1

Onderwerp: marsepein kleeft

Hoi,

Hoe kan ik zorgen dat als ik marsepein wil uitrollen, dit niet blijft plakker aan mn deegroller.
Dit is nu echt een probleem, met fondant heb ik dat niet.
Heb geen crisco oid in huis, en met nat maken, kleeft het alleen maar meer, dat werkt dus niet.
Toch wil ik niet altijd met fondant bekleden.

Hoe doen jullie dit??

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: marsepein kleeft

Marsepein natmaken moet je absoluut niet doen. Ik persoonlijk zeg: Haal een pot crisco, ik kan zelf niet zonder!
Er zijn ook mensen die op poedersuiker of maizena uitrollen, maar ik vind zelf dat de marsepein daar droger van wordt en vaak zie je het nog terug op de taart.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

3

Probeer uit te rollen tussen 2 laagjes bakpapier. Steeds even lostrekken en goed opletten dat er geen vouwen in komen. Suc6!

4

Wat voor roller gebruik je?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

een houten, heb ik al tig jaar, maar nooit echt gebruikt (tot nu dan).

6

nagelsan schreef:

een houten, heb ik al tig jaar, maar nooit echt gebruikt (tot nu dan).

Ik zou een pvc buis uit de bouwmarkt of een roller uit de webshop gebruiken............

7

als ik marspein uitrol doe ik dat altijd op poedersuiker, en ik gebruik heel lullig met een nieuwe vershoudfolierol van de Euroshopper haha :Y

It's never to late to become what you might have been

8

ik rol uit op een vinyl (doorzichtig) tafelzeil, met een pvc buis van de bouwmarkt: geen poedersuiker nodig want t plakt nauwelijks! :Y

9

ik ga toch ook maar ens die pvc uitproberen! heb je die in verschillende lengtes? @ deezz ik rol ook uit op tafelzeil maar bij mij blijft het dan toch iets plakken, die van mij is van de marskramer en die van jou?

It's never to late to become what you might have been

10

farida schreef:

ik ga toch ook maar ens die pvc uitproberen! heb je die in verschillende lengtes? @ deezz ik rol ook uit op tafelzeil maar bij mij blijft het dan toch iets plakken, die van mij is van de marskramer en die van jou?

Jysk, 8 euro per strekkende meter, maargoed t is wel kwaliteit.
is niet echt een zeiltje, is meer een werklaag/flexibel zacht plastic, wel stugger dan een zeil. je kunt hem bijvoorbeeld niet opvouwen, alleen rollen.

en de pvc buizen; je kan ze kopen in de webshop maar das prijzig.
bij de bouwmarkt gewoon een witte pvcbuis halen, de stempel eraf boenen (is gewoon inkt) en met een ijzerzaag in de gewenste maat zagen (en dan de zaagvlakken glad schuren). 2,50 per meter bij de gamma.

11

deezz schreef:

de webshop verkoopt geen pvc buizen  :nooo

een pvc buis is makkelijk als je (nog) niet veel geld wilt uitgeven, maar het staat zeker niet gelijk aan de kwaliteit van de kunststof rolstokken van de webshop.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Ik heb ook een pvc buis gebruikt, maar ik vind wel dat hij heel erg statisch wordt en daardoor krijg je heel veel pluisjes/haartjes in je marsepein/fondant.
Nu gebruik is weer een houten roller die ik insmeer met een heel klein beetje crisco.

13

tipsytaartje schreef:
deezz schreef:

de webshop verkoopt geen pvc buizen  :nooo

een pvc buis is makkelijk als je (nog) niet veel geld wilt uitgeven, maar het staat zeker niet gelijk aan de kwaliteit van de kunststof rolstokken van de webshop.

nee ik bedoelde ook de kunstof rollstokken maar was even de naam voor ze kwijt ;) ik weet er is een verschil in kwaliteit..maar ook zeker een verschil in prijs, dus t is maar net welke afweging je maakt.

14

Hoi Sandra :D
Ik gebruik bloem met uitrollen eigenlijk.
Beetje op de tafel en een beetje op de roller zeg maar :)

15

Ik doe het nu met poedersuiker of bloem, afhankelijk van de zoetheid.
Nadeel is, dat je witte vlekken krijgt op je marsepein.
Ga binnenkort eerst eens een stukje buis halen bij de bouwmarkt.
Duurdere producten kan/ga ik pas aanschaffen als ik het echt met regelmaat kan gaan doen.

16

p.s. super bedankt voor alle reacties, ik ga alle tips zeker proberen!!  :Y

17

nagelsan schreef:

Ik doe het nu met poedersuiker of bloem, afhankelijk van de zoetheid.
Nadeel is, dat je witte vlekken krijgt op je marsepein.
Ga binnenkort eerst eens een stukje buis halen bij de bouwmarkt.
Duurdere producten kan/ga ik pas aanschaffen als ik het echt met regelmaat kan gaan doen.

Niet met bloem  :nooo dat mag je niet rauw eten, dus niet gebruiken om op uit te rollen.