1

Onderwerp: Impressiemat en callets

Ik wil graag een blanda bekleden met chocolade, en daarbij ook mijn CK impressiemat gebruiken.

(op internet las ik deze werkwijze: gesmolten candy melt of getempereerde chocolade over de mat verspreiden. Wachten tot de chocolade net aan begint te drogen en de mat om de cake  vormen. Dan in de koelkast plaatsen om  het hard te laten worden)

Ik heb Callebaut chocolade callets select 811 NV Natural Vanilla Dark. Deze kan ik daarvoor toch gebruiken?
Hoeveel gebruik ik daar van, 300 gram voor een 20 cm blanda?
En hoeveel voor de kleinste blanda?

Hoe lang duurt het ongeveer totdat de chocolade hard is, dus hoe lang moet het minimaal in de koelkast?

2

Re: Impressiemat en callets

Ik heb geen idee, maar ik lees wel even mee want het klinkt leuk.
Vraag me alleen af: past die mat om je taart heen in je koelkast, dat wordt best een groot project om erin te zetten?

Say YES with joy. Say NO without fear.

Ik lees ook even mee. Wil je svp het resultaat, of het nu goed gaat of minder hier tonen? Klinkt heel bijzonder.  :Y

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Nokkie schreef:

(op internet las ik deze werkwijze: gesmolten candy melt of getempereerde chocolade over de mat verspreiden. Wachten tot de chocolade net aan begint te drogen en de mat om de cake  vormen. Dan in de koelkast plaatsen om  het hard te laten worden)

Ja, dit werkt goed!
Eerst buiten de koelkast op laten stijven, dan er omheen en in de koelkast zetten (het hard dan heel snel uit)
En je hoeft natuurlijk niet de hele mat in te smeren  ;)

5

Klinkt leuk, maar het lijkt me dat je een mat niet over een blanda bolvorm kan vormen. Kan me whel voorstellen dat het om een gewone ronde taart heen kan. Maar ik ben erg benieuwd naar het resultaat

Groetjes Sanne

6

Ahum, ik heb er nooit bij stilgestaan dat je er geen hele blanda mee kunt bekleden.
Ik ga een "gewone"" ronde vorm kopen (ik heb ook geen springvorm, en stond toch al op mijn verlanglijstje).
Heeft de Hanos toevallig ronde bakvormen?

7

Ik ben gisteren voor het eerst bij de Hanos geweest.
De Hanos heeft allerlei bakvormen, ook springvormen, maar ik ben toch niet geslaagd want ik dacht aan een bakblik met een hoge rand, bijv. die van PME en zoiets heb ik daar niet gezien.

Inmiddels heb ik een alternatief!
Chocolate leather maken, en daar je impressiemat mee gebruiken.
Chocolate leather kan je uitrollen, dus dan kan je je impressiemat gewoon op de manier gebruiken zoals je dat doet met fondant en marsepein.
Zie voor een foto (vooral die onderaan) en het recept http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … ather%29/.
Ik heb het gemaakt met callets, en zonet een iene miene stukje rolbare chocolade op een iene miene stukje taart gedaan, zonder botercreme of ganache er onder (dan plakt het niet goed hoor) en ik vond het wel lekker en grappig spul. Vooraf had ik er even een Cuttlebug embossing folder in gedrukt, en dat ging ook goed. Niet eens Crisco gebruikt ofzo. Leuk! Zeker als je iemand hebt die geen fan is van marsepein en fondant.

8

Nog bedankt voor het reageren.