1

Onderwerp: Berekenen hoeveel mix en eieren je nodig hebt.

Hoi Allemaal,

Normaal gesproken heb ik de biscuitmix van Funcakes en gebruik ik altijd de tabel van deze site.

Nu heb ik een andere mix om te proberen en hier staat alleen de hoeveelheid die je nodig hebt voor een 24 cm vorm. Ik wil graag een 20 cm en een 18 cm ronde vorm bakken, maar ik kom er maar niet uit met de verhoudingen.

Voor een 24 cm vorm zijn de verhoudingen als volgt:
330 gram mix
5 eieren van circa 52 gram
33 mil water

Een rekenwonder ben ik niet en ook met de zoekfunctie kom ik er niet uit. Is er iemand die me in lekentaal kan uitleggen hoe ik de mix rekenen?

Alvast bedankt,

Groetjes
Elvira

2

Re: Berekenen hoeveel mix en eieren je nodig hebt.

330 : 5 = 66
betekend 66 gram mix per ei
water is 10% van de mix

dus met 4 eieren  4 x 66 = 264 gram mix en 26 ml water
3 eieren  3 x 66 - 198 gram mix en 20 ml water

ik gebruik voor een 20 cm bakvorm 4 eieren en eigenlijk voor een 18 ook want 3 eieren vind ik dan weer te weinig...

3

:think:  in de tabellen staat toch hoeveel mix, eieren en water  je nodig hebt voor welke vorm je maar wilt?  ;)
Ik heb ook wel eens een andere mix dan de FC maar in principe zijn de hoeveelheden hetzelfde. Heb tenminste nog geen mix gehad waarbij dit niet was. Of begrijp ik het niet  :o

4

Het zou ook al veel schelen als je vermeldt welke mix je dan wel hebt............als er iemand deze ook gebruik kunnen ze je wellicht verder helpen........

Bij de how-to's staat een schema van Olga 74, daar kun je misschien wel iets mee....

5

Bedankt voor jullie reacties :)

In de tabel staat expliciet Funcakes vermeld, ik ga er dan vanuit dat dit niet geldt voor andere mixen. Ik bak nog niet zolang dus de feeling is er nog niet helemaal met het delen van producten.

De mix is trouwens van Cakes by Bien.
Ik weet dat ze deze week vrij is i.v.m. Zoet & Zo dus wil haar niet lastig vallen met mijn vraag.

Ik zal eens kijken bij de how to van Olga 74.