1

Onderwerp: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Hallo allemaal,

net nieuw hier en gelijk al een ambitieus plan: ik wil voor de verjaardag van mijn zoontje graag een brandweerauto maken. 3D wel te verstaan met marspein. Ik heb wel ervaring met decoreren, maar nog niet

Groetjes
Esther

2

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Wat leuk, mijn allereerste taart was ook een brandweerauto!
Die hoeken, daar moet je gewoon de tijd voor nemen. Zorgen dat je de hele lap er over heen legt en dan bij de hoeken beginnen, voor de zijkanten heb je dan vaak wel meer ruimte om het weg te werken.
Poeh, ik vind het wel lastig uitleggen hoor ;) Iemand anders kan dat vast beter...!

En de kans dat je besmet raakt met het taartenbakvirus is h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Misschien moeten we maar een soort AA oprichten? Wat dacht de GG (gebakgekken)? :D ;)

Ik heb voor mijn brandweerauto voor iedere zijkant een aparte lap marsepein gebruikt. Dan hoef je dus helemaal niet te vouwen. Als je de auto maakt zoals Inge (ww.taartopmaat.nl) hem heeft gemaakt, dan leg je eerst een lap rode marsepein losjes over de taart heen. Dan duw je voorzichtig de hoeken tegen de taart en strijkt dan voorzichtig de zijkanten glad. Je kunt marsepein a.h.w. weer in elkaar duwen of juist iets uitrekken, zo werk je dus ook de plooien weg. Je kunt oefenen met je bakblik op zijn kop, zodat je niet meteen al je marsepein verknoeid. Inge heeft een werkbeschrijving van de brandweerauto. Ik heb hem ook van haar gekregen. Als je hem ook wilt hebben, kun je me een mailtje sturen (of Inge zelf).

Groetjes Evelien

4

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

@Evelien: ik meld me bij voorbaat alvast aan voor die GG!! :-)
Enne ik ben zeker wel geïnteresseerd in die werkbeschrijving. Alle hulp is welkom zal ik maar zeggen.
Ben trouwens even op je site geweest: wat een geweldige kunstwerkjes maak je zeg! Mooi hoor, ik hoop dat zoiets mij ook nog eens gaat lukken.

@Marianne: En was jou eerste kunstwerk een beetje gelukt?

Groetjes
Esther

5

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Esther75 schreef:

@Marianne: En was jou eerste kunstwerk een beetje gelukt?

Ik was er niet ontevreden over :)
Het idee kwam uit "50 leukste kindertaarten".
De taart was bekleed met rood fondant, raampjes van wit fondant en wielen en ladder van droprol (van die opgerolde dropveters).
Ik zal eens zoeken of ik er ergens nog een fotootje van heb, want ooit (h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Hoi Esther,

Voor inspiratie weet ik nog wel een fotootje:

http://www.debbiebrownscakes.co.uk/love … am_jpg.htm

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

7

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

@Marianne: ziet er goed uit joh! Ik kan eigenlijk niet wachten maar Jeroen (mijn zoontje) is 2 juni jarig en ik heb 1 juni vrij om me uit te leven. Niemand thuis, dus alle ruimte en tijd!

@Car: Mooie Brandweerauto. Die komt bij de inspiratieplaatjes. Die van mij zal wel een soort mix worden. Bedankt hoor.

Ik heb vandaag een plastic tafelkleed gekocht zoals ik bij een ander topic las, een doorzichtige, ik ben dus blij. NU nog even wachten op mijn bestelling.....

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie eerste kunstwerkjes. Hoe ging het? Ging het erg goed of werd het juist een ramp? Ben een beetje nieuwsgierig geworden, dus als je je ervaring wilt delen dan graag!

groetjes

Esther

Groetjes
Esther

8 Laatst bewerkt door Car (25-05-2006 08:00)

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Hoi Esther,

Dit was mijn eerste creatie:

http://www.infotaartje.nl/foto18.jpg

en ik heb er heeeeeeeeeeeeeel lang over gedaan en ook menig @#$%! woordje uitgeroepen! Ik had 2 cakes gebakken en naast elkaar gelegd (kun je ook wel zien, ze waren nogal ongelijk), de marsepein zelf gemaakt (was wel lekker, maar heel erg grof van structuur) en gekleurd met vloeibare kleurstof. Eerst had ik de kleurstof van de toko gebruikt, maar die werkte bij mij voor geen meter. Toen hebben we kleurstof bij de bakker gehaald. Die werkte gelukkig wel. Maar de boel werd erg nat, dus bleef ik aan de gang met poedersuiker toevoegen. De bedoeling was om verschillende kleurtjes marsepein te gebruiken, maar uiteindelijk was ik het zo zat, dat ik maar wat glazuur heb gekleurd en dat erop heb gesmeerd. Het resultaat was niet perfect, maar mijn zoontje was er heel erg blij mee. Het tweede taartje heb ik met fondant gemaakt, en dat ging al een stuk beter. Nu maak ik ze overigens altijd met marsepein (veilig gekocht bij Inge, die werkt super) Het eerste taartje maakte ik 2 jaar geleden. Ik bak niet zo vaak, maar het gaat gelukkig per taart beter! Ik verheug me er altijd enorm op. Mijn zoontje is 4 juni jarig, en ik heb al helemaal zin in het bakken! Veel succes met jouw creatie. Wel showen hier he!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

9

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Hoi Esther,

Mijn eerste taartje is van afgelopen november. Een Bob de Bouwer taartje. Hij staat in de galery (Hier foto's plaatsen lukt me nl nog steeds niet :( )
Het viel me helemaal niet tegen. Alleen de smaak vond ik wat zoet (botercreme en jam), dus daar heb ik later verder mee geëxperimenteerd. De visite vond het trouwens wel lekker. Maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Mijn allereerste "marsepeintaart" daar heb ik helaas geen goede foto van. Ik heb hem gemaakt een aantal jaar voordat ik deze site ontdekte toen mijn oudste zoontje 1 jaar werd. Het was een auto-taart met veel snoepjes. Groene marsepein als ondergrond, suikerlollies met mini m&m's als stoplichten, autodrop auto's, suikerlollies met gepofte rijst als bomen, ouwel voor de straat, dropveters voor de strepen op de weg, enz.

Groetjes Evelien

11 Laatst bewerkt door Karin (25-05-2006 20:03)

Re: 3D = hoeken bekleden met marspein??

Ha, leuk die eerste ervaringen...

Ik had niet eens marsepein in het begin, wist ik veel waar ik dat moest halen!!:(
Met kleurstoffen uit de toko heb ik met poedersuiker wat aangeklo*id... Ik heb ze op gewone foto's staan. Niet hierop te krijgen helaas...!
Ik maakte een platte cake in een grote braadslee, rechthoekig en daarop ging ik dan tekenen. Ik kerfde de contouren in de cake zodat de glazuur niet weg kon druipen. ZO heb ik een vuurtoren gemaakt. Het jaar erop wilde zoonlief weer een vuurtoren en dat werd meer een 3 D wigwam... Maar hij was er heel blij mee.
VOor andere zoon heb ik met de braadslee een ridder gemaakt. Gesmolten chocola in een spuitzakje en gewoon tekenen op de taart. En die dan invullen met glazuur en van die glimmende pilletjes. Dat leek net een echt harnas vond ik toen!! En kind ook!! Ik heb ook wel een kasteel van ontbijtkoek gemaakt. Die stond er dan voor de sier bij.
Ook heb ik een berg van soesjes gemaakt en daar dan een nepvuurtoren op gezet. Dat leek ook wel echt. Dat was ook puur voor de sier.

Pas dit jaar had ik marsepein voor een taart, over van de Sinterklaas. Dat werden dus bijtjes op een chocolade taart. Ook wel bekend bij de "Feest" bezitters van Nigella Lawson. Toen kreeg ik de smaak te pakken en kwamen er bij een volgende poging roosjes bij met steeltjes en blaadjes.
Pas daarna ontdekte ik deze website en toen ging er een wereld voor me open!!!! Eindelijk zielsgenoten eh....taartgenoten!!!!:):)

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI