1

Onderwerp: [Feedback] Playmobil bosstapel voor Dylan (7 jaar)

Onze oudste, Dylan, is vrijdag 7 jaar geworden. Hij wilde eerst heel graag een stapeltaart met Playmobil leeuwen erop. Maar ja, die hadden we nog niet in de grote Playmobil verzameling (hier spelen ze allebei graag met Playmobil), en er zat een behoorlijk prijskaartje aan. Dus moest er een andere oplossing komen. En aangezien mama nog niet kan boetseren om haar leven ermee te redden  :s , was dat geen optie. Dus, na veelvuldig overleg, besloot de jarige dat hij dan een Playmobil bostaart wilde. Dat was geen probleem, aangezien zijn zusje een hele collectie bosdiertjes had die we wel mochten "lenen" voor de taart.

Zo gezegd zo gedaan. Vrijdag heb ik de biscuits al gebakken. Chocolade biscuits was de wens. U vraagt, wij bakken  :P . Een maatje 20 cm doorsnede en een maatje 15 cm doorsnede. Af laten koelen en weggezet tot zaterdag. Gisterenochtend om 06.00 uur stond mama al marsepein te kleuren, want ik wilde de taart in ieder geval gevuld en bekleed hebben, vóór 10.00 uur, want dan moesten we naar de zwemles. De wens voor de vulling was: slagroom, aardbeienjam en verse aardbeien. In plaats van slagroom heb ik pati-creme gebruikt, dan kon ik die tenminste ook gebruiken voor het afsmeren.

Snijden ging prima, vullen ging prima, afsmeren ging prima, maar bij het bekleden van de kleinste vorm begon de ellende. De marsepein bleef steeds plakken (poedersuiker gebruikt, roller regelmatig schoongemaakt, de achterdeur stond open voor koelte), en scheuren. Ik werd helemaal gek van dat spul. Zoveel ellende had ik met de fondant taarten nog niet gehad, maar ja de jarige wilde liever marsepein. Maar goed dat een taart een voorkant en een achterkant heeft  :s

De tweede liet zich, gelukkig, beter bekleden. Maar ook deze kreeg ik niet helemaal strak  :grr: .

Na de zwemles ben ik gaan stapelen. Ik had kitkats als stutten gebruikt (ik ben van mening dat alles in de taart eetbaar moet zijn, erin niet erop  :P ). Toen de kleinste op de onderste gezet en van blauwe fondant de rivier gemaakt (tegen die tijd had ik het even helemaal gehad met marsepein  :mad: ). En de rivier heb ik helemaal afgemaakt met piping-gel die ik blauw had gemaakt. Ik had dit effect bij mambo2007 gezien in een kitkatstapel en vond het heel mooi. En aangezien ik toen in gedachten al bezig was met deze taart, heb ik dat er zo in verwerkt.

Toen de Playmobil laatjes plunderen om leuke bosdiertjes en boompjes en struiken te vinden. Dit alles mooi op de taart gearrangeerd (ook om eventule overgebleven scheuren te verbergen, die niet onder de rivier waren gestopt) en de jarige erbij roepen. Helaas had ik de camera niet bij de hand toen hij hem zag (tip voor de volgende keer), maar zijn gezicht straalde helemaal en sprak boekdelen. Hij vond zijn taart schitterend!!!! Daar doe je het toch voor. Enne, hij was ook heel erg lekker. Unaniem goedgekeurd door het bezoek  :9 .

De foto's:

http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_5010.jpg  http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_5011.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_5012.jpg

De taart was in het echt strakker dan op de foto, maar toch niet echt helemaal strak. En als iemand voor mij de gouden tip heeft voor het uitrollen van marsepein, dan kan ik dat de volgende keer misschien doen zonder ermee te willen gooien  :o. Tips en verdere feedback zijn heel erg welkom!!!!

2

Re: [Feedback] Playmobil bosstapel voor Dylan (7 jaar)

Wat een leuke taart  :Y  en het is toch het grootste compliment wat je kan krijgen als een kind helemaal staat te glunderen van jouw taart :thumb: .

Taartalataaaaaaaaaaaaaa

3

Rafaëlla schreef:

Wat een leuke taart  :Y  en het is toch het grootste compliment wat je kan krijgen als een kind helemaal staat te glunderen van jouw taart :thumb: .

Dank je wel. Enne, inderdaad. Daar doe ik het voor  ;) . Dan is het ook echt niet erg om vroeg op te staan of met weerbarstige marsepein te moeten werken  :o

4

Mooie taart hoor! En fijn dat je zoontje er zo blij mee was.

Ik heb gisteren mijn 2de taartje gemaakt en wel 100 keer geroepen dat ik zo blij was met de marsepein i.p.v. fondant. De eerste taart met fondant ging voor geen meter. Grappig; blijkbaar is dat ook voor iedereen anders. Ik had de tip van het forum hier om crisco te gebruiken om op uit te rollen en dat werkt super! Ook met de fondant was dat beter dan de poedersuiker trouwens.

Groetjes Christa  :)

5 Laatst bewerkt door Helix077 (11-04-2011 08:56)

Christaaa schreef:

Mooie taart hoor! En fijn dat je zoontje er zo blij mee was.

Ik heb gisteren mijn 2de taartje gemaakt en wel 100 keer geroepen dat ik zo blij was met de marsepein i.p.v. fondant. De eerste taart met fondant ging voor geen meter. Grappig; blijkbaar is dat ook voor iedereen anders. Ik had de tip van het forum hier om crisco te gebruiken om op uit te rollen en dat werkt super! Ook met de fondant was dat beter dan de poedersuiker trouwens.

Groetjes Christa  :)

Dat heb ik hier inderdaad al meer gehoord. Schijnbaar heb je mensen die goed met marsepein overweg kunnen en mensen die liever met fondant werken. En je hebt natuurlijk ook mensen die met alles goed overweg kunnen  :lol: .

Ik had uitgerold op poedersuiker. De volgende keer dan maar crisco proberen. Als er een volgende keer voor de marsepein komt, dat weet ik nu nog even niet  :mad:

zo overbuurvrouw wat een verhaal :) is een harstikke mooie taart vandaar dat hij happy over het pleintje hier rende en ja dat boetseren tja dat moet ik ook nog leren maarja alles komt goed :lol: en je ziet van die kleine foutjes niet veel want foto's laten meer zien dan het in werkelijkheid is heb ik met mijn taarten gehad heb je ze gezien had ze zaterdag erop gezet ze waren mooi en ze waren lekker vonden ze
ik moest me voorbereiden zeiden op de volgende taart  :o was toch blij met het anwoord want ja je maar nooit of ze ze lekker vinden :lol: