1

Onderwerp: HELP! Fondant is veel te zacht.

Heb een vraagje over fondant.
Ik heb een emmer kant en klare fondant gekocht (hier in Spanje)
en deze is zo ontzettend plakkerig, dat je hem gewoon niet kunt uitrollen. Heb al vanalles geprobeerd, maizena eronder en aan mijn handen, maizena erdoor mengen, margarine op mijn handen en op het zeiltje. Het lukt gewoon niet.

Kan iemand helpen?

Groetjes ieoor.

2

Re: HELP! Fondant is veel te zacht.

Weet je zeker dat het ROLfondant is?
Er bestaat nl. ook nog een soort van 'giet'fondant.... zelf geen ervaring mee, misschien iemand anders?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Geen idee.

Ingredienten: Suiker , glucose stroop en water.

4

Misschien poedersuiker erdoor kneden? Of desnoods tylose?

Enne, hier is het heeeeeeerlijk lekker warm op het moment, dat zorgt ook voor het nodige plakken en scheuren. Ik weet niet hoe het bij jullie is?  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Wat dacht je van bewolkt en regen.
Het lijkt verdorie wel nederland.

Volgens mij kan ik hier geen tylose krijgen.
Het is zowiezo erg moeilijk om aan de juiste dingen te komen.
Alles moet ik bestellen, maar vooral plungers en stekertjes wil ik zo graag zien en voelen voor ik ze aanschaf.
Ik heb nu uitsteekvormpjes voor klei gekocht.

6

volgens mij heb je een emmer vloeibare fondant gekocht en geen rolfondant. je kan daar wel andere dingen mee doen maar uitrollen gaat echt niet lukken.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

7

Ieoor, van welk merk is de fondant?
Is het rolfondant (icing) of staat er nog iets anders op de emmer?

Ook bij (rol-)fondant heb je veel verschillen. Die van o.a. Bakels en MB zijn stevig en harden goed uit, maar er zijn er die zacht blijven en sommige zijn plakkerig. Dat laatste kan komen door een hogere temperatuur dan 22 graden, maar ook door meer glycerine of vet in de samenstelling.

Je kunt proberen de stevigheid terug te brengen door de fondant een paar uur te koelen (daar wordt het stugger van) maar blijft het plakkerig dan kun je dan verhelpen door er poedersuiker doorheen te mengen, totdat het stevig aanvoelt en niet meer plakt. (Veel werk en crisco aan je handen tegen het plakken...)

Hoop dat je er iets aan hebt  ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."