1

Onderwerp: Jureren

Naar aanleiding van de Beurs in Alphen vraag ik mij af waarop wordt gejureerd.
Wie weet bijvoorbeeld waarop wordt gejureerd bij bloemen?
En hoe zit dat met taarten?

Re: Jureren

Het fijne weet ik er helaas niet van, maar van Ellen Bolhuis (ellen cake creative) en Susan Kruithof heb ik wel e.e.a. te horen gekregen wat betreft jureren.
Bij de bloemen wordt gelet op correctheid van de bloemen, kleurgebruik, dikte van flowerpast, of bloem en blad bij elkaar passen, gebruik van dust op juiste wijze, juiste manier van tapen en binden of boeket samenstellen, eventueel glaze op blaadjes en/of bloemen, afwerken van de bloem (zitten er rafelrandjes aan). Ook de soorten bloemen die je bij elkaar maakt moeten bij elkaar passen, dus geen voorjaarsbloemen met herfstbloemen bijv. . Het ontwerp zelf wordt beoordeeld op originaliteit en uitvoering. Dus als je dit allemaal hebt uitgepuzzeld, dan kom je dus een heel eind.

Ik weet trouwens niet of je punten mist als je een kerstroos maakt voor een beurs in de zomer.

3

Dank je wel voor de info.  :) Dat is nogal een waslijst. Knap hoor van de winnaars van goud, zilver en brons!

4

In het topic van mpbart waar de foto's in komen (of al zijn - ben even niet uptodate) heb ik uitgelegd hoe de puntentelling in elkaar zit, voir zover ik het goed heb begrepen :D
Of was het nou in het topic van Chantelle over de beurs???? eind zaterdagmiddag geplaatst en er is massaal op gereageerd dus moet makkelijk terug te vinden zijn :Y

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Berichtje gevonden :)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126550326

Wat ik graag wil weten is op welke 5 punten ze dan jureren.
Orginaliteit zal er een van zijn, en of je geen bobbels in je taart hebt, dus een strak taartje is denk ook belangrijk...maar verder kom ik niet waaraan een wedstrijd taartje dan perse nog zou moeten voldoen.

6

Wat ik nog even wil toevoegen is dat bij dit soort wedstrijden je eigenlijk een wedstrijd met jezelf hebt, en niet specifiek tegen anderen strijdt voor een eerste, tweede of derde plek.

Bij de bloemen was de punten indeling:

75-84 punten = Brons
85-94 punten = Zilver
boven de 95 punten = Goud.

De jury geeft punten per onderdeel wat ze dienen te jureren, en het totaal bepaald of je een prijs wint, zo kan het voorkomen dat dus niemand wint (Of zoals in Alphen bij de suikerbloemen maar 1 prijs wordt uitgekeerd.. brons in dit geval) Maar het kan ook gebeuren dat er 5 mensen insturen er 4 Goud winnen en 1 zilver..

Een mooie wijze van jureren.. waarbij de strijd met jezelf is, en niet met je tegenstanders..  ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

Je wordt op de volgende punten gejureerd;

Ontwerp
Toegepaste Techniek
Kleurgebruik
Correctheid
Totale Indruk

Maar dat is alleeen in Alphen, bij T&T zijn er heel andere punten. Daar weet ik uit mijn hoofd dat in elk geval originaliteit, techniek en met name ook variatie in technieken en vernieuwende technieken wordt gejureerd. Bij T&T wordt smaak natuurlijk ook beoordeeld (bij de individuele taarten dan).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

Bommeltje schreef:

Wat ik nog even wil toevoegen is dat bij dit soort wedstrijden je eigenlijk een wedstrijd met jezelf hebt, en niet specifiek tegen anderen strijdt voor een eerste, tweede of derde plek.

Bij de bloemen was de punten indeling:

75-84 punten = Brons
85-94 punten = Zilver
boven de 95 punten = Goud.

De jury geeft punten per onderdeel wat ze dienen te jureren, en het totaal bepaald of je een prijs wint, zo kan het voorkomen dat dus niemand wint (Of zoals in Alphen bij de suikerbloemen maar 1 prijs wordt uitgekeerd.. brons in dit geval) Maar het kan ook gebeuren dat er 5 mensen insturen er 4 Goud winnen en 1 zilver..

Een mooie wijze van jureren.. waarbij de strijd met jezelf is, en niet met je tegenstanders..  ;)

In Alphen is er ook zilver gewonnen met de suikerbloemen (op taart) nl. door mij  :)   waar ik natuurlijk helemaal blij mee ben ! Zover ik nog weet was de puntentelling iets anders: voor goud moest je minimaal 84 of 85 punten halen.

9 Laatst bewerkt door Sannn (25-05-2011 08:27)

Het is inderdaad een mooie wijze van jureren, als je op deze manier een prijs kunt winnen. Ik vind het persoonlijk ook het eerlijkst.

Ik ben helaas niet naar de beurs geweest, maar heb de foto´s wel gezien........Wat een prachtige kunstwerken allemaal zeg! helemaal toppie!  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Ik vind goed kunnen dusten toch wel een vak appart hoor! Ik had graag gewild dat ik dat onder de knie had..

Groetjes San