1

Onderwerp: bolcake mislukt?

Hallo,

Vandaag heb ik 3 bolcakejes gemaakt met de ikea blanda schaaltjes van 12 cm. Omdat ik geen funcakemix in huis had heb ik van honig een cakebeslag gebruikt. Dat moet toch ook kunnen?
Nu zijn ze een beetje ingezakt en de zijkanten zijn keihard. Hoe kan ik dit voorkomen bij mijn volgende poging?
Moet ze vandaag nog bakken anders heb ik een probleem!
Kan iemand mij helpen?

We hebben een nieuwe oven en er zitten zoveel standen op.
Het is een M-system van Boretti. Ik heb het vakje met een streepje onder, streepje boven en een ventilatortje gebruikt.
Ik zat te twijfelen of ik met of zonder ventilatortje moest gebruiken maar vorige maand had ik brownies op de stand gebakken en toen was de binnenkant helemaal niet gaar.

Groetjes, Jessica
Taaartjes

2

Re: bolcake mislukt?

Ik weet niet waarom het ingestort is maar het ventilator betekent meestal oven dus dat zal wel goed zitten.

Is boven streepjes niet Grill? Bij mij in ieder geval wel, maar ik heb een andere oven.

Kun je het niet even voor de zekerheid in de gebruiksaanwijzing checken?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3 Laatst bewerkt door Reini (30-03-2011 14:07)

streepje  onder _  is klassieke oven, enkel via onderaan verwarmen. Omgekeerd natuurlijk als het streepje bovenaan staat   :)
ventilatorteken is warme lucht (of als je die hebt, hetelucht)
allebei is zowel boven, als onder, als met luchtcirculatie bakken.
en grill zijn de golfjes (klein is halve grill, groot is dubbele grill, dus binnen en buitengrill tegelijk mocht je die hebben)
en nu met pics (even gegoogled)
http://www.degrotekeukengids.be/nl/elek … ncties.php

Maar euh..hoe heet heb je gebakken?
en al gedacht aan zelf het deeg maken? zonder mix?
korstranden is dacht ik of te warm, of te lang (op te lage) temp gebakken

4

streepje onder en boven met ventilator in het midden is de hetelucht stand, dit betekend dat je altijd 10% minder hoge temperatuur moet doen dan aangegeven (soms staat stand voor hetelucht gewoon op het pakje erbij)

inzakken betekend in princiepe niet gaar, dus oven lager zetten.

reepjes bakpapier in de vorm helpt met het er beter uithalen van je cake maar ook tegen de harde randjes

N-Joy Cakes

5

bedankt voor jullie reacties!

ik heb bijna 35 minuten op 160 graden gebakken
Ik heb geprikt met een sateprikker en zij waren gaar en hoog
toen heb ik ze eruit gehaald en toen waren ze ingezakt...

En de buitenrand is keihard... Toch te warm gebakken dan?
Misschien moet ik in etappes bakken qua temperatuur?

Met de brownies ben ik begonnen met ik  streepje boven en onder maar omdat hij van binnen niet gaar was en de bovenkant wel hard heb ik hem nog een half uur op de stand streepje boven en streepje onder met ventilator gezet en toen was ie wel gaar en goed.

Ik het boekje staat hoe ik de eerste keer brownies heb gebakken dus streepje onder en boven Staat in boekje van oven dat dat voor gebak is maar bij de brownies ging dat niet goed...

Groetjes, Jessica
Taaartjes

6

Bedankt voor de tip
Ik had in 1 schaaltje bakpapier gedaan maar het werd een zooitje dus dat heb ik er weer uitgehaald...  :rolleyes:

Groetjes, Jessica
Taaartjes

7

vlinder13 schreef:

Bedankt voor de tip
Ik had in 1 schaaltje bakpapier gedaan maar het werd een zooitje dus dat heb ik er weer uitgehaald...  :rolleyes:

Heb je je schaaltjes ingesmeerd met boter (of oliespray) en bebloemd?
ff denken, 12cm moet volgens mij niet zolang als grotere vormen..

en dit mss proberen (op de 3dubbele stand, dus hetelucht+boven en onder). 10minuten op 150, 10min op 160 en 5 à 10 minuten op 170°C.
Ik hou wel altijd de cakejes in het oog de laatste 5minuten.

Doet me er wel aan denken dat ik tegen vrijdag 3 zwangere buiktaarten moet maken, zal er eens aan beginnen (het is dat mijn wasmanden ook uitpuilen)  :o

8

Ik ga het zo gelijk proberen
Bedankt voor de tips!

En succes met bakken en wassen  ;)

Groetjes, Jessica
Taaartjes