1

Onderwerp: Hoe maak je een hele strakke taart???

Ik ben ondertussen een jaartje bezig met taarten maken, ik krijg mijn taarten niet zo mooi recht en strak als veel taarten die ik voorbij zie komen?!!  :+

Hoe doen jullie dat??? Waar rollen jullie je marsepein (im gebruik meestal marsefond) op uit? en hoe smeren jullie af en waarmee?? Ik heb het youtubefilmpje gezien over het strak maken, maar daar wordt ganache gebruikt en dat comineert toch niet altijd met de vulling??

Ik rol mijn marsefond uit op poedesuiker, en draai steeds zodat het los blijft, dan steek ik mijn handen/armen eronder til het om en hang het alware boven mij taart en laat het vallen. Ik zie ook wel dat er een deegroller wordt gebruikt? Of misschien een stuk doorzichtig tafelkleed en dan omkiepen ofzo??

Ik blijf wel vaak wat bobbels zien?? Wie heeft een goede tip voor mij???? Alvast heel erg bedankt!!!  :D

Oja, hier een voorbeeld van mijn boembataart, wel goed gelukt opzich, maar toch niet zo strak...

http://94.100.118.50/1312300001-1312350000/1312347001-1312347100/1312347020_5_D5yp.jpeg

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

2

Re: Hoe maak je een hele strakke taart???

ik rol mijn fondant uit op van dat doorzichtige plastic tafelzeil.
daarna kieper ik het boven op mijn taart.

goed smootheren en daarna even een kwartiertje in de koelkast.
daarna kun je hem nog beter smootheren.

ik zie dat je bij dit taartje luchtbellen bovenop hebt.
deze kun je doorprikken met een naald
daarna voorzichtig de lucht eruit drukken.

3

super, bedankt voor de tips! Waar koop je zo'n doorzichtig zeil en hoe groot moet het zijn??  :D

4

Heb je ´t biscuit omgekeerd na het bakken?
De onderkant van het baksel wordt dus bij de taart de bovenkant.
Dan is de taart altijd strak aan de bovenkant.
Als je aan de onderkant dan een erge bolling hebt kan je evt. een dun laagje afsnijden.

Verder is het belangrijk om goed af te smeren met botercreme(poedersuiker- roomboter 1:1). Dit gaat dan even in de koelkast en daarna met een heet afgedroogd paletmes erlangs. En eventueel nog eens afsmeren. Succes!

5

Ik koop trouwens 't tafelzeil bij de Blokker, snijden ze op maat.
Even wat crisco erop en 't werkt perfect.

6

Ik keer idd mijn biscuit wel om! Ik ga morgen direct een zeiltje halen!!

Thanx  :)

7

Ik gebruik geen zeiltje. Deed het eerst altijd op poedersuiker, maar ben nu in de luxe positie dat ik een groot non-stick board heb. Volgens mij moet dat niet uitmaken. Het gaat er vooral om dat je taart strak is afgesmeerd! Niet te dik vullen en niet te dik smeren. Voordat ik de lap over mijn taart leg, gebruik ik de smoother al om hem goed glad te krijgen en daarna goed smootheren (is dat een woord?) op de taart. Eerst bovenop en dan pas de zijkanten. Bubbels kan je doorprikken met een klein speldje. Vooral veel oefenen!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

8

Super bedankt!!!! Mijn schaaptaartje is een stuk strakker dan de boembataart!! Fijn dat iedereen zo meedenkt, thanxxxx  :D

http://94.100.121.34/1313950001-1314000000/1313967101-1313967200/1313967154_6_uIj_.jpeg

9

Het verschil is inderdaad goed zichtbaar. Ziet er netjes uit!!!!

10

:)  thanx  :)

11

Idd een wereld van verschil!
Ik heb een grote placemat van Ikea, (bij de kantoorafdeling verkrijgbaar). Is een doorzichtige, kost 4,50 en kun je dus op rollen zonder crisco te gebruiken.

Verder kun je nog even uitproberen of jouw taarten strakker worden door de afgesmeerde taart eerst even in de koelkast te zetten voor je bekleed, of juist niet in de koelkast te zetten en direct te bekleden.

12 Laatst bewerkt door annick67 (24-05-2011 06:21)

Die mat heet Pröjs.....en is overigens superhandig!

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ … Xs3KQ%253D

13

en waar zit hem voor jou nu het verschil in Citroentje?
Ik bedoel: je hebt meerdere tips gehad ;) ?

Ik krijg hem wel redelijk strak, maar niet zo kaarsrecht als jouw schaaptaartje nu aan de zijkanten.

14 Laatst bewerkt door citroentje (24-05-2011 19:26)

:Y

jodyi schreef:

en waar zit hem voor jou nu het verschil in Citroentje?
Ik bedoel: je hebt meerdere tips gehad ;) ?

Ik krijg hem wel redelijk strak, maar niet zo kaarsrecht als jouw schaaptaartje nu aan de zijkanten.

Ik heb nu mijn taart minder dik gevuld, dunNer afgesmeerd,in de koelkast gezet, met warm paletmes mooi glad gemaakt zodat er echt een super dun laagje botercreme overbleef, mijn marsefond iets dikker gelaten dan normaal en flink met 2 smoother glad gemaakt, in de koelkast en toen nog een keer met 2 smootherS smootheren.... dus eigenlijk met alle tips wat gedaan (filmpje link op youtube hierboven.. :D  :D  :D  haha!! NU nog een tafelzeiltje of mat van ikea, want van die poedersuiker word ik ook niet blij.

Ik kiep liever zo'n mat over mijn taart, nu doe ik mijn handen eronder en komt en meer lucht en sneller bobbels in  :s  !!!

15

Als ik mijn fondant heb uitgerold leg ik mijn roller ongeveer over het midden, vouw de ene helft over de andere helft, met de roller ertussen zeg maar.. dan til ik mijn roller op en rol zo mijn lap fondant weer over de taart... snap je m   :lol:  hahaha weet niet hoe ik het beter uit kan leggen..

Ben benieuwd naar het idee achter de 2 smoothers?? En ik wilse het filmphe bekijken maar zie nergens een link.....   :o

16

@Hullie, oeps  :o  zie heel die link niet meer.... het was een fimpje op youtube, het idee was om de 2 smoothers tegen elkaar aan te zetten, dus de ene bovenop, de andere aan de zijkant en zo de rand mooi strak te krijgen.... help wel!!  :D

17

Oohh zo, nu snap ik m   :Y  bedankt    :thumb:

18

citroentje schreef:

@Hullie, oeps  :o  zie heel die link niet meer.... het was een fimpje op youtube, het idee was om de 2 smoothers tegen elkaar aan te zetten, dus de ene bovenop, de andere aan de zijkant en zo de rand mooi strak te krijgen.... help wel!!  :D

Ik denk dat je het filmpje uit dit topic bedoelt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126545890

19

Karin09, bedankt!!! Dat is em  :D !!