1

Onderwerp: Kan iemand me snel helpen!!!!

Ik had een vraagje.
Ik heb zaterdag 2 april een verloving.
Dus dan wil ik 3 taarten maken met fondant..

Alleen ik heb het nog nooit gedaan.
Ik gebruik altijd marsepein.
Kan iemand me vertellen hoe ik hiermee te werk ga????

en wanneer ik alles kan maken want zaterdag zelf gaat niet lukken!!!

Liefs mij

2

Re: Kan iemand me snel helpen!!!!

Fondant werkt het zelfde als marsepein, decoratie kan je wel een paar dagen van te voren maken en de taart zelf een dag als dat lukt en anders invriezen.

3

Yep. Precies wat Marinina zegt. Met fondant kan je lekker vooruit werken... dus qua timing zou het moeten lukken. Fondant werkt ongeveer hetzelfde als marsepein. Het kneed wat gemakkelijker, je rolt het sneller dun uit maar als je marsepein fijner wilt werken maar toch ook de extra's van fondant wilt hebben, zoals gekrulde bloemen dan kan je marsepein en fondant ook mixen (marsfond noemen we dan dan - lekker origineel, he :+ ). Marsfond is witter dan marsepein maar niet zo wit als fondant...

Heel veel plezier met het bakken en decoreren.

BTW; ga je zelf verloven?

Groetjes

Met zoete groet! Akire

4

Heey heey thanks voor jullie hulp..
Nee ik ben al getrouwd me zusje gaat verloven!! :)

Ik heb al fondant bestelt van funcakes bij www.deleukstetaartenshop.nl

Hard die uit???
En wat bedoelen ze ermee??

5

En decoratie heb ik online die grote roos bestelt en satijnelint voor de zijkant..

Dus lekker makkelijk en ik hoop dat hij er mooi uit komt te zien..

Maar nu heb ik gezien dat je de randen ook mooi kan versieren met parels dus ik zit nog even te kijken hoe en wat..

6

Het ligt aan het soort fondant dat je gekocht hebt... maar bv. Bakels hard uit als je het aan de lucht laat drogen. Dat maakt ook dat je er 3d bloemen, tiara's enzo mee kunt maken.

Met zoete groet! Akire

7

dus voor een taart is het wel mooi??

http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -4205.html

ik heb deze gekocht

8

Ja hoor. Prima spul. Tijdens het werken is het soepel en zacht maar als je het een poos niet afdekt (restjes altijd zo snel mogelijk in een druk-en-sluit zakje!!!) dan wordt het hard.

Uiteraard is het mooi op een taart  :D  De meeste taarten die je hier ziet zijn bedekt met fondant...  :Y  :Y  :Y

Met zoete groet! Akire

9

Maar als ik de taart zaterdag nodig heb wanneer kan ik beginnen???
Hoelang van te voren kan je alles maken hoeveel dagen?

10 Laatst bewerkt door Akire (15-03-2011 12:11)

Adem in - Adem uit  ;)

Even in stukjes uitleggen...

Zodra je tijd hebt... de Bloemen:
Het maken van de bloemen kan je weken van te voren al maken. Die drogen op maar dat is vaak net de bedoeling als je ze wat wilt laten opkrullen en als ze plat moet blijven is het ook geen probleem.

De donderdag voor de verloving.... het Biscuit:
Donderdag voor de verloving bakken. Goed laten afkoelen. Afsmeren, in de koeling, nog 'es bijwerken met een droog! warm mes en terug koelen. Dan het eventueel gekleurde en goed door gekneed fondant erover. [heb je die donderdag geen tijd dan kan het ook eerder maar dan moet de taart in de vriezer om deze lekker vers te houden]

De vrijdag voor de verloving... Decoratie en foto:
Vrijdag voor de verloving: bloemen plakken (met royal icing of gezeefde jam)... parels maken en bevestigen etc...Als laatste maak je een mooie foto, liefst bij daglicht dan komt alles mooi uit (niet op een glimmende ondergrond).

De zaterdag van de verloving... Verpakking, Transport & Presentatie:
Zet je taarten op een mdf board die je hebt bekleed met een leuk stukje pakpapier waarover je huishoudfolie hebt gespannen. Plaats de taart in de taartdoos. Vervoer een taart NIET op schoot maar zet deze ingeklemd in de achterbak van de auto of op de vloer. En het laatste... maak er een mooi plaatje van op de tafel.... Taart mooi neerzetten, leuke taartschaaltjes erbij, taartmes.... etc.

NIET VERGETEN: foto maken!

en ook niet vergeten: geniet van het bedenken, het maken en het geven!!!

Groetjes

Met zoete groet! Akire

11

???kan iemand mijn vraag beantwoorden?

xxx

12 Laatst bewerkt door Akire (15-03-2011 12:13)

Sennae schreef:

???kan iemand mijn vraag beantwoorden?

xxx

Zie hierboven... jouw hotline heeft al geantwoord  :+  :+

Enneh... wil niet rot overkomen, maar lees jij ook wel eens FAQ of how to's? Daar valt heel wat te leren... T'is maar een tip  ;)

Met zoete groet! Akire

Hoi,

En nog een tip: fondant niet zo dun uitrollen hoor, als je dat wel doet scheurt het gemakkelijk, als je een dikte aanhoudt van ongeveer 3 mm worden je taarten prachtig.
Ik vind zelf fondant prettiger werken als marsepein, maar dat is mijn mening.
En als je witte taarten maakt, gebruik dan abrikozenjam in de vulling. Erg lekker en dan zie je dat ook niet door de taarten heen. Met bosbessenjam of frambozenjam zie je dat vaak wel.
Ga je ze nog wel hier showen dan?

14

Thanks...

Dus donerdag kan ik de taart al vullen en afsmeren en vrijdag bekleden??

Xx

15

Yep!

Met zoete groet! Akire

16

oke..

ik dacht dat het niet meer lekker zou zijn voor zaterdag vandaar mijn vraag!!! :)  :P

17

Hi Sennae,

Misschien was jij je er niet van bewust maar het is hier op het forum wel heel gebruikelijk dat je jezelf voorstelt. Ga naar Index->Even voorstellen en daar een nieuw topic maken... ;-D

Dan weten we een klein beetje aan wie we onze berichten sturen.  :+

Groetjes en heel veel suc6 met de verlovingstaarten.

Met zoete groet! Akire

18 Laatst bewerkt door Akire (15-03-2011 12:30)

Sennae schreef:

oke..

ik dacht dat het niet meer lekker zou zijn voor zaterdag vandaar mijn vraag!!! :)  :P

De fondant sluit de taart helemaal af. De smaken en het bijbehorende vocht blijft in de taart!

Uiteraard moet je met de vullingen wel opletten... bijvoorbeeld slagroom kan niet zo lang buiten de koelkast maar als je een lekkere jamlaag er tussen doet dan het best even buiten de koelkast.

doei

Met zoete groet! Akire

19

saskiahuisman schreef:

Hoi,

En nog een tip: fondant niet zo dun uitrollen hoor, als je dat wel doet scheurt het gemakkelijk, als je een dikte aanhoudt van ongeveer 3 mm worden je taarten prachtig.
En als je witte taarten maakt, gebruik dan abrikozenjam in de vulling. Erg lekker en dan zie je dat ook niet door de taarten heen. Met bosbessenjam of frambozenjam zie je dat vaak wel.

Dus met abrikozenjam vullen en slagroom en wat nog meer??

20

Sennae schreef:
saskiahuisman schreef:

Hoi,

Dus met abrikozenjam vullen en slagroom en wat nog meer??

Kijk bij FAQ / recepten...
Dit is (opnieuw) zo'n hele open vraag.... ik haak af.

Met zoete groet! Akire

21

hahahahaha heel erg bedankt voor al je hulp!!!!