1

Onderwerp: cakepops traktatie

Mijn dochter gaat morgen cakepops op school trakteren. Ze zijn gemaakt van chocoladecake (omhuld met witte chocola) en naturelcake (omhuld met melkchocola) gemengd met botercreme.

Heb wat extra gemaakt zodat we ze zelf ook nog even konden proeven.... Jammie, waren erg lekker!  :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PKM7LCT4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHV66VJD.jpg

2

Re: cakepops traktatie

leuk en lekker girly

3

ik vind ze leuk!!! hoe heb je dat chocola er zo mooi omheen gekregen!? want bij druipt het telkens zo...!

4

Leuk :thumb:

5

ik ga uitleggen hoe ik ze maak en dan wil ik vragen of iemand mij uit kan leggen waar het fout gaat!!

ik bak een kapsel rond 25
dat laat ik vrijwel afkoelen nog iets warm
dat snij ik in stukken en draai ik in de kenwood helemaal fijn
dan doe ik er een beetje vanille bc door tot dat een balletje niet meer uit elkaar valt.
als ik dan in het mengsel knijp wordt het een vaste massa
ik schep met een kleine ijslepel een balletje wat ik met de hand rond draai
daarna in de vriezer (nog geen stokje dit is alleen proberen)
wat me opvalt is dat het een vaste massa wordt
ik bespeur geen cake meer?

wat gaat er mis en hoe hoort het te zijn?

6 Laatst bewerkt door Reini (20-04-2011 20:56)

olivierd schreef:

ik ga uitleggen hoe ik ze maak en dan wil ik vragen of iemand mij uit kan leggen waar het fout gaat!!

ik bak een kapsel rond 25
dat laat ik vrijwel afkoelen nog iets warm
dat snij ik in stukken en draai ik in de kenwood helemaal fijn
dan doe ik er een beetje vanille bc door tot dat een balletje niet meer uit elkaar valt.
als ik dan in het mengsel knijp wordt het een vaste massa
ik schep met een kleine ijslepel een balletje wat ik met de hand rond draai
daarna in de vriezer (nog geen stokje dit is alleen proberen)
wat me opvalt is dat het een vaste massa wordt
ik bespeur geen cake meer?

wat gaat er mis en hoe hoort het te zijn?

volgens mij:
cake is nog te warm. Die is dan nog lekker sappig, maar als je dat gaat mengen met boter(creme) en helemaal fijn gaat draaien krijg je kleffe 'deeg'. Ik verkruimel volledig afgekoelde cake met de handen en meng ganache (ik gebruik geen BC omdat het mij dan te snel na eentje op de maag blijft liggen) erdoor.
diepvriezer doe ik ook niet, ik steek ze 1u in de koelkast, dan stokje erin (vastgemaakt met icing of chocolade) en terug koelkast in en nog uurtje (of 2) laten hard worden.
Dan uit de koelkast heel even laten staan (te koud gaat de laag chocolade errond barsten, te warm, dan valt de pop van de stok  :D )

7

ok top zeg ja ik dacht al cake te warm
gebruik jij gewoon kapsel of echte cake mix?

die canache is dat kant en klaar? nog nooit gemaakt heb je daar nog tips of recepten van?
heb je misschien foto's? oduijvesteijn ed gmail com

ja dan vraag ik maar meteen alles hahaha

8

Sandra, ik heb mijn ballen 2 uur in de vriezer gedaan. Chocolade gesmolten in de magnetron en telkens nieuwe chocolastukjes toegevoegd tot alles vermengd was. Daarna nog even 10sec in de magnetron, roeren en een bal erin dopen en even op de kop 5 sec uit laten lekken, daarna voorzichtig met het stokje op de rand van het kommetje draaiend de overtollige chocola eraf tikken tot de slierten niet meer naar beneden vallen. Aangezien de ballen nog aardig koud zijn, zal het chocola snel beginnen te stollen.
Trouwens als ik merk dat het chocola in de kom te dik wordt, even weer 30 sec in de magnetron.

9

ik las ook dat als de ballen te koud zijn dan scheurt de chocola
maar dat lees ik verder eigenlijk nergens?

10

Hmmm....heb inmiddels al zo'n 60-70 pops gemaakt...maar totaal geen last van scheuren ofzo...

11

wat ik ook wel mis is een lijst van smaken en combinaties of zo?

12 Laatst bewerkt door Reini (21-04-2011 07:12)

chocolade scheurt als het tempverschil te groot is (en je chocolade plots te koud wordt en er dus dik gaat opliggen) of je chocolade te koud en dus te dik is. Althans, dat hebben ze mij gezegd.  :D

Op mijn lijstje staat de wilton chocolate pro...ben benieuwd of dat au bain marie toestelletje echt zo goed werkt..

recept ganache staat links bij recepten op deze site  ;)
foto's van mijn pops, zoek je best even op via de zoekmachine of mijn website, ik 'vervuil' Narosy haar topic liever niet

btw: Narosy, je pops zien er gewéldig uit!!  ;)

13

Haha, dank je wel Reini :)

Olivierd, de smaken en combinaties die ik heb gemaakt zijn:

- naturelcake met caramel (bebogeen)
- chocoladecake met kersenjam
- chocoladecake met marshmellowpasta
- naturelcake met chocopasta

Alles was erg geslaagd. Ik ben nog lang niet klaar met combineren, dus volgende keer probeer ik weer een andere smaak ;)

14

ok super

die bebogeen doe je die er puur doorheen?
ik wil eigenlijk bebogeen mengen door een bc en daarna mengen met kapsel

of kan ik het beter er meteen doorheen knallen?

15

Ik heb het er gewoon puur doorheen gedaan. Op 1 hele cake zijn 2-3 eetlepels genoeg. Je moet het zelf een beetje aanvoelen. Het moet lekker aanelkaar blijven plakken tijdens het draaien. Dus beter steeds kleine beetjes bebogeen toevoegen tot het een mooie substantie is om er ballen van te maken.

16

Wat een leuke traktatie  :thumb:

17

Dank je wel, Gertieneke. Het viel ook zeer in de smaak bij de kinderen en meesters/juffen   :Y  Iedereen maar vragen: "wauw, hoe maak je dat??"HAHAHA...stond zo'n 15min op het schoolplein telkens om uit te leggen  :lol:

18

wat voor stokjes heb je gebruikt? en hoe lang zijn ze?

ik gebruik een kleine ijslepel jij ook?

19 Laatst bewerkt door Narosy (21-04-2011 10:40)

Bij gebrek aan lolliestokjes gebruik ik lange sateprikkers. Wel de dikkere soort, die ik toevallig tegenkwam bij de lokale supermarkt.

Ik gebruik geen ijslepel, al zou dat wel makkelijker zijn denk ik. Ik doe het nu namelijk op gevoel haha... Denk dat ik toch maar een ijslepel ga kopen binnenkort ;)

20

dan wil ik je zeker een compliment geven voor je timmermansoog!

zien er super uit

21

Dank je wel  :)

22

ik heb ze nu net de eerste keer gemaakt , maar de chocolade is er niet zo mooi strak omheen, is ook zonder stokje omdat ik er geen had maar als het in mijne kop zit dat ik dat ga maken dan zit het niet ergens anders  :Y

die van u zijn wel mooi strak enzo

ik nam yoghurttaart (soort cake ) gemengd met zelfgemaakte choco en klein beetje bailey's , hmmmmm lekker hoor .

groetjes yenka

23

ik heb ze nu net de eerste keer gemaakt , maar de chocolade is er niet zo mooi strak omheen, is ook zonder stokje omdat ik er geen had maar als het in mijne kop zit dat ik dat ga maken dan zit het niet ergens anders  :Y

die van u zijn wel mooi strak enzo

ik nam yoghurttaart (soort cake ) gemengd met zelfgemaakte choco en klein beetje bailey's , hmmmmm lekker hoor .

groetjes yenka

24

daar was ik weer heb ze nu gemaakt met choco kapsel helemaal af laten koelen gaat super
maar als ik het bijvoorbeeld meng met bebogeen dan ziet het er top uit
alleen als ik ballen draai dan worden ze toch vrij klef hoort dit zo?
ik heb in gedachten dat het toch een soort cake stuctuur moet blijven?
of wordt dat het pas na invriezen

25

Ja, chococake/kapsel wordt net iets "kleffer" dan naturel.  Echte cakestructuur krijg je zowiezo niet, aangezien je het met een "natte" kleefsel gaat mengen. Misschien als je minder kleefsel gebruikt, zou je de structuur kunnen behouden, maar dan heb je kans dat het bolletje gaat afbrokkelen/uitelkaar vallen.