1 Laatst bewerkt door Nokkie (12-05-2011 15:47)

Onderwerp: HELP botercreme wordt raar tijdens mixen

Ik heb de mix voor botercreme van Funcakes vandaag voor het eerst gemaakt, maar volgens mij is die mislukt.
Ik heb de instructies op de achterkant gevolgd.
Heb alleen kleinere hoeveelheid gemaakt.
Blokjesboter ligt er al sinds gister uit (was zeeeer zacht).
En heb ik bijna 10 minuten gemixt.
Ook mengsel heeft langer dan een uur gestaan (op aanrecht).
Ik gebruik mijn Kenwood, met k-klopper.
Toen ik het mengsel lepel voor lepel bij de boter deed, zag het er ineens raar uit: gelig en korrelig. Ik denk dat het geschift is.
Ook na dik 5 minuten mixen ziet het er nog steeds zo uit.
Maar het gekke is, alles was dus op kamertemperatuur.
Hiervoor heb ik met dezelfde boter meringue botercreme gemaakt, en die is wel gelukt.

3 vragen:
1. Wat doe ik nu?
2. weet iemand de oorzaak  (volgens mij dus geen verschil in temperatuur tussen de ingrediënten)
3. op welke stand zetten jullie de Kenwood?

2

Re: HELP botercreme wordt raar tijdens mixen

O ja, wat me opviel bij het mengen van de poedersuiker en water, is dat er een paar wittige stukjes in zaten.
Ik vroeg me al af of dat normaal is.
Maar heb er niet meer aan gedacht, want na een uur rusten was het weg.

3

Snappen jullie het nog?????
Ik heb zonet de mixerkom met de botercreme in een bak met warm water gezet, even geroerd met garde, en nu lijkt het normaal, misschien nog een beetje dun.

Zou het gekomen kunnen zijn doordat de mixerkom (rvs) kouder was dan de ingrediënten?????
Mengkom stond gewoon in de keuken.

4

Ik heb het wel eens gehad met Euroshopper roomboter. Dacht dat het misschien aan de boter lag. Ik smelt liever de boter in een steelpannetje tot het een gladde massa is en dan mix ik het tot botercreme. Dat vind ik prettig en een mooie gladde massa krijg je dan. Daarna zet ik het eventueel weer even in de koelkast zodat het wat dikker wordt. Hoef je erna alleen nog ff met de garde een beetje te kloppen om goed te verdelen. Werkt perfect en geen klontjes.

Groetjes, Monique
www.mb-specials.nl

5

Nokkie schreef:

O ja, wat me opviel bij het mengen van de poedersuiker en water, is dat er een paar wittige stukjes in zaten.
Ik vroeg me al af of dat normaal is.
Maar heb er niet meer aan gedacht, want na een uur rusten was het weg.

De wittige stukjes waren waarschijnlijk brokjes poedersuiker of mix, dat voorkom je door beiden eerst te zeven voor je het gaat mengen.

Verder klinkt het of je mix in de schift is geslagen, even in de koeling.. uurtje of 3.. dan er weer uit en op kamer temperatuur nog een keer goed door mixen, dan zou het weer goed moeten zijn.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

PS.. dat zou overigens kunnen komen door de koude kom  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

ja botercreme moet je altijd wel een beetje bijwarmen, daar wordt t ook romiger van

8

@ Etmc: bijwarmen? Bedoel je de boter bijwarmen of de botercreme zelf wanneer je hem hebt gemaakt?

Ik ben nu bezig met botercreme (van mix). Heb het mengsel ook 1 uur laten staan, boter goed gemixt (10 min) en bij elkaar gedaan. Ik heb het op kamertemp weggezet maar na een tijdje kreeg het een waterachtige laag... oeps! Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen?
Kan ik het beter in de koelkast wegzetten totdat ik het ga gebruiken?

9

onder t kloppen je fohn ertegenaan (tegen je kom, mits ie hittevast is natuurlijk) of in een bak met warm water zetten

en dan niet tot t gesmolten is bijwarmen maar gewoon dat t wat zachter word

10

Bedankt voor het reageren allemaal.
Ik heb er weer dingetjes van opgestoken.

Inmiddels twijfel ik of de zak botercrememix nog wel goed was (zak is misschien niet altijd goed dicht geweest).
Ik heb ook een nieuwe zak gepakt en en het mengsel ziet er  anders uit; geen witte stukjes in mengsel en het is ook witter (mengsel van de oude zak wordt meer geel van kleur) en minder gellerig (lijkt minder op gelei).
Ik kom er over een tijdje op terug.
Ik wou nu geen boter aan  de "oude"" en misschien bedorven mix verspillen, kom anders misschien te kort.
En aankomende week komt het er denk ik niet van.

11

10 minuten gemixt? Ik heb nu geen zak in huis dus kan het niet nakijken maar voor zover ik me kan herinneren moet je 4 minuten of zo mixen... Misschien is het daardoor mis gegaan?

Groetjes, Monica

12

O ja, 12 mei heb ik de botercreme toch weggegooid.
Het leek even goed gekomen te zijn, maar al heel snel daarna kwam er wat "geel water" op. Ik had er geen lekker gevoel meer bij.

13

@Monica.  De bereidingswijze die op de zak met mix voor Botercreme FunCakes staat:
Alle ingrediënten op kamertemperatuur verwerken.
Meng 100 gram mix, 100 gram poedersuiker (gezeefd) en 200 ml. water met een garde tot een lobbig mengsel.
Laat het mengsel minimaal 1 uur rusten.
Mix 250 gram ongezouten (room)boter in ca. 5-10 minuten op hoge snelheid zeer romig. (Ik heb 10 minuten gedaan)
Voeg het mengsel in gedeeltes toe aan de boter en mix het geheel nog ca. 5 minuten tot een gladde crème.
Voor een wat steverige crème kun je extra boter (ca. 50 gram) toevoegen.

Ik heb geen extra boter erbij gedaan.

14

Ah, dank je, en nu weet ik ook meteen weer hoe ik het doe.
Ik heb het ook wel eens met funcakes gedaan maar nooit 10 minuten gemixt, en bij mij is het altijd goed gelukt. De boter mix ik een paar minuten tot ze romig is, dat gebeurt vrij snel omdat de boter al zacht is voor je begint (die ligt hier altijd een flink aantal uren naast de koelkast). Dan voeg ik het mengsel in gedeelte toe, en daarbij mix ik wel 5 minuten.
Ik voeg ook geen extra boter toe.

Groetjes, Monica

15

ik gebruik ook altijd de mix, maar tot nu toe nog nooit problemen gehad. ik doe het op precies de zelfde manier, dus daar kan het toch niet aan liggen.
oja, ik doe het ook niet zo lang mixen. ik heb een handmixertje en als ik 5 minuten gemixt heb vind ik het wel welletjes  :+