1

Onderwerp: Luchtbellen in de fondant....wat gaat er fout?

Ik heb een tijdje geen taarten gemaakt en wilde vandaag nadat mijn bestelling binnen was toch weer aan de slag. Tussen de drukte van de kids door kapsel gebakken, decoraties voorbereid en toen straks mijn fondant uitollen.

Het is chocoladefondant van funcakes gemengd met gewone witte van funcakes...........en wat me nog nooit is gebeurd, gebeurde: er kwamen steeds weer luchtbellen in tijdens het uitrollen, teveel om door te prikken met een speld en weg te smootheren.......

Heb uiteindelijk na 20 keer opnieuw doorkneden, nog wat meer crisco en uitrollen en weer opnieuw beginnen, de boel maar over de bloemvorm gedaan en wonder boven wonder zie je er eigenlijk niet zoveel van............maar mijn vraag is: hebben jullie tips voor het kneden/uitrollen zodat ik dit kan voorkomen?

Taart is voor eigen gebruik omdat anders de fondant over datum zou gaan, maar toch.......

2

Re: Luchtbellen in de fondant....wat gaat er fout?

Waarschijnlijk met kneden kneed je er teveel lucht in. Je kunt het beste dubbelklappen en draaien, dubbelklappen en draaien etc. En dan steeds goed aanduwen, zodat de lucht eruit is.

3

Zeker bij het dubbelklappen kan er dus lucht tussen je fondant komen, probeer dat nu juist te voorkomen, dus hou de 'bal' compact en duw de buitenkant naar binnen met de muis van je hand.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Even OT (sorry :o), maar wat is die chocoladefondant lékker zeg!

Deed me aan die goeie ouwe tijd denken:  het smaakt exáct naar Choba Chocoladeboter wat ik vroeger veel op brood at.......

Nu weer On Topic: ik heb gisteravond ook deze fondant gebruikt en had die luchtbellen ook...... pfffff, gelukkig ging er bij mij nog een 'weg' overheen; die liep prachtig en geheel toevallig precies waar ik de luchtbellen had doorgeprikt....... O-)

5

Thanks voor jullie tips! Mijn taart staat inmiddels in de parade: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=150465

@Annick: of het lekker is de chocofondant weet ik niet, doordat mijn zoontje reageert op chocola via de mamamelk die hij van me krijgt, eet ik het zelf niet..... :s  Bedankt trouwens voor de snelle levering van de bestelling, had het zaterdag al binnen en kon de molds dus meteen gebruiken!  :thumb: