EstherA schreef:... om kleine hoeveelheden marsepein/fondant te kleuren?
Misschien is er al een topic over, maar er staan er zoveel....
Ik wil binnenkort weer een taart maken (mijn 4e taart, dus nog een jonkie :-)) maar nu wil ik wel eens met 3D figuurtjes aan de slag. Het enige waar ik een beetje tegenop zie, is dat je zoveel kleurtjes nodig hebt voor een poppetje (in dit geval een Littlest Pet Shop diertje). Hoe doen jullie dat? Is er een handige tip, of is dit juist het heerlijke van taarten maken: uren bezig zijn met iets wat in een half uurtje verslonden wordt? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Je kunt kiezen voor pakjes gekleurd fondant/marsepein of een grotere verpakking wit en potjes/flesjes kleurstof. Dat laatste is wellicht met de eerste aanschaf wat duurder maar uiteindelijk wel zuinig en goedkoper.
Met de kleurstof doe je heel lang en je kunt ook kleuren en tintjes mengen.
Het blijft een beetje lastig met zelf kleuren, je wilt idd niet teveel maken en een boel overhouden maar te weinig en daardoor te kort komen is ook niet handig. Probeer van je wit een beetje uit te kienen hoeveel je voor 1 petshop beestje nodig hebt en voeg steeds een heel klein beetje kleurstof toe. Misschien heeft een ander diertje wel pootjes, vlekjes of een staartje in die kleur dus kun je wat meer maken.
En ja dan is het dus uren fröbelen, boetseren wat iemand zo opeens in 1 hap op kan eten. Maar daarom maken we ook foto's en krijgen we meestal een boel complimenten en lot's of ohhh's and ahhhhh's !
De restjes die je gekleurd hebt kun je goed in plastic folie wikkelen en in een afgesloten bakje best een tijd bewaren. Later kun je zo'n kleurtje weer gebruiken als je b.v. een nieuwe techniek wilt uitproberen of je kunt er cupcakes of koekjes mee versieren.
Veel plezier met je nieuwe verslaving...eh....hobby!
Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)