1

Onderwerp: Meringue botercreme mislukt????

Hallo dames,

Net voor het eerst meringue botercreme proberen te maken. Ik maak gebruik van eiwitpoeder. Eerst info hierover opgezocht op dit forum.
Netjes de suiker en de eiwitpoeder (+water) op laten lossen au bain marie. Met de mixer luchtig geklopt. Moet wel zeggen dat ik niet echt witte lange pieken heb gezien....
Toen de boter erdoor. Hier is iets misgegaan (zie foto's)! Het lijkt wel of het is gaan schiften. Ik heb geen roomboter gebruikt. Zou dat het zijn??? Had ik niet in huis dus gedaan met Blue Band Light boter. Kan dat niet?
Ik hoor heel graag tips!

Gr. Dolfijn

http://www.mijnalbum.nl/Foto-INIHVKLW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QQVCLW7.jpg

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

Re: Meringue botercreme mislukt????

Iets is hier niet helemaal goed gegaan. Ik denk idd dat het niet lukt met iets anders dan roomboter. Met eiwitpoeder heb ik geen ervaring maar als ik het verse eiwit en de suiker au bain marie heb opgelost (steeds blijven kloppen in de au bain marie schaal!) en daarna ga opkloppen wordt het echt een hele stijve witte massa waar de (draad)klopper rechtop in blijft staan. Daarna met de ballonklopper in rustig tempo de boter(op kamer temperatuur) er in kleine blokjes doorheen en dan nog een minuut of 1-2 op hoge snelheid.
Als je het zo doet kan het bijna niet misgaan.

Life is what you bake it.

3

Geen idee of het met die boter kan.
Ik gok van wel,  maar dat de botercreme dan minder lekker van smaak is.

Heb je de boter wel tijdig uit de koelkast gehaald?
Die moet echt op kamertemperatuur zijn.
En ik vermoed dat je het eitwit enzo veel te kort geklopt hebt.
Dus hoe lang heb je geklopt?

4

Niet echt getimed maar denk niet dat ik 10 minuten heb gehaald. Vond het wel luchtig en mooi glad, dus dacht dat het genoeg was.

De boter was wel op de juiste temperatuur.

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

5

Je opgeklopt eiwit en suiker moet een vaste massa zijn, dus echt peikjes anders krijg je dit resultaat.

En Blueband light zal misschien ook nog veel meer water bevatten dan roomboter.

Met margarine alleen krijg je wel een resultaat dat erop lijkt, maar het smaakt echt niet lekker. (buurvrouw pas geprobeerd, was geen succes ;) ;) )

Groetjes Karine