1

Onderwerp: zonder scheuren bekleden, kan iemand mij helpen/tips geven?

Hallo mensen,

Ik ben pas bezig met het maken van taarten, een leuke hobby.
In totaal heb ik nu 3 taarten gemaakt, 2 waar ik best trots op ben.
Ik heb de foto's nog niet gepost, die vergeet ik iedere keer weer te doen, hoop ze er binnenkort op te zetten. Mijn 1e taart was een weggevertje ,de 2e was meer een vriendendienst en mijn 3e taartje was mijn eerste taart op bestelling.

Iedere keer ben ik weer tegen hetzelfde probleem aan gelopen.
De 1e keer was nogal logisch, dit was mijn allereerste taart.

Het probleem is dat als ik de fondat erop doe deze op sommige plaatsen gaat scheuren. Bij de 2e taart had ik dit probleem niet, maar hier vond ik de fondant ook veel te dik. De taart werd er in ieder geval niet echt veel lekkerder door, aangezien dit de smaak ging overheersen.
Bij mijn 3e taart gisteren de fondant dunner gerold, erop leggen ging nog goed, maar al snel kwamen er op de randen scheurtjes en onderin grotere scheuren.

Ik weet niet of het door mijn techniek komt of toch iets anders.
Ik werk met MMF, dit is ook misschien handig om te weten ;)

Hoe dik doen jullie de fondant erop en hebben jullie nog tips voor mij?

Taarten maken is als kunst. Kunst is taarten maken.

2

Re: zonder scheuren bekleden, kan iemand mij helpen/tips geven?

Als je in de rubriek bekleden kijkt/zoekt kom je hier meerdere topics over tegen........

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=150180
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=149443
en zo zijn er meerdere....

3

Dank je, maar hoe dik moet je hem nou eigenlijk rollen?

Kun je de fondant ook na het uitrollen, maar voor het op de taart leggen een beetje vochtig maken met water om scheuren te voorkomen?

En even tussendoor. Ik las net op wilton.com dat je fondant niet in de vriezer of koelkast mag leggen. Als je een taart hebt met een vulling die in de koelkast bewaard moet worden, dan mag deze niet gebruikt worden als de taart bekleed wordt met fondant. Is dit echt zo erg?

Alvast bedankt :D

4

Nat maken met water.............doet je fondant smelten, dus zou het niet doen.

Bewaren van fondant/marsepein hoeft niet in de koelkast..........heb je een taart gevuld met bijv slagroom, dan zal je taart toch echt in de koeling moeten  :Y En het kan echt wel in de vriezer hoor.....

Uitrollen...........ongeveer 2-3mm...........maar niks moet hoor, net hoe je het zelf lekker vindt en je laag niet te dun is en dus risico op scheuren geeft........

5

Dank je voor de tips :D

Het ging mij ook niet zozeer om het bewaren, maar dat er bij stond dat je dan geen vullingen moest gebruiken die in de koelkast moesten staan.

Ik had laatst ook 2-3 mm en toen kwamen er best veel scheuren in, vooral op de hoeken en onderin. Later waren er volgens mij nog wat scheurtjes aan de bovenkant erbij gekomen.

Kan ik dit dan voorkomen door wat crisco? Daar heeft iedereen het in ieder geval over.

En waar ik niet uitkom is, moet je de crisco nou op je handen smeren of op de uitgerolde fondant of door de fondant mengen?

6

Er is een sticky met daarin de vullingen die je buiten de koelkast kan bewaren..........en dus je taart ook.

Crisco kan je proberen idd, lekker door je fondant heen kneden :thumb:

7

Ja als beginner heb ik heel veel vragen :P

Ik zie soms dat er met handschoenen gewerkt wordt, maar dit vind ik bij het boetseren niet zo fijn en ik gebruik ze op dit moment dus ook niet.

Dus is mijn vraag,

Gebruiken jullie handschoenen of niet?
Of met het bekleden wel en de details niet?

Ik wil het graag horen, want het gaat wel om hygiëne, wel was ik mijn handen iedere keer als ik andere vulling ofzo ga gebruiken of iets vast heb gehad dat niet met de taart te maken heeft.

Raden jullie mij aan om handschoenen te gebruiken?
Zelf lijkt mij dit niet noodzakelijk, bij cake boss bijvoorbeeld zie je ze ook zonder handschoenen werken, maar als dit door veel mensen aangeraden wordt, denk ik dat ik me eens een doosje aanschaf.

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vele vragen, ik ben nou eenmaal lastig :lol:

8

Als je fondant gaat kleuren zijn handschoenen wel makkelijk, krijg je geen gekleurde handen.. Ook heb ik gemerkt dat als ik handschoenen gebruik metname bij het doorkneden er minder 'stofjes' in mijn witte fondant komen... Dus daar gebruik ik ze zeker voor! Tijdens het boetseren en fijnere werkjes zeg maar vind ik ze niet handig... en nog een nadeel,met doorkneden krijg ik behoorlijk klamme handjes in die handschoentjes   :s 

Crisco is inderdaad ook fijn spul.. fondant plakt er niet van.. zelf vind ik het fijner uitrollen dan met poedersuiker of maizena. De laatste keer heb ik gewoon zo op mn tafelkleed uitgerold en dat ging ook perfect, plakte niet.
Als er crisco door je fondant zit kan je niet zo makkelijk smootheren, het plakt een beetje, dus dat is weer minder.... bakpapiertje over je taart leggen helpt.

Die scheurtjes heb ik ool steeds op de bovenrand van mn taart.. heel irritant   :/  Ben ook nog aan het zoeken naar de goede oplossing...

Ik denk dat je met alles een beetje je eigen weg zal moeten vinden, ik ben ook nog niet zo super lang aan het bakken.. en zoals je ziet, ook nog aan het uitvogelen wat ik het fijnst vindt   ;) 
Ik heb misschien niet veel nuttige tips voor je, maar ik dacht laat ik mijn etvaring delen, misschien kun je er wat mee   ;)

Succes met bakken!

9

ik gebruik altijd pettinice fondant,ruim 10 minuten kneden en even laten rusten voordat je het uit gaat rollen,in het begin scheurde het fondant bij mij ook en met een ander merk scheurt het bij mij zoiezo dus.

10

Oke bedankt voor de tip,  dan ga ik dus langer kneden    :D

11

[move]--> bekleden (want daar gaat je vraag over)

en ik heb je titel wat meer inhoud gegeven, want eigenlijk is iedereen die een topic opent in de vraag en antwoord rubrieken op zoek naar tips, en het wordt hier een chaos als iedereen enkel dat in de titel zet :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

@Hullie en essyt: Heel erg bedankt voor jullie kleine, maar toch handige tips  :Y

@tipsytaartje: Ik zal het in het vervolg onthouden, betere titel etc.  ;)

13

Hullie schreef:

Als je fondant gaat kleuren zijn handschoenen wel makkelijk, krijg je geen gekleurde handen.. Ook heb ik gemerkt dat als ik handschoenen gebruik metname bij het doorkneden er minder 'stofjes' in mijn witte fondant komen... Dus daar gebruik ik ze zeker voor! Tijdens het boetseren en fijnere werkjes zeg maar vind ik ze niet handig... en nog een nadeel,met doorkneden krijg ik behoorlijk klamme handjes in die handschoentjes   :s

Wat een handige tip, ik word echt gek van die stofjes in mijn witte fondant, ziet er zo vies uit! Ik dacht eerst dat het echt kwam door mijn kleren, pluizige vesten in de winter enzo, maar zelfs nu met een tshirt aan wil het nog voorkomen, dus ga het eens met handschoenen proberen!