1

Onderwerp: frisse mousse o.i.d. om cupcakes te bespuiten?

(Ten eerste sorry als ik een domme vraag stel, maar is er een verschil tussen cupcakes en muffins?)

Ik heb gister dus een pak fijne cakemix gemaakt en in vormpjes gebakken, alleen nou wil ik ze versieren. Iets erop spuiten bv. slagroom of zo, maar dan wel een beetje stijf zodat het goed blijft zitten en niet plat wordt als je er tegenaan komt. Zelf dacht ik aan crème fraîche (ik heb laatst crème fraîche gekleurd en met glycerine in de koelkast gezet, toen werd het wel stijf genoeg om het mooi te spuiten. Maar of het nou echt lekker was voor op mijn cakejes; nee :P  ) Ik zoek meer iets met jam of fruit , alleen ben ik bang dat de crème fraîche (het mag ook iets anders zijn) dan te waterig wordt om te spuiten.
Kent iemand nog een lekker recept voor wat ik bedoel? Iets fris en fruitigs, omdat ik gewoon cakemix heb gebruik is het al vettig en zoet genoeg. Botercrème is dus geen optie want dan vallen je tanden uit je mond zo zoet het geheel dan wordt.

p.s. ik hoop dat je het snapt ;)

2

Re: frisse mousse o.i.d. om cupcakes te bespuiten?

misschien is dit wat dan

Toefjes van Meringue Schuim

RECEPT VOOR MERINGUE SCHUIM

Benodigdheden:

- 4 verse eiwitten*
- 200 gram kristal suiker
- 1 zakje vanillesuiker
- Smaakstof naar keuze
- Hand mixer met garde
- Bakplaat met bakpapier
- Oven
- Aluminium folie

* (gebruik je liever geen verse eiwitten dan kun je ook gedroogd eiwit of meringue poeder  gebruiken. Kijk voor de hoeveelheid water per hoeveelheid eiwitpoeder op de verpakking)

Werkwijze:

Warm de oven voor op 100 graden en leg een stuk bakpapier op de bakplaat. Meng de suiker en vanille suiker door elkaar. Doe de eiwitten in een kom en voeg 1/3 van het suiker mengsel erbij (en evt. de smaakstof en kleurstof). Begin met kloppen en voeg in gedeelten de rest van de suiker toe. Mix zeker 5 minuten op hoge snelheid tot er een mooie glanzende massa ontstaat. Test of het eiwit stijf genoeg is door de kom op zijn kop te houden, als het schuim blijft zitten is het stijf genoeg.

Pak nu een grote spuitzak met hierin spuitmond 1M van Wilton (kun je zonder coupler in de zak doen) en vul de spuitzak met het eiwit mengsel. Spuit nu toefjes die groot genoeg zijn om op een cupcake te passen in rijen naast elkaar met 2 cm ertussen.

Plaats nu een stuk aluminium folie (niet noodzakelijk) over de bakplaat zo dat het de toefjes niet raakt. Dit om te voorkomen dat de toefjes geel verkleuren.

Plaats de bakplaat in het midden van de oven en laat de toefjes 80 minuten drogen/verwarmen. Hierna kunt u de toefjes met een spatel verwijderen en verder laten opdrogen.

Bevestig ze op een cupcake door een klein beetje botercrème of abrikozen jam op de cupcake te smeren hierdoor plakken ze aan de cupcake vast. Zet de cupcakes in een leuke CC Wrapper voor een geweldige presentatie!

Tip:

* besprenkel de toefjes met Sprinkels voor ze de oven ingaan.
* U kunt de Meringue toefjes tot 1 week vooraf al maken!
* Heeft u geen spuitzak? U kan ook een grote diepvries zak gebruiken waar u de punt vanaf knipt.
* Als u geen spuitmond heeft kunt u ook zonder de spuitmond de toefjes maken alleen mis je dan de ribbel.

Re: frisse mousse o.i.d. om cupcakes te bespuiten?

Het verschil tussen cupcakes en muffins is de receptuur :)
Laatst heeft iemand anders die vraag ook gesteld en toen heeft iemand anders een briljante uitleg gegeven! Dus even de zoekfunctie gebruiken :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/