1

Onderwerp: Witte fondant niet wit

Hallo!

As zondag ga ik een bruidstaart maken en bekleden met fondant. Ik heb nog nooit eerder met fondant gewerkt, alleen voor decoratie.

Nu heb ik bij een webshop een paar kilo Bakels Pettinice besteld. Ik heb deze eerder gebruikt (gekocht bij andere winkel) en op zich voor decoratie werkt het prima. Nu heb ik het pakket net binnen en de fondant is niet wit! Ook voelt hij anders en is de structuur anders. Hij is veel zachter dan die ik eerder had van Pettinice. Het zit ook niet in de originele verpakking.

Ik word hier toch een beetje zenuwachtig van, ook omdat ik zo weinig ervaring heb met fondant. Wat denken jullie? Is het normaal dat er kleurverschil in zit? Zou het wellicht een ander merk kunnen zijn? Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet!

2 Laatst bewerkt door Reini (12-05-2011 20:41)

Re: Witte fondant niet wit

van bij bouwhuis? dat zou ongekleurde zijn, niet 'wit'.

Ik had die ook gekocht (wel niet veel van gemerkt van kleurverschil, behalve als ik die naast mijn callebaut leg) maar hier op het forum is wat later er een topic over gekomen en er merkte iemand op dat het de ongekleurde was ipv de witte...

en ook dat die zachter is, is al eens besproken. Dat zou komen omdat die speciaal voor bouwhuis wordt gemaakt en dus 'verser' is, jonger als het ware en nog wat moet 'drogen'.

Ik zal eens zoeken of ik dat topic nog vind ;)
edit: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=116062

3

dank voor je antwoord! Ik heb het topic gevonden en ik denk als ik de beschrijving lees dat het idd om die variant gaat. Niet netjes dat het via die webshop gewoon als bakels pettinice witte fondant wordt verkocht. Er staat zelfs een plaatje van de originele verpakking bij. Ik ga ze sowieso mailen.

Ik ben bang dat het erg plakkerig en zacht is. Zou ik het misschien kunnen mengen met de gewone? Dan kan ik zie zaterdag nog bij de tafel van 18 halen.

4 Laatst bewerkt door Reini (12-05-2011 20:57)

euh... ik zie zelf niet veel verschil in schakeringen wit  :D , behalve wanneer ik die naast mijn Callebaut leg.

En ik heb gemerkt dat wanneer je de bouwhuis bakels enkele minuten laat liggen (dus niet verpakt), hij niet meer zo erg plakt.
Ik heb hem ook al gemengd, dan is die iets beter van textuur en kleur...

Ontevreden ben ik er niet van geweest, maar ben wel helemaal wild van de callebaut fondant sinds enkele maanden (persoonlijke smaak)  ;)

Ik gebruik ook altijd de emmers fondant van bouwhuis om te bekleden, is idd vrij soepel maar ik vind het heel gemakkelijk werken.
Goed doorkneden, en is zeker niet plakkerig of zacht, prima te doen.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

6

Valy schreef:

Niet netjes dat het via die webshop gewoon als bakels pettinice witte fondant wordt verkocht. Er staat zelfs een plaatje van de originele verpakking bij. Ik ga ze sowieso mailen.

Ik ben bang dat het erg plakkerig en zacht is. Zou ik het misschien kunnen mengen met de gewone? Dan kan ik zie zaterdag nog bij de tafel van 18 halen.

mmm...Bij bouwhuis verkopen ze het als 'bakels kwaliteit', niet als bakels.
en de foto is de juiste emmer, niet de pettinice emmer...
Volgens mij zijn ze er eerlijk in in wat ze precies verkopen.  :think:
Of we het dan over dezelfde fondant hebben, daar heb ik twijfels over... :think:

7

Ik heb het ook niet bij Bouwhuis gekocht maar bij een andere webshop voor taartenspullenl. Daar staat het gewoon als Bakels pettinice met foto van de originele kilo verpakking. Maar in die verpakking is het niet geleverd, waarschijnlijk hebben ze het zelf verpakt. Het is zeker niet hetzelfde als de bakels die ik eerder had, waarvan ik wel zeker weet dat het bakels is. Ik weet het ook niet maar wat ik over bouwhuis lees komt wel overeen met de fondant die ik nu heb liggen.

Maar ik ga het er gewoon mee proberen, kan het altijd nog mengen. In ieder geval goed om te lezen dat er ook mensen goede ervaringen mee hebben, dat geeft hoop   :)

8

ik heb poeder om dingen extra wit mee te maken. het is deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/icin … -2206.html

ik heb het alleen nog nooit gebruikt dus ik weet niet of het ook werkt.

9

over het algemeen werkt dat poeder wel, gebruik het ook voor rood. Met vloeibare kleurstof of gel ben ik bang dat de fondant nog zachter wordt. Poeder is een goed idee, dank voor de tip!

Ik heb trouwens contact gehad met de webwinkel en het is inderdaad de jongere variant die nog wat moet drogen.

10

Er staat op de shop van bouwhuis ook bij dat je poedersuiker moet toevoegen voor een hardere variant  :think:

11

Ik weet niet of het hierover gaat, maar toch even noemen:
de fondant in de 1 kilo verpakking van bakels pettinice is extra wit, dat staat ook op de verpakking als het goed is. Hij ruikt inderdaad anders en is steviger, dat komt door de kleurstof. De 5 kilo emmers van bakels petiinice zijn ongekleurd en off-white, zachter van structuur en een andere geur.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs