1

Onderwerp: Help! Hoe krijgt ik een kapsel van 10 cm

Als je googlet op taarten, zie je van de mooie stapeltaarten van ong. 10 cm per taart.
Nu heb ik dus de bakvormen van 10 cm gekocht, maar krijg het niet voor elkaar om een 10 cm kapselmix te bakken.

Ik heb het forum al afgezocht naar antwoorden, want er zijn over dit onderwerp al verschillende onderwerpen, maar krijg nergens het antwoord gevonden wat ik zoek.

Hoeveel beslag moet je gebruiken voor taart van 26 cm bij 10 cm hoog.

Ik gebruik de funcakes mix;

473 gram mix
8 eieren
52,5 water

ik krijg dan taarten van 7 cm hoog.

Hoeveel mix gebruik jij om een taart van 10 cm hoog te krijgen?

2

Re: Help! Hoe krijgt ik een kapsel van 10 cm

Ik gebruik de tabel dat hiernaast staat en pak dan de hoeveelheid voor de 28 cm taart in een 26 cm bakblik.
Dus...
390 mix
6 eitjes (op kamertemperatuur)
40 water

Alles goed mixen; 8 minuten op hoogste stand; dan nog 2 minuten op laagste stand.
Oven ondertussen voorverwarmen op 140 graden.
20 min. op 140, dan 20 min. op 160 en als laatste 15 min. op 175 graden.
Moet lukken!  :Y  ;)

Dat is toch een TAART waard!

3

En krijg je dan een kapselmix van 10 cm hoog?

Als dat zo is, dan begrijp ik niet hoe het komt dat ik met meer mix etc. maar een kapselmix van 6 cm hoog krijg.

Ik gebruik de hoeveelheden van de schema's van felicitaartjes.nl en krijg nogal hoge kapsels hier mee.
Ik vind 10 cm voor je kapsel alleen wel vrij hoog hoor. 10 cm als ie gevuld en bekleed is vind ik mooi (en praktisch...), anders wordt het wel erg hoog...

Life is what you bake it.

5

Met wat voor mixer mix je?
Ik gebruik een Kennie (kenwood patisserie), daar zit een grote garde bij. Je moet er namelijk voor zorgen dat de gardes niet helemaal onder het beslag komen, anders komt er niet genoeg lucht in het beslag. Met een handmixer kun je misschien beter het beslag in 2 keer maken, zodat het echt lekker luchtig wordt.
Wellicht is daarmee je probleem opgelost.  :think:  :rolleyes:

Dat is toch een TAART waard!

6

Hoe hoog zet je je oven? Als je de temperatuur langzaam opvoert dan zal je biscuit ook meer rijzen. Ik zet hem altijd in een niet voorverwarmde oven en dan gelijk op 140 graden en daarna elke 10 minuten 10 graden warmer. Misschien dat dat helpt.....

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

7

ik heb net gekeken naar de schema's van felicitaartjes, maar daar heb ik niks aan, want dan praten we over een bakvorm van 7,5 cm hoog.

Ik bedoel juist een taart van 10 cm hoog.

Ik heb zo'n mixer van philips, zo'n keukenmachine mixer.

Maar op zich wel een goede tip om het in twee keer te mixen.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik doe de taart zo'n 45 min. op 175 graden.

Ik vind het erg gaaf om zo'n hoge stapeltaart te maken, maar het is moeilijker dan ik dacht om zo'n hoge te krijgen.

sandy25 schreef:

ik heb net gekeken naar de schema's van felicitaartjes, maar daar heb ik niks aan, want dan praten we over een bakvorm van 7,5 cm hoog.

Ik bedoel juist een taart van 10 cm hoog.

Ik heb alleen maar de extra deep pannen (10 cm) en mijn kapsel komt met de verhoudingen van Felicitaartjes precies tot de rand. Niet te hoog dus zodat 'ie dreigt te overstromen maar precies goed. Ik zou zeggen probeer het een keer uit, dan kan je zelf je mening er over vormen...

Life is what you bake it.

9

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry. Ik heb ook de extra deep pannen...ik ga het van het weekend gelijk proberen. Alvast bedankt. Ik laat nog wel weten of het gelukt is.

Groetjes