivormpjes, maar als je ze allemaal tegelijkertijd er in zet, maakt het niet meer uit. De warmte wordt dan nl verspreid over alle vormen en is de baktijd net zolang als bij een normale 24 cm vorm. (is mijn ervaring, dan tenminste....:) ik geef geen garanties hoor ;)
De oven niet voorverwarmen, dat is niet nodig.
Heel veel succes enneuh  alle begin is moeilijk hoor! Niet opgeven, het komt zeker goed!

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

4

Bedankt voor jullie antwoorden. De laatste van gister is niet eens gaar geworden, de bovenkant was prima, maar onderin een harde koek. Ga het zo in de oven van mijn ouders proberen, is wat groter, misschien een beter resultaat.

Ik zet nog even door, hopelijk morgen een lekkere taart!

Groetjes Nanda