Onderwerp: Smeren jullie de biscuit ook ergens mee in voor je hem vult?

Hallo dames,
Ik heb laatst een taartje gemaakt met mon chou en kersen. Nou had ik de kersen (van hak, vlaaivulling) even gestaafmixed omdat ik die dikke stukken kers niet zo lekker vind. Helaas liep de kersenvulling eruit toen ik de taart eenmaal aangesneden had en de biscuit werd blauwig door de kersen. Nou vroeg ik me af of jullie de biscuit ook ergens mee insmeren voordat je de vulling erop doet...
Groetjes Simone

Re: Smeren jullie de biscuit ook ergens mee in voor je hem vult?

Heb je met die kersenvulling aan de buiten rand zeg maar een dijkje gemaakt van boter creme?

3

Zoals Fairydust ook al zegt ; bij wat dunnere vullingen moet je een dijkje rondom spuiten tegen het weglopen van je vulling . Zelf doe ik dat nu niet meer , ik blijf een stukje van de rand en "plamuur " het geheel goed dicht tijdens het afsmeren .

Carpe Diem !

4 Laatst bewerkt door moontjestaarten (20-03-2011 09:25)

Ja ik spuit altijd een randje maar de vulling kwam eruit toen ik de taart aansneed, opzich niet zo heeeeeel erg maar het ziet er niet zo mooi uit....
En met het afsmeren bedoel ik of jullie op jullie biscuit eerst bijv wat citroensap doen voordat jullie de vulling erop leggen. Dit om dan dus te voorkomen dat je biscuit blauwig wordt als je kersen gebruikt...

5

Ow , bedoel je dat ! Nee, dat doe ik nooit maar heb eigenlijk ook nooit blauwig biscuit gehad bij een kersenvulling.... :/

Carpe Diem !

6

Ik heb een aantal keer de bosvruchten variant gebruikt maar dat is ook niet in het biscuit getrokken. Misschien komt het door het vocht uit de kersen die je gepureerd hebt?

Je zou een heel dun laagje botercreme onder de vulling kunnen doen, dan trekt het niet in het biscuit.  :)

7

Of je gepureerde kersen een beetje binden met maizena of gelatine of zo. Dan heb je niet van dat waterige sap wat er zo in kan trekken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

OOOH ja, dat zijn slimme dingen. Toch handig hoor zo'n forum.
Dames bedankt  :)

9

Wanneer ik vlaaivulling gebruik smeer ik op de bodem van de biscuit eerst bc 1:1, dan de vlaaivulling erop. Als een soort beschermlaag, zeg maar  ;)

10

Ik heb ook een keer de kersenvlaaivulling met de staafmixer gepureerd en toen werd het inderdaad erg vloeibaar. Er zit veel vocht in de kersen zelf.
Dan kun je wat gelatine door doen, dan wordt het weer stevig :-).
Bij het pureren van aardbeienvlaaivulling wordt het minder vloeibaar. Ik denk dat kersen meer vocht binnen hebben dan aardbeien.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen