1

Onderwerp: Sinaasappelmousse + mijn aangepaste versie

Ingrediënten voor Sinaasappelmousse

•    4 blaadjes witte gelatine
•    3 sinaasappels
•    1 citroen
•    4 eieren
•    75 gram + 1 eetlepel suiker
•    25 gram fijne tafelsuiker
•    1 deciliter slagroom

Bereidingswijze voor Sinaasappelmousse

Week de gelatine 5 minuten in ruim koud water.
Was 1 sinaasappel en de citroen zorgvuldig. Rasp van beide het gekleurde deel van de schil af en pers beide apart uit. Halveer 2 sinaasappels en pers ze voorzichtig uit. Verwijder voorzichtig de vliezen uit de lege sinaasappelschillen. Splits de eieren en klop de eidooiers met de suiker tot een dikke witte crème. Zeef er 2 deciliter van het sinaasappelsap en een 1 deciliter citroensap boven. Voeg er 1,5 theelepel van de sinaasappelrasp en 1/2 theelepel citroenrasp aan toe. Roer alles door elkaar. Verwarm dit al roerende, au bain marie tot de crème goed gebonden is. Los hierin de goed uitgeknepen gelatine op. Laat de crème onder af en toe roeren in een bak met koud water afkoelen. Klop intussen de 4 eiwitten met de tafelsuiker stijf. Spatel er de crème door zodra deze lobbig begint te worden. Vul met deze mousse de lege sinaasappelschillen. Laat de mousse in de koelkast 4 uur opstijven. Klop de slagroom met de suiker stijf en spuit hiervan toeven op de mousse, garneer de sinaasappelmousse naar wens met dunne reepjes sinaasappelschil.

Dit recept komt van mijnreceptenboek.nl.
Ik heb het recept wat aangepast, daar ik het niet als dessert, maar als vulling gebruik. Ik heb de 1 dl citroensap vervangen door nog een dl sinaasappelsap. Ik vind het met 1 dl citroensap te zuur.  Het is voor de hoeveelheid sap die je nodig hebt ook niet nodig om 4 sinaasappels te nemen, afhankelijk van de grootte van de sinaasappel uiteraard. In het originele recept worden namelijk de schillen als schaaltje gebruikt. Je zou zelfs, om tijd te besparen, sinaasappelsap uit pak kunnen gebruiken, er is niemand die dat verschil merkt, volgens mij. Maar dan heb je geen rasp, maar dat heb ik de laatste keer ook niet gebruikt.
Voor mijn variatie op het recept heb je in ieder geval alleen de volgende ingrediënten nodig:

-    4 blaadjes gelatine
-    Sinaasappels genoeg voor 3 dl sap of gewoon sap uit pak
-    4 eieren
-    75 gram suiker
-    25 gram fijne tafelsuiker (ik had geen idee wat ik me er bij moest voorstellen, dus ik gebruik poedersuiker =p)

Bereiding

Week de gelatine 5 minuten in ruim koud water.
Pers de sinaasappels uit (tenzij je sap uit pak gebruikt)
Splits de eieren en klop de eidooiers met de 75 gram suiker tot een dikke witte crème.
Zeef er 3 deciliter van het sinaasappelsap boven.
Verwarm dit al roerende, au bain marie tot de crème goed gebonden is (zelf doe ik het gewoon in een klein pannetje op de kleinste pit, op de laagste stand opwarmen).
Los hierin de goed uitgeknepen gelatine op.
Laat de crème onder af en toe roeren in een bak met koud water afkoelen.
Klop intussen de 4 eiwitten met de tafelsuiker stijf.
Spatel er de crème door zodra deze lobbig begint te worden.

"Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil"
www.thecakeofdestiny.nl / www.tcod74.hyves.nl

2

Re: Sinaasappelmousse + mijn aangepaste versie

Klinkt heerlijk. Ik ben gek op sinaasappel dus deze ga ik zeker een keer maken.