1

Onderwerp: Sierrandjes zonder tools? Tips gevraagd.

Ik heb net twee taartjes klaar voor het verjaardagsfeestje van mijn dochtertjes morgen. Een Bumba-taartje (puzzelplaatje) voor mijn éénjarige meid en een Angelina Ballerina-taart (geboetseerd) voor mijn 5-jarige.

Ik maak enkel taartjes voor mijn gezin en heb helemaal niet veel ervaring (één workshop basistaart). Ik heb wel basis-spulletjes zoals boetseertooltjes, ik heb een plungersetje bloemetjes en eentje met sterretjes. Ik heb laatst de funky tappits letters gekocht. Maar ik heb nog geen dingen om een sierrandje te maken.
Geen parelrandje, geen ribboncutters of iets dergelijks.

Ik wou de randjes van mijn taartjes proberen te maken met een gewoon mesje en een ronde uitsteker, zodat ik een soort golfjes zou bekomen. Dat was het enige dat ik kon bedenken, want honderden pareltjes rollen van allemaal dezelfde grootte lijkt mij onbegonnen werk. Maar deze methode was niet geheel succesvol, de rand ziet er niet echt netjes uit.

Ik dacht ook aan een rand van allemaal bloemetjes, of halve rondjes.

Heeft er iemand misschien nog tips voor mij, tot mijn volgende bestelling in een webshop?

2

Re: Sierrandjes zonder tools? Tips gevraagd.

de bloemetjes kun je goed gebruiken :Y : half op de taart, half op het onderbord, lijkt misschien raar, maar staat erg leuk.
Kan ook met rondjes of anders idd rondjes doorsnijden.
Of slierten rollen, die om elkaar draaien tot koord.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Pareltjes rollen van dezelfde grootte kun je "makkelijk" maken door een lapje uit te rollen (wel zorgen dat deze overal echt even dik is) en dan rondjes in 1 formaat uitsteken.
Deze tot balletjes draaien en ze zijn gelijk.
Het blijft een rotwerkje hoor, maar denk geef je de tip even mee. :)

Wil je meer taartjes van mij zien? Kijk dan op: www.dezoetedromenfabriek.nl

4

Wat ik leuk vind maar wel wat meer werk: balletjes/pareltjes (hoe je het noemen wil ;)) rollen maar dan van twee (of meer) verschillende kleuren!

Heel veel plezier!  :)

5

ik heb t laatst ook gedaan en viel wel mee hoor, gewoon elke x n paar maken van marsepein dan kun je ze goed bewaren, ik gebruik rond spuitmondje om t rondje uit te steken zodat je dezelfde grootte krijgt.

6

Dat deed ik ook laatst: op tijd beginnen en steeds wat balletjes rollen.

Dat van die grootte klopt: ik heb een kleine ronde uitsteker gebruikt. Alleen wel zorgen dat je marsepein/fondant/etc. overal even dik is uitgerold (lastig zat ;)) anders worden de 'balletjes' nog steeds niet éven groot......

7

Wat dacht je van een mooi gekleurd lintje (van stof),

Of met 2 aardappelmesjes een rechte rand maken. (de twee mesjes tegen elkaar houden en dan over een lapje fondant trekken)

Rondjes uitdrukken en die half tegen de taart en half op de ondergrond.

Uit een rechte rand halve rondjes drukken. (Dan krijg je het tegenovergestelde effect van de golfjes.)

8

Een lange sliert rollen en die onderaande taart leggen. Een mooie lus fabriceren of de 2 uit einden aan de achterkant aan elkaar maken.
Evt. kan je deze plat maken met iets met een reliefje.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

9

Een lange sliert maken en dan met je tooltje een figuurtje erin drukken, tooltjes hebben verschillende kanten(ik weet natuurlijk niet welke je hebt), maar dat kan een heel leuk effect hebben.

10

Gewoon een lint van fondant maken en dan een strik erop plakken vind ik ook altijd leuk.

11

Als je een reliëf matje hebt of de stempelroller van de Xenos dan kan je nog een reliëf in het fondant lint maken....

12

Ik dacht dat ik bijna de enige was zonder parelrandjesmal. Niet dus. :)

Er zitten erg leuke ideeën en nuttige tips tussen. Dankjewel!

13

Hier een voorbeeld van hoe ik het deed voordat ik mijn parelmold had. Een combi van bloemetjes en balletjes...
https://lh5.googleusercontent.com/_pa6VVKQYNEs/TWjv5gwutQI/AAAAAAAABE4/BhRJDj3d8cA/s720/HPIM4506.JPG

En wat ik ook wel eens gedaan heb, maar dat moet bij je kleuren passen, een hele rand smarties of m&m's er omheen geplakt met royal icing...
Of als je goed recht kan snijden (langs een lineaal bv) kan je een mooie strook snijden en die eromheen plakken. Dan met een dop van een stift kleine stippen uitsteken of met een rietje nog kleinere stipjes en die erop plakken...

succes!

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

14

Ik maak vaak een sliert eromheen. De ene keer druk ik er met een baltool in, de andere keer met een tooltje met een soort van schelp erop.
Een strookje met stempeltjes erin is ook leuk.
En ik heb eens bij de zeeman een set met klei gekocht en daar zat een rollertje bij waarmee je grappige golven kunt maken.
Gebruik ik de laatste tijd niet meer zo vaak. Moet ik misschien weer eens doen ;-)
Enne, de rondjes zou je kunnen uitsteken en ze dan een stukje over elkaar leggen.
Ik probeer vaak gewoon en als het me niet bevalt, haal ik het eraf.

15

Met bloemetjes lukt het goed (wel wat werk):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-COVOROMB-D.jpg

Als het bij het thema past kan je gras maken:
Fondant uitrollen, met een liniaal een rechte lijn snijden en dan met een mesje grassprietjes uitsnijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MDLWOE4C-D.jpg